
به گزارش سینماسینما، قدیمیترین جشنواره سینمایی جهان یکی از جذاب ترین آنهاست؛ هوای آفتابی، ساحل زیبای لیدو، فرش های قرمز، تالارهای بزرگ و باشکوه و ستارگانی که هزاران مشتاق را به این جزیره کوچک می کشانند. جشنواره ونیز این بار در هفتاد و چهارمین دوره چهارشنبه شب با فیلم «کوچک کردن» ساخته الکساندر پین افتتاح شد فیلمسازی که با فیلم «نبراسکا» در جشنواره کن خوش درخشیده بود.
در سالهای اخیر جشنواره ونیز با فیلمهای پرهزینه و غالباً پرفروش هالیوود افتتاح شده بود («بردمن»، «جاذبه»، «اورست»)، امسال اما فیلم جمع و جورتری برای افتتاحیه انتخاب شد که توانست نظر مساعد منتقدان را جلب کند و آغازی امیدوارانه تر را رقم بزند؛ با بازی مت دیمن و تم آشنای آثار پین درباره آمریکای امروز و شخصیت هایی که نزدیک شدن به آنها و تصویرکردن آنها در دل اجتماعی پر از مشکلات مختلف، مهمترین هدف فیلمساز به نظر می رسد.
حضور چشمگیر سینماگران ایرانی
آلبرتو باربرا، مدیر هنری جشنواره ونیز از عشاق بلامنازعه سینمای ایران است و در سال های مدیریت او، سینماگران ایرانی حضور پرباری در این جشنواره داشتهاند. امسال هم چهار سینماگر ایرانی با فیلمهایشان در بخشهای مختلف ونیز حضور دارند و دو فیلمساز ایرانی هم در هیات داوران بخشهای گوناگون هستند.
وحید جلیلوند که پیشتر با فیلم قبلیاش «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت» در جشنواره ونیز حضور داشت و جایزه فیپرشی انجمن منتقدان بین المللی را هم نصیب خود کرد، با فیلم تازهای به نام «بدون تاریخ، بدون امضا» در بخش رقابتی افقها حضور دارد.
در این فیلم بازیگران شناخته شدهای چون هدیه تهرانی، امیر آقایی و نوید محمدزاده بازی دارند و داستان پزشکی را روایت می کند که در پزشکی قانونی با جسد کسی مواجه میشود که او را میشناسد.
شیرین نشاط که با اولین فیلم بلندش، «زنان بدون مردان» در ونیز خوش درخشیده و جایزه کارگردانی را هم به خانه برده بود، با دومین فیلمش به نام «در جست و جوی ام کلثوم» در بخش روزهای مولفان حضور دارد. فیلم داستان فیلمسازی را دنبال میکند که در مصر در حال ساخت فیلمی درباره خواننده اسطورهای مصر، ام کلثوم است.
علی عسگری که پیشتر با فیلم کوتاه «بچه» در بخش افقهای ونیز حضور داشت، امسال با اولین فیلم بلندش به نام «ناپدید شدن» در همین بخش حضور دارد. فیلم در واقع نسخه بلند فیلم کوتاهی است که عسگری چند سال پیشتر با نام «بیشتر از دو ساعت» ساخته و در بخش مسابقه فیلمهای کوتاه جشنواره کن شرکت کرده بود. «ناپدید شدن» در جشنواره تورنتو هم پذیرفته شده و پس از ونیز، در این بزرگترین جشنواره فیلم آمریکای شمالی هم شرکت خواهد کرد.
علیرضا خاتمی فیلمساز جوان دیگری است که با اولین فیلم بلند خود با نام «آیههای نسیان» در بخش افقها حضور دارد. فیلم در خارج از ایران ساخته شده و ظاهراً بستر وقوع اتفاقات آن در فیلم مشخص نیست، اما گفته میشود اشارههای روشنی به وقایع سیاسی اجتماعی ایران دارد.
سه فیلمساز ایرانی در بخش افقها با هم رقابت خواهند کرد، بخشی که رخشان بنی اعتماد، فیلمساز برجسته ایرانی یکی از داوران آن است؛ فیلمسازی که با فیلم «قصه ها» در بخش مسابقه ونیز، جایزه بهترین فیلمنامه را از آن خود کرده بود.
سمیرا مخملباف هم ریاست داوران بخش روزهای ونیز را به عهده دارد؛ بخش مستقلی که توسط انجمن فیلمسازان ایتالیایی و انجمن تهیهکنندگان مستقل ایتالیا برگزار میشود و جایزهای بیست هزار یورویی دارد و داوران آن جوانان و نوجوانانی هستند که سمیرا مخلمباف آنها را در داوری یاری خواهد کرد.
بخش مسابقه پرهیاهو
فهرست بخش مسابقه جشنواره ونیز امسال غافلگیر کننده بود؛ فهرستی که چهرههای صاحب نام مختلفی را یکجا گرد آورده است.
