«سامانتا گیمر» که در سال ۱۹۷۷ در ۱۳ سالگی از سوی «رومن پولانسکی» مورد تجاوز قرار گرفت در مصاحبهای با همسر «پولانسکی» در حمایت از این کارگردان صحبت کرد.
به گزارش سینماسینما، نکته جالب توجه این گزارش که در روزنامه «لوپوینت» فرانسه منتشر شده این است که «امانوئل سنیه» همسر «رومن پولانسکی» این مصاحبه را با «سامانتا گیمر» انجام داده است.
«پولانسکی» در سال ۱۹۷۷ به دلیل داشتن رابطه جنسی غیرقانونی با یک نوجوان به نام «سامانتا گیمر» دستگیر شد. او نهایتا جرم خود را پذیرفت و تنها ۴۲ روز در زندان گذراند. او در سال ۱۹۷۸ در حالی که هنوز تحت آزادی مشروط بود، مطلع شد که قرار است با اتهامات اضافی و زندان مواجه شود و بنابراین از ایالات متحده فرار کرد.
او چندین دهه بعد در سال ۲۰۰۹ در حالی که در حال سفر به جشنواره فیلم زوریخ بود در تلاش آمریکا برای استرداد او توسط پلیس سوئیس بازداشت شد اما دادگاه سوئیس در نهایت این درخواست را رد کرد و پولانسکی را آزاد کرد.
«سامانتا گیمر» در این مصاحبه جدید میگوید: «بگذارید خیلی واضح بگویم، اتفاقی که با پولانسکی افتاد هرگز برای من مشکل بزرگی نبود. من حتی نمی دانستم این غیرقانونی است و ممکن است یک نفر به خاطر آن دستگیر شود. من خوب بودم و هنوز خوب هستم این واقعیت که باید دائماً تکرار کنم که اتفاق مهمی نبود، بار وحشتناکی روی من ایجاد میکند».
گیمر همچنین در مصاحبه لوپوینت گفت: «تلاش برای استرداد و این واقعیت که رومن به این شکل دستگیر شد، بسیار ناعادلانه و در تضاد با عدالت بود. همه باید بدانند که رومن دوران محکومیت خود را سپری کرده است که از نظر من طولانی بود. از طرف من هیچ کس نمیخواست او به زندان برود، اما او این کار را کرد و کافی بود. او بدهی خود را به جامعه پرداخت و هر کاری که از او خواسته شد انجام داد تا اینکه اوضاع بدتر شد و چاره ای جز فرار نداشت. هر کس فکر میکند که او شایسته زندان است اشتباه می کند. امروز اینطور نیست و دیروز هم نبود.»
«گیمر» در مصاحبه ای با ایندیوایر در سال ۲۰۱۸ اذعان کرد که برخورد او با «پولانسکی»؛ «تجاوز جنسی» بوده است، اما او در آن زمان اظهار داشت که پولانسکی مسئولیت اعمالش را بر عهده گرفته است و یک نامه دست نویس به من نوشت و گفت: «ببخشید، تقصیر من بود، نه تقصیر مادرت و من برای آنچه که شما تحمل کردید متاسفم».
او همچنین گفت: «از لحظهای که دستگیر شد احساس میکردم پشیمان است. در تمام زندگیام، تصور می کردم که او از کارش متاسف است. اما وقتی او این عذرخواهی را فرستاد، برای مادرم، شوهرم، برخی از دوستانم و بچههایم تفاوت زیادی ایجاد کرد و به نحوی به مادرم آرامش داد. این عذرخواهی برای اطرافیانم که به من اهمیت میدهند واقعا معنیدار بود».
آمریکا در سال ۲۰۱۵ از دولت لهستان نیز خواست تا «پولانسکی» را تحویل دهد اما دادگاه عالی این کشور اعلام کرد که او دوران محکومیت خود را با توافق طرفین دعوی گذرانده است و در نهایت «سامانتا گیمر» شاکی این پرونده خواستار پایان دادن به این پرونده شد.
آکادمی اسکار نیز چند سال پیش اعلام کرد که «رومن پولانسکی» را از عضویت در این نهاد سینمایی اخراج کرده و این تصمیم در راستای ترویج استانداردهای اخلاقی اتخاذ شده است که اعضاء را ملزم به رعایت ارزشهای آکادمی و احترام به کرامت انسانی میکند.
همانطور که ورایتی در اوایل سال جاری گزارش داد، «پولانسکی» فیلم جدیدی به نام «کاخ» دارد که در انتظار اکران است. این کارگردان با فیلم «یک افسر و یک جاسوس» جایزه بزرگ هیات داوران جشنواره فیلم ونیز ۲۰۱۹ را از آن خود کرد اما فیلم «کاخ» به دلیل محکومیت او به تجاوز در سال ۱۹۷۷ توجه مطبوعات را به خود جلب کرد و اکثریت صنعت فیلم فرانسه را متوجه کارگردان کرد و هیچ سرمایهدار، تهیهکننده یا پخشکننده فرانسوی این فیلم را نپذیرفت. این پروژه توسط سینمای RAI ایتالیا حمایت میشود و علیرغم اینکه خبرهایی درباره حضورش در فهرست فیلمهای کن ۲۰۲۳ مطرح شده بود، ساخته جدید پولانسکی در نهایت به کن راه نیافت.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- آسیبشناسی سوءاستفاده از قدرت در میان سلبریتیها و سیاستمداران
- با رضایت طرفین/ محاکمه جدید پولانسکی در آمریکا حل و فصل شد
- رومن پولانسکی در فرانسه محاکمه میشود
- «کاخ» پولانسکی در ونیز اقبال پیدا نکرد/ یک کمدی سیاه که خنده نگرفت
- فیلم باید به دل بنشیند/ گفتگوی اختصاصی با فوزی بن سعید عضو هیئت داوری جشنواره ونیز ۲۰۲۳
- شیطان؛ بازیگر نقش اول غرب/ چرا تصویر ابلیس در سینمای جهان این همه تکرار میشود؟
- کدام فیلمها به جشنواره ونیز میروند؟
- جوایز سزار: ورود متهمان جنسی ممنوع!
- پولانسکی پشت درهای جشنواره برلین
- بازبینی پرونده تجاوز پولانسکی پس از ۴۵ سال
- مبارز واقعی خیر و شر جهان فانی/ درباره کتاب «بچهای که عاشق تنفر داشتن از او هستید»
- زمان پردهها را کنار خواهد زد/ نگاهی به فیلم «کشتار»
- زنی قدرتمند که صحنه را تصاحب میکند/ نگاهی به فیلم «ونوس در پوست خز»
- کارآگاهان سینمایی (بخش هشتم)/ داستان یک زندانی ترفیع مقام گرفته/ ژرژ پیکار در «افسر و جاسوس»
- درخواست رومن پولانسکی رد شد/ دادگاه حق را به آکادمی اسکار داد
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم





