هفتاد و دومین جشنواره بینالمللی فیلم ملبورن با اعطای جایزه افقهای روشن بهترین فیلم، به کمدی کانادایی «زبان جهانی» ساخته متئو رنکین به کار خود پایان داد.
به گزارش سینماسینما، فیلم «زبان جهانی» که داستان سه اپیزودی آن بین تهران و وینیپگ کانادا میگذرد، پیش از این در بخش دو هفته کارگردانان جشنواره کن در نخستین نمایش جهانی خود به روی پرده رفته بود.
در سایر بخشهای جشنواره فیلم ملبورن، جایزه ویژه هیات داوران به انیمیشن «جریان» ساخته گینتس زیبالودیس، کارگردان اهل لیتوانی تعلق گرفت و جایزه بهترین فیلم از نگاه مخاطبان هم به صورت مشترک به «صدا» ساخته کرونال پادیار و سمارا خوزه و «هوک چپ رایت» به کارگردانی شانون اوون رسید.
هفتاد و دومین جشنواره فیلم ملبورن امسال بخش ویژهای را به «موج نوی سینمای ایران» بین سالهای ۱۹۶۲ تا ۱۹۷۹ اختصاص داده بود که شامل نمایش آثار کوتاه و بلند سینماگران شناخته شده شامل «خشت و آینه» (ابراهیم گلستان)، «درشکه چی» (نصرت کریمی)، «گاو» (داریوش مهرجویی)، «بن بست» (پرویز صیاد)، «گوزنها» (مسعود کیمیایی)، «یک اتفاق ساده» (سهراب شهید ثالث)، «غریبه و مه» (بهرام بیضایی)، «سایههای بلند باد» (بهمن فرمان آرا)، «آرامش در حضور دیگران» (ناصر تقوایی) شده بود.
همچنین در برنامه عصر طلایی انیمیشن ایرانی ۱۹۷۷-۱۹۶۵ نیز ملک جمشید (نصرت کریمی)، شهر خاکستری (فرشید مثقالی)، سیاه پرنده (مرتضی ممیز)، اتل متل (نورالدین زرین کلک)، رخ (علی اکبر صادقی)، من آنم که (علی اکبر صادقی)، دنیای دیوانه دیوانه دیوانه (نورالدین زرین کلک)، ملک خورشید (علی اکبر صادقی)، دوباره نگاه کن (فرشید مثقالی) و در بخش برنامه مستندهای ایران ۱۹۶۷-۱۹۶۱ نیز یک آتش (ابراهیم گلستان)، اون شب که بارون اومد (کامران شیردل) و خانه سیاه است (فروغ فرخزاد) به روی پرده میرود.
هفتاد و دومین جشنواره فیلم ملبورن از ۸ تا ۲۵ آگوست (۱۸ مرداد تا ۴ شهریور) در استرالیا برگزار شد.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





