دختر «اورسن ولز» از کمپانی «نتفلیکس» تقاضا کرد اجازه دهد آخرین فیلم ساخته پدرش در جشنواره کن ۲۰۱۸ به نمایش گذاشته شود.
به گزارش سینماسینما، کمپانی «نتفلیکس» که قرار بود امسال با چندین فیلم در جشنواره کن حاضر شود در واکنش به تغییر قوانین جشنواره کن و الزام اکران فیلمهای بخش رقابتی در سینمای فرانسه از جشنواره کن ۲۰۱۸ کنار کشید و تولیدات این کمپانی آمریکایی در جشنواره امسال حاضر نخواهند بود، یکی از این فیلمها «روی دیگر باد» فیلم ناتمام «اورسن ولز» کارگردان بزرگ تاریخ سینما بود که پس از ۴۰ سال و به همت کمپانی «نتفلیکس» تکمیل شده بود.
بر اساس قوانین جشنواره کن از امسال فیلمهایی که در بخش رقابتی این رویداد سینمایی پذیرفته شوند باید پس از جشنواره در سینماهای فرانسه اکران شوند و با توجه به این که کمپانی «نتفلیکس» اصولا هیچ یک از آثارش را اکران عمومی نمیکند، این موضوع مورد اختلاف جشنواره کن و «نتفلیکس» قرار گرفت و درنهایت کمپانی آمریکایی تصمیم گرفت مانع از حضور تمام محصولات جدیدش در جشنواره امسال شود.
«بتریس ولز» دختر «اورسن ولز» و همچنین «فیلیپ ژان ریمسا» تهیهکننده این فیلم با صدور بیانیهای از کمپانی «نتفلیکس» خواهش کردهاند از تصمیم خود مبنی بر عدم نمایش فیلم «روی دیگر امید» در جشنواره کن صرف نظر کند.
«ولز» ساخت این فیلم را در سال ۱۹۷۰ آغاز کرد و مراحل فیلمبرداری آن تا شش سال به دلیل تغییر بازیگران و فیلمنامه و همچنین مسائل مالی به طول انجامید، اما پس از پایان فیلمبرداری، نگاتیوها بایگانی شدند و منازعات حقوقی بر سر این که مالک اصلی فیلم چه کسی است «اورسن ولز» را از ادامه کار و نهایی کردن فیلمش بازداشت و او تنها ۴۰ دقیقه از فیلم را تدوین کرده بود.
«روما» جدیدترین ساخته «آلفونسو کواران» نیز یکی از گزینههای مسلم حضور در بخش رقابتی جشنواره کن امسال بود که این فیلم نیز از سوی «نتفلیکس» از جشنواره کنار گذاشته شده است.
«تیری فرمائو» دبیر جشنواره کن در این باره میگوید: “ما هر دو یک مشکل داریم. نتفلیکس دارای مدل اقتصادی است که بر اساس آن نمیخواهند آن را تغییر دهند و فرانسه نیز دارای قانونی است که میگوید فیلمها باید در این کشور اکران شوند. سال گذشته دو فیلم از محصولات «نتفلیکس» در کن به نمایش گذاشته شدند اما در نهایت این دو فیلم در فرانسه اکران نشدند و من تا آستانه از دست دادن شغلم پیش رفتم. اما امسال به آنها گفتیم که مراقب باشند چون این یک قانون است. «نتفلیکس» میتوانست فیلم «روما» را در بخش غیررقابتی کن داشته باشد یا میتوانست استثناء قائل شود و این فیلم را در فرانسه اکران کند تا ما بتوانیم میزبان آن در بخش رقابتی باشیم. من هنوز امیدوارم «نتفلیکس» این کار را انجام دهد.
«نروژ» ساخته «پل گرینگرس» و «تاریکی را نگه دار» به کارگردانی «جرمی سالنیر» از دیگر محصولات «نتفلیکس» هستند که امسال فرصت حضور در جشنواره کن را از دست دادند.
هفتادویکمین جشنواره فیلم کن از تاریخ ۸ می (۱۸ اردیبهشت) با نمایش فیلم «همه میدانند» جدیدترین ساخته اصغر فرهادی افتتاح میشود و تا ۱۸ می ( ۲۸ اردیبهشت) ادامه خواهد داشت.
امسال «کیت بلانچت» ریاست هیئت داوران بخش رقابتی را بر عهده دارد.
منبع: ایسنا به نقل از ایندیوایر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- از ارادت تا نفرت/ نگاهی به فیلم «مرد سوم»
- «ساز دهنی» در بخش «ونیز کلاسیک» جشنواره ونیز به نمایش در میآید
- از همه عجایب، تعجب نکنید!/ درباره انتخاب صد فیلم برتر تاریخ سینما از سوی مجله سایت اند ساند
- سکانس طلایی/ نشانی از شر
- هشتاد سالگی اکران فیلم؛ اورسن ولز «همشهری کین» را بهترین فیلم تاریخ نمیدانست
- سکانس طلایی/ مرد سوم
- واقعا چه کسی این فیلم را ساخت؟/ «مرد سوم» از هر منظری فیلمی متفاوت است
- برشهای کوتاه/ ویدئویی از قوانین باستر کیتون در خلق کمدی/ اورسن ولز درباره کیتون چه گفت؟
- سکانس طلایی/ همشهری کین
- زمانی که میشد در هالیوود فیلمی خیلی تجربی ساخت!/ نگاهی به فیلم «همشهری کین»
- همشهری ولز/ نگاهی به فیلم «سوی دیگر باد»
- استقبال مردم ژاپن از فیلم برنده نخل طلای کن/ «دزدان فروشگاه» ۹ میلیون دلاری شد
- اختصاصی سینماسینما/ کارگردان ژاپنی برنده نخل طلای کن در فرانسه فیلم میسازد
- فیلم/ جایزه جعفر پناهی از فرانسه به تهران رسید
- جایزه فیلمنامه جشنواره کن در راه ایران/ دلنوشته مستانه مهاجر درباره فیلم جعفر پناهی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