آی وی وی، هنرمند چینی که شهرت او در جهان هنرهای تجسمی عالم گیر است، با اولین فیلم خود به نام «روند انسان» در بخش مسابقه ونیز شرکت دارد؛ یک فیلم مستند که علاقهمندان هنرهای تجسمی برای دیدن آن لحظه شماری میکنند.
دارن آرنوفسکی، عبدالطیف کشیش و جرج کلونی سینماگران شناخته شده دیگری هستند که هر کدام میتوانند با فیلم تازهشان به چهره جشنواره امسال بدل شوند.
آغاز جشنواره با دو فیلمساز تحسین شده
دو فیلم بخش مسابقه که ابتدا برای اهالی رسانهها به نمایش درآمدند، شروع قابل توجهی را برای جشنواره ونیز رقم زدند.
پل شریدر که با فیلمنامه «راننده تاکسی» جهانی شد، با فیلم تازهای به نام «اولین اصلاح» نظرات متضادی برانگیخت. فیلم به دلیل سوژهاش (کشیشی که با برخورد با یک جوان افراطی طرفدار حفظ محیط زیست، تمایلات افراطی پیدا می کند)، در روزگار تروریستهای انتحاری قطعاً بسیار بحث انگیز خواهد بود، اما فارغ از آن، فیلم بسیار عجیبی است که فارغ از خوبی یا بدی جهان متفاوتی بنا میکند؛ هرچند شخصیتها پخته نیستند و فیلم گاهی شعاری می شود، اما صحنه انتهایی که مورد تمسخر تماشاگران هم واقع شد پایان نسبتاً جذابی است برای فیلمی درباره خشونت که با پشت پا زدن به همه دنیای خشن و نفرت انگیز اطراف شخصیت ها به پایان می رسد.
اما گیلرمو دل تورو با فیلم تازهاش به نام «شکل آب»، جهان دیوانه وار خودش را که در فیلمهایی نزدیک به شاهکار (از جمله هزار توی پن) بنا کرده بود، ادامه می دهد؛ داستان جن و پری افسانهای که با فضاسازی حیرت انگیز تماشاگر را درگیر جهانی دوست داشتنی میکند که در آن در نهایت تنها عشق پیروز است؛ گیرم عشقی متفاوت و ظاهراً غیرقابل درک.
منبع: مهر به نقل از بیبیسی

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- امروز، روز ملی سینما نیست!
- گفتوگو با مدیر جشنواره ونیز؛ سینما همچنان مؤثرترین راه برای اندیشیدن به دنیای معاصر است
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- فیلمهای بخش هفته منتقدان ونیز معرفی شدند/ فیلم یک سینماگر ایرانی در لیست
- یک فیلم ایرانی به بخش روزهای مولفین جشنواره ونیز راه یافت
- نویسنده مراکشی رئیس افتخاری بخش روزهای مؤلفین جشنواره ونیز شد
- فیلم کوتاه «نیمهباز، نیمهبسته» به بخش افقهای جشنواره ونیز راه یافت
- فیلمهای بخش کلاسیکهای ونیز معرفی شدند/ به یاد دسیکا و ماسترویانی
- با بازی مایکل کیتون؛ فیلم ترسناک تیم برتون ونیز ۲۰۲۴ را افتتاح میکند
- ایزابل هوپر رئیس هیات داوران جشنواره ونیز شد
- مارکو مولر مدیر هنری یک جشنواره ایتالیایی شد
- معرفی برندگان جشنواره ونیز/ شیر طلا به «بیچارگان» رسید
- آخرین فیلم بخش مسابقه جشنواره ونیز؛ متفاوت، معقول و جذاب
- محمد حقیقت از ونیز گزارش میدهد؛ گمانهزنیها درباره برندگان/ مدیر جدید جشنواره کیست؟
- جشنواره ونیز؛ «بیچارگان» در صدر جدول منتقدان
نظر شما
پربازدیدترین ها
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- مرگ ناگهانی و غم انگیز بازیگر خردسال فیلم یه حبه قند
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- دیدار با «فرحان» و «شمعون» فیلم «بازمانده» پس از ۱۶ سال/ ادای دین به سیفالله داد
آخرین ها
- خبرگزاری قوه قضاییه اعلام کرد؛ سریال «تاسیان» توقیف شد
- با پیشتازی «آنورا» در جوایز؛ برندگان جوایز اسپریت معرفی شدند
- مصائب زن بودن/ درباره «تاسیان» و قضاوتهای زودهنگام
- معرفی منتخبان مرحله اول داوری جشن مستند/ اختتامیه ۱۲ اسفند برگزار میشود
- یادبودی برای شاهپور عظیمی در «حکیم نقد ایران»
- جایزه بزرگ اسکار کسبوکارهای خاورمیانه به همراه اول رسید
- دو تصویر از تاریخ دوبله ایران
- جشن ۱۹ سالگی کانون ادبی زمستان برگزار شد؛ اهدای مدال سال به شهره سلطانی و مهدی یغمایی/ ایرج مهدیان تجلیل شد
- «مسیح پسر مریم» مینی سریال شد
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید