دختر «اورسن ولز» از کمپانی «نتفلیکس» تقاضا کرد اجازه دهد آخرین فیلم ساخته پدرش در جشنواره کن ۲۰۱۸ به نمایش گذاشته شود.
به گزارش سینماسینما، کمپانی «نتفلیکس» که قرار بود امسال با چندین فیلم در جشنواره کن حاضر شود در واکنش به تغییر قوانین جشنواره کن و الزام اکران فیلمهای بخش رقابتی در سینمای فرانسه از جشنواره کن ۲۰۱۸ کنار کشید و تولیدات این کمپانی آمریکایی در جشنواره امسال حاضر نخواهند بود، یکی از این فیلمها «روی دیگر باد» فیلم ناتمام «اورسن ولز» کارگردان بزرگ تاریخ سینما بود که پس از ۴۰ سال و به همت کمپانی «نتفلیکس» تکمیل شده بود.
بر اساس قوانین جشنواره کن از امسال فیلمهایی که در بخش رقابتی این رویداد سینمایی پذیرفته شوند باید پس از جشنواره در سینماهای فرانسه اکران شوند و با توجه به این که کمپانی «نتفلیکس» اصولا هیچ یک از آثارش را اکران عمومی نمیکند، این موضوع مورد اختلاف جشنواره کن و «نتفلیکس» قرار گرفت و درنهایت کمپانی آمریکایی تصمیم گرفت مانع از حضور تمام محصولات جدیدش در جشنواره امسال شود.
«بتریس ولز» دختر «اورسن ولز» و همچنین «فیلیپ ژان ریمسا» تهیهکننده این فیلم با صدور بیانیهای از کمپانی «نتفلیکس» خواهش کردهاند از تصمیم خود مبنی بر عدم نمایش فیلم «روی دیگر امید» در جشنواره کن صرف نظر کند.
«ولز» ساخت این فیلم را در سال ۱۹۷۰ آغاز کرد و مراحل فیلمبرداری آن تا شش سال به دلیل تغییر بازیگران و فیلمنامه و همچنین مسائل مالی به طول انجامید، اما پس از پایان فیلمبرداری، نگاتیوها بایگانی شدند و منازعات حقوقی بر سر این که مالک اصلی فیلم چه کسی است «اورسن ولز» را از ادامه کار و نهایی کردن فیلمش بازداشت و او تنها ۴۰ دقیقه از فیلم را تدوین کرده بود.
«روما» جدیدترین ساخته «آلفونسو کواران» نیز یکی از گزینههای مسلم حضور در بخش رقابتی جشنواره کن امسال بود که این فیلم نیز از سوی «نتفلیکس» از جشنواره کنار گذاشته شده است.
«تیری فرمائو» دبیر جشنواره کن در این باره میگوید: “ما هر دو یک مشکل داریم. نتفلیکس دارای مدل اقتصادی است که بر اساس آن نمیخواهند آن را تغییر دهند و فرانسه نیز دارای قانونی است که میگوید فیلمها باید در این کشور اکران شوند. سال گذشته دو فیلم از محصولات «نتفلیکس» در کن به نمایش گذاشته شدند اما در نهایت این دو فیلم در فرانسه اکران نشدند و من تا آستانه از دست دادن شغلم پیش رفتم. اما امسال به آنها گفتیم که مراقب باشند چون این یک قانون است. «نتفلیکس» میتوانست فیلم «روما» را در بخش غیررقابتی کن داشته باشد یا میتوانست استثناء قائل شود و این فیلم را در فرانسه اکران کند تا ما بتوانیم میزبان آن در بخش رقابتی باشیم. من هنوز امیدوارم «نتفلیکس» این کار را انجام دهد.
«نروژ» ساخته «پل گرینگرس» و «تاریکی را نگه دار» به کارگردانی «جرمی سالنیر» از دیگر محصولات «نتفلیکس» هستند که امسال فرصت حضور در جشنواره کن را از دست دادند.
هفتادویکمین جشنواره فیلم کن از تاریخ ۸ می (۱۸ اردیبهشت) با نمایش فیلم «همه میدانند» جدیدترین ساخته اصغر فرهادی افتتاح میشود و تا ۱۸ می ( ۲۸ اردیبهشت) ادامه خواهد داشت.
امسال «کیت بلانچت» ریاست هیئت داوران بخش رقابتی را بر عهده دارد.
منبع: ایسنا به نقل از ایندیوایر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- از ارادت تا نفرت/ نگاهی به فیلم «مرد سوم»
- «ساز دهنی» در بخش «ونیز کلاسیک» جشنواره ونیز به نمایش در میآید
- از همه عجایب، تعجب نکنید!/ درباره انتخاب صد فیلم برتر تاریخ سینما از سوی مجله سایت اند ساند
- سکانس طلایی/ نشانی از شر
- هشتاد سالگی اکران فیلم؛ اورسن ولز «همشهری کین» را بهترین فیلم تاریخ نمیدانست
- سکانس طلایی/ مرد سوم
- واقعا چه کسی این فیلم را ساخت؟/ «مرد سوم» از هر منظری فیلمی متفاوت است
- برشهای کوتاه/ ویدئویی از قوانین باستر کیتون در خلق کمدی/ اورسن ولز درباره کیتون چه گفت؟
- سکانس طلایی/ همشهری کین
- زمانی که میشد در هالیوود فیلمی خیلی تجربی ساخت!/ نگاهی به فیلم «همشهری کین»
- همشهری ولز/ نگاهی به فیلم «سوی دیگر باد»
- استقبال مردم ژاپن از فیلم برنده نخل طلای کن/ «دزدان فروشگاه» ۹ میلیون دلاری شد
- اختصاصی سینماسینما/ کارگردان ژاپنی برنده نخل طلای کن در فرانسه فیلم میسازد
- فیلم/ جایزه جعفر پناهی از فرانسه به تهران رسید
- جایزه فیلمنامه جشنواره کن در راه ایران/ دلنوشته مستانه مهاجر درباره فیلم جعفر پناهی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- حذف فرهنگ از سبد طبقه متوسط؟/ هزینههای سبد فرهنگی خانواده ۴نفره در تهران چقدر است؟
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه