در اولین کنفرانس مطبوعاتی جشنواره فیلم کن ۲۰۲۱ که یک روز پیش از شروع جشنواره برگزار شد مدیر آن بر ۶ نکته ضروری تاکید کرد.
به گزارش سینماسینما به نقل از اسکرین دیلی، تیری فرمو مدیر جشنواره فیلم کن روز دوشنبه و در آستانه افتتاحیه این جشنواره در نشستی خبری با رسانههای جهانی حضور یافت.
در این نشست که پس از لغو جشنواره سال ۲۰۲۰ به دلیل شیوع کرونا برگزار شد، وی تاکید کرد که این جشنواره نه برای ما، که برای سینما، هنرمندان، متخصصان، مطبوعات و شهر ترتیب داده میشود. این جشنواره اولین رویدادی است که پس از اختصاص یافتن کاخ جشنواره در ماه مارس ۲۰۲۰ به مبتلایان کرونا، اکنون دوباره در آنجا شکل میگیرد.
در این نشست فرمو درباره مسایل مختلف از غیاب نتفلیکس در این دوره تا تنوع، هیات داوران جهانی و جایگزین شدن فردی دیگر به جای خودش صحبت کرد.
شمار و میزان توجه
در آستانه جشنواره گفته شد امسال ۲۸ هزار نفر مهمان دعوت شدهاند که در مقایسه با ۴۰ هزار نفری که در سال ۲۰۱۹ حضور داشتند کمتر است و شمار چهرههای رسانهای نیز حدود ۳۵ درصد کاهش یافته است.
تیری فرمو تاکید کرد که از همه تلاشهایی که افراد مختلف به عمل آوردند تا بتوانند به کن برسند، عمیقاً تحت تاثیر قرار گرفته است.
جهانی سازی هیات داوری
انتخاب تاریخی اسپایک لی به عنوان اولین رئیس سیاهپوست جشنواره فیلم کن در بخش رقابت اصلی و نیز انتخاب هیات داورانی با حضور اکثریت داوران زن، اقدامات مهمی است که جشنواره کن به عمل آورده تا نشان دهد به جهانی سازی و تنوع در انتخابها توجه دارد.
فرمو تاکید کرد این اولین باری است که هیات منصفه را یک سیاهپوست رهبری میکند و اکثریت داوران را چهرههای زن تشکیل دادهاند. آخرین بار در سال ۲۰۱۸ کیت بلانشت به عنوان یک بازیگر زن رئیس هیات داوران بود.
فرمو گفت: اولین بار سال ۱۹۶۵ که یک زن به عنوان رئیس بخش رقابتی انتخاب شد- اولیویا دو هالند- تمام اعضای داوری وی را چهرههای مرد تشکیل داده بودند.
شمار فیلمهای حاضر
فرمو با اشاره به انتخاب فیلمهای بخش رقابتی اصلی عنوان کرد که تعداد این فیلمها بیشتر از سال پیش است.
وی افزود: عالی است که شمار فیلمها تقریباً برابر با ۲ سال است. خیلی از فیلمها تصمیم گرفته بودند تا سال ۲۰۲۱ منتظر بمانند و همین آمار امسال را بالا برد. فیلمهایی هم بودند که آماده نبودند و همکاران من در جشنورههای ونیز و سنسباستین هم همین حرف را میزنند.
وی عنوان کرد: یک سال و نیم است که فیلم ندیدهایم و تصمیم گرفتیم تا از این نکته بیشترین بهره را ببریم. سال ۲۰۱۹ شمار فیلمهای حاضر ۵۸ فیلم بود و امسال ۷۱ فیلم داریم. هر چند خیلی بیشتر از قبل نیست. در بخش رسمی رقابتی ۲۴ فیلم، در بخش نوعی نگاه ۲۰ فیلم، در بخش سینما برای تغییرات آب و هوایی ۷ فیلم، در بخش کن پرمیر ۱۳ فیلم، در بخش نیمه شب ۳ فیلم، در بخش خارج از رقابت ۷ فیلم، در بخش اکران ویژه ۱۰ فیلم و در بخش سینما پلاگ ۲ فیلم نمایش داده میشود.
جانشین تیری فرمو کیست؟
فرمو درباره اینکه چه زمانی جای خود را به عنوان مدیر به فردی دیگر میدهد، گفت: با مذاکراتی که به تازگی با پییر لسکور رئیس جشنواره فیلم کن داشته، جانشین وی چهرهای زن خواهد بود که سال ۲۰۲۳ جایگزین وی میشود.
وی افزود: ما در فرانسه قرارداد نداریم. کارمندان حقوق بگیر هستیم. دقیقاً ۲۰ سال پیش ژیل ژاکوب با من تماس گرفت و من به او پیوستم و سال ۲۰۰۷ که مدیر شدم نمیخواستم مدت زیادی در این کار بمانم.
وی متذکر شد: به جای جانشین من بهتر است به آینده جشنواره فکر کنیم. به تازگی ۶۰ ساله شدهام و این امر مرا به این فکر میاندازد که در آینده چه خواهد شد.
آزمایش کووید و پرداخت هزینههای آن توسط دولت
فرمو بر رعایت پروتکلهای بهداشتی و انجام آزمایش در طول جشنواره تاکید کرد و گفت: این آزمایش ها برای همه به طور یکسان اجرا میشود و برخی از تیمها با پزشکان اختصاصی خود در مکانهای خاص حضور دارند و آزمایشهای خود را هم انجام میدهند و هنگام ورود به کاخ جشنواره باید نتیجه آزمایش را ارایه دهند. مهمانان جشنواره موظف به زدن ماسک روی فرش قرمز خواهند بود ولی ستارهها اجازه دارند برای گرفتن عکس ماسک خود را بردارند.
فرمو و لسکور در بالای پلهها از ماسک استفاده نمیکنند اما فاصله خود را از مهمانان حفظ میکنند.
در حالی که یکشنبه اعلام شد فرانسه دیگر تست رایگان کرونا برای اتباع غیرفرانسوی انجام نمیدهد، جشنواره هزینه انجام تستها را از دولت میگیرد.
فرمو در این باره توضیح داد: به نظر ما پرداخت هزینه ۵۰ یورویی برای مهمانان سنگین است و به همین دلیل با توجه به اینکه هر ۴۸ ساعت باید یک تست انجام شود دولت هزینه آنها را پرداخت میکند.
و باز هم موضوع نتفلیکس…
فرمو درباره نتفلیکس هر چند بسیار با دیپلماسی صحبت کرد اما یادآور شد: نتفلیکس حاضر نبود فیلمهای خود را خارج از بخش رقابتی اکران کند و در بخش رقابتی هم تنها با اکران در سینماهای فرانسه امکانش وجود دارد.
وی افزود: ما یک قانون داریم؛ اینکه فیلمهای بخش مسابقه باید در سینماهای فرانسه اکران شوند. قانون سختی نیست اما نتفلیکس نمیخواهد با آن همراهی کند. با هم مذاکرات زیادی داریم و دوست هستیم و امیدوارم روزی بتوانم آنها را قانع کنم.
مدیر جشنواره کن در پایان عنوان کرد: ماموریت ما کشف نامهای جدید در نقشه سینمایی است و مطمئن نیستم نتفلیکس یا هر کس دیگری بتواند از جشنواره فیلم کن بگذرد.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- از «قیام» نتفلیکس تا آثار ایرانی در جشنواره بوسان
- با تمدید ۳ ساله قرارداد؛ همکاری دیوید فینچر با نتفلیکس در قالب ۴ پروژه ادامه دارد
- نتفلیکس خبر داد؛ پایان سریال مرگبار «بازی مرکب» در سال ۲۰۲۵
- گفتوگو با مدیر جشنواره ونیز؛ سینما همچنان مؤثرترین راه برای اندیشیدن به دنیای معاصر است
- تمجید مدیر نتفلیکس از فیلم اصغر فرهادی
- با حضور منصور بهرامی و بوریس بکر؛ نمایش مستند «ناستی» در جشنواره بینالمللی فیلم کن
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- کارگردان کانادایی که عاشق فرهنگ ایران شد/ ماتیو رانکین: از سینمای ایران تاثیر گرفتهام
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- «استودیو جیبلی ژاپن» برنده دومین نخل طلای افتخاری جشنواره کن
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- یادداشت محمد حقیقت؛ چه کسی به نخل طلا نزدیک میشود؟/ درباره فیلم اول کارگردان زن فرانسوی
- سینماسینما/ گزارش کوتاه محمد حقیقت از نشست مطبوعاتی دبیر جشنواره کن
- برگزاری نشست رسانهای دبیر جشنواره کن؛ فیلمهای حاضر در کن ۲۰۲۴ معرفی شدند/ فیلم کارگردان ایرانی در بخش مسابقه
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش