سینماسینما، پاریس: تییری فرمو دبیرکل جشنواره کن برخی از اطلاعات هفتادوپنجمین دوره جشنواره را در اختیار رسانهها گذاشت.
البته هنوز بسیاری از اطلاعات را برای جلسه مطبوعاتی در روز ۱۴ آوریل حفظ کرده است. وی گفت امسال سینماگران زن حضور قوی خواهند داشت از سوی دیگر کشورهای کمتر شناخته در زمینه سینما حضور پررنگتری خواهند داشت. درضمن فیلم «بروکر» ساخته جدید فیلمساز ژاپنی، کوریدا، و فیلم جرج میلر «سه هزارسال نستالژی» در کن بسیار مورد توجه رسانهها قرار خواهند گرفت.
وی گفت در این روزها شبانه روز فیلم میبیند، و برای او حادترین روزهای سال و پرکارترین آن است. از سوی دیگر همواره درحال بحث و گفتگو با تهیهکنندگان، پخشکنندگان، آژانسهای هنری و غیره هم است. بیش از ۲۰۰۰ فیلم بلند دریافت کرده. تا به امروز فیلمهای زیادی را انتخاب نهایی کردهاند. وی اضافه کرد: «با این حال میتوانم بگویم جا داریم که ۲۰ فیلم دیگر را هم انتخاب کنیم. سال بسیار سختی است فیلمهایی که سوژه پاندمی کرونا دارند تعدادشان هم زیاد است. باید گفت که از سال گذشته بخشی به نام «اولین بار در کن» ایجاد کردیم که کارگردانان بزرگی هم در این بخش بودند اما مسابقهای نبود. به احتمال قوی امسال هم این بخش را خواهیم داشت. اضافه کنم که همچون سال گذشته که بخش «نوعی نگاه» تمرکز خود را روی سینماگران جوان و کمشناختهشده گذاشته بود امسال هم این سیاست ادامه خواهد داشت. جدا از این سعی میکنیم تعداد فیلمهایی که انتخاب شده، معرفی آنها برای امسال، در حد معقول باشد. در مورد فیلمهای امریکایی جدا از حضور کمپانیهای بزرگ، ما فیلمسازهای مولف آنجا را نیز خواهیم داشت. در مورد سینماگران روسیه باید گفت که ما رسما اعلام کردیم که تنها از اوکراین و مردم آن حمایت میکنیم. به هیچ عنوان مقامات رسمی از سینمای روسیه را نخواهیم پذیرفت. درحال حاضر فیلم روسی جالب توجهای هم ندیدهایم. برخی از سینماگران روسیه تلاش دارند صدای غیررسمی این کشور باشند، در موقعیت خیلی حساسی به سر میبریم.»
وی گفت: «به مناسبت هفتادوپنجمین دوره جشنواره، در روز ۲۴ ماه مه یک جشن بزرگ درکن خواهیم داشت و سینماگران زیادی دعوت شدهاند. قرار هم است که سینماگران راجع به آینده سینما بیاندیشند و درباره آن بحث ایجاد شود. در مورد «سینه فونداسیون» با رفتن ژرژ گلدنشترن مسئول آن، تغییراتی نیز در این زمینه ایجاد خواهد شد. رییس جشنواره پییر لسکور نیز آخرین سال خود را میگذارند. برای سال بعد تغییراتی در راه خواهد بود. ( خلاصهای از گفتگوی تییری فرمو، روز پنجشنبه هفتم آوریل در پاریس)
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ۴۸ منتقد بهترین فیلم کن ۲۰۲۵ را انتخاب کردند؛ «صراط» بهترین فیلم شد/ فیلم پناهی در میان آثار منتخب
- گزارش محمد حقیقت از اکران «یک تصادف ساده»؛ آیا فیلم جعفر پناهی از کن جایزه میگیرد؟
- به بهانه نمایش فیلم سپیده فارسی در کن؛ نامه سرگشاده کن لوچ و پل لاورتی خطاب به جامعهی بینالملل سینماگران در حمایت از صلح/ دیگر نمیتوان ادعا کرد که ما نمیدانستیم
- گفتوگو با دبیرکل جشنواره کن: نمیتوان پیشگویی کرد
- جشنواره فیلم کن ۲۰۲۵؛ جایزه ویژه «زنان در حرکت» به نیکول کیدمن اهدا میشود
- داوران کن مشخص شدند
- «داستانهای موازی» به خریداران عرضه میشود/ پروژه جدید فرهادی در بازار کن
- همزمان با ۱۰۰ ساله شدن فیلم؛ نسخه ترمیم شده «جویندگان طلا» در کن نمایش داده میشود
- در پی حضور دو فیلم ایرانی در بخش رقابتی کن؛ کانون کارگردانان سینما بیانیه داد: خوشحالیم
- «زن و بچه» سعید روستایی به کن دعوت شد
- ۱۱ فیلم اعلام شد؛ «منفعت آدام» بخش هفته منتقدان کن را افتتاح میکند
- پوستر بخش ۱۵ روز کارگردانان جشنواره کن منتشر شد
- برای دومین دوره؛ ایریس نوبلوخ رئیس جشنواره کن شد
- با رونمایی احتمالی فیلم در جشنواره کن؛ تام کروز با «ماموریت غیرممکن» خداحافظی میکند
- با حضور منصور بهرامی و بوریس بکر؛ نمایش مستند «ناستی» در جشنواره بینالمللی فیلم کن
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





