تاریخ انتشار:۱۴۰۲/۰۷/۰۴ - ۱۵:۰۹ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 190418

سینماسینما: آگنیشکا هولاند کارگردان فیلم «مرز سبز» هنگام سفر به لهستان مجبور شد از گارد امنیتی ۲۴ ساعته کمک بگیرد.

به نوشته خبرگزاری مهر به نقل از ددلاین، آگنیشکا هولاند کارگردان فیلم «مرز سبز» هنگام بازگشت به زادگاهش لهستان برای اکران درامی با عنوان «مرز سبز» درباره مهاجران با واکنش شدید سیاسی و نفرت‌پراکنی شدید آنلاین روبرو و مجبور شده تا از حفاظت امنیتی ۲۴ ساعته استفاده کند.

وی در گفتگویی با ددلاین تاکید کرد: وضعیت مدام در حال تغییر است و هرچند من سعی می‌کنم ذهن سالمی داشته باشم، اما وضع خطرناک است. این کمپین می‌تواند به تحریک خشونت واقعی- نه فقط خشونت کلامی- منجر شود.

در نقد و بررسی فیلم «مرز سبز» که در جشنواره فیلم ونیز به نمایش درآمد، از آن به عنوان شاهکاری بشردوستانه یاد شد که چشم انداز وحشتناکی از بحران پناهندگان اروپا را عیان می‌کند.

اکران این فیلم که از پنجشنبه شروع شده در این ماه در لهستان ادامه خواهد داشت. این فیلم به بحران مهاجران در امتداد مرز جنگلی لهستان با بلاروس می‌پردازد و تصویری از الکساندر لوکاشنکو دیکتاتور بلاروس ارایه می‌کند که متهم است مردم را به سفر به کشورش تشویق کرده و در عین حال صحنه‌هایی از فیلم نشان می‌دهد مرزبانان لهستانی مهاجران خسته و گیج‌شده را از مرز به بلاروس برمی‌گردانند.

این فیلم همچنین سوالاتی جدی در مورد موج فزاینده احساسات ضد مهاجران و از دست دادن انسانیت، نه تنها در لهستان که در سراسر اروپا طرح می‌کند.

هولاند درباره فیلمش گفت: در یکی دو مورد رفتار سادیستی نشان داده می‌شود، اما بقیه افراد در نوعی برزخ اخلاقی گرفتار شده‌اند و مردم بزرگ لهستان که بدون توجه به خطرات، جان آدم‌های دیگر را نجات می‌دهند.

این کارگردان حزب قانون و عدالت را متهم کرد که می‌خواهد از این سخنان به عنوان ابزارهای انتخاباتی استفاده کند.

در همین حال سازمان‌های سینمایی در سراسر اروپا و آمریکا در حمایت از هولاند وارد میدان شده‌اند و انجمن کارگردانان آمریکا آخرین نهادی است که بیانیه‌ای در محکوم کردن حملات دولت به این کارگردان منتشر کرده است.

انجمن کارگردان‌های آمریکا در بیانیه خود گفت: کارگردان‌هایی مانند آگنیشکا نقشی حیاتی در ترویج مباحثه و انعکاس مشکلات اجتماعی دارند و ما بیانیه‌های فدراسیون کارگردانان سینمای اروپا و آکادمی فیلم اروپا در حمایت از آگنیشکا و فیلم برنده جایزه جشنواره فیلم ونیز را تکرار می‌کنیم.

هولاند ۷۴ ساله که متولد ورشو است و اوایل دهه ۱۹۸۰ مجبور به ترک کشورش شد، می‌گوید: من عمر طولانی داشته‌ام و چندین رژیم به من حمله کرده‌اند، اما هیچ چیز با این مورد قابل مقایسه نیست؛ آنها فیلم را با تبلیغات نازی‌ها با لنی ریفنشتال، هیتلر و استالین مقایسه می‌کنند.

وزیر دادگستری گفته این فیلم معادل یک فیلم تبلیغاتی آلمان نازی است که لهستانی‌ها را راهزن و قاتل نشان می‌دهد.

همچنین به نوشته ایسنا کمیته اسکار سینمای لهستان در نهایت تصمیم گرفت فیلم «دهقان‌ها» را به عنوان نماینده رسمی خود در اسکار ۲۰۲۴ انتخاب کند و فیلم انتقادی «مرز سبز» ساخته «آگنیشکا هولاند» را نادیده گرفت.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

 

آخرین ها