رابرت بنتون کارگردان فیلم «کریمر علیه کریمر»، در ۹۲ سالگی درگذشت.
به گزارش سینماسینما، رابرت بنتون کارگردان و فیلمنامهنویسی که ۳ جایزه اسکار در کارنامه داشت و «کریمر علیه کریمر» برنده اسکار بهترین فیلم ۱۹۷۹ را ساخت، از دنیا رفت. وی که فیلمهایی مانند «نمایش آخر شب»، «مکانهایی در قلب» و «هیچکس احمق نیست» را ساخته بود و از نویسندگان فیلمنامه «بانی و کلاید» بود، در ۹۲ سالگی درگذشت.
بنتون که کارش را به عنوان کارگردان هنری در مجله اسکوایر آغاز کرد، با همکاری دیوید نیومن فیلمنامه نوآورانه و برنده جایزه «بانی و کلاید» محصول ۱۹۶۷ را نوشت. این فیلمنامه بارها رد شد تا اینکه آرتور پن به عنوان کارگردان و وارن بیتی به عنوان تهیهکننده و بازیگر وارد عمل شدند و در نهایت این ۲ نفر نامزد اسکار شدند.
بنتون و نیومن همکاری مشترک خود را با «یک مرد کلاهبردار وجود داشت» اثر جوزف ال. منکیویچ در سال ۱۹۷۰ و «چه خبر، دکتر؟» پیتر بوگدانوویچ ادامه دادند. آنها از نویسندگان فیلم پرفروش «سوپرمن» در سال ۱۹۷۸ بودند و در نسخه سینمایی «اوه کلکته!» نیز مشارکت داشتند. وقتی نیومن تصمیم گرفت کارگردانی کند، بنتون نیز به این کار علاقهمند شد. اولین فیلم او، «شرکت بد» محصول ۱۹۷۲ بود که در نوشتن آن هم مشارکت داشت.
فیلم کارآگاهی طنزآمیز «نمایش آخر شب» دومین تلاش کارگردانی بنتون در سال ۱۹۷۷ با بازی آرت کارنی و لیلی تاملین، با موفقیت نسبی مواجه شد و وی سال ۱۹۷۹ با همکاری هافمن و مریل استریپ تازهکار و پس از انصراف فرانسوا تروفو از آن پروژه، فیلم «کرامر علیه کرامر» را کارگردانی کرد. این فیلم ۲ جایزه اسکار برای او به ارمغان آورد و بیش از ۱۰۰ میلیون دلار فروش داشت.
پس از «کریمر علیه کریمر» او به ساخت فیلمهای درام ادامه داد و برای بازیگرانی چون داستین هافمن، مریل استریپ، سالی فیلد، جان مالکوویچ، جین الکساندر و پل نیومن، شانس دریافت اسکار را به ارمغان آورد. خود او نیز برای فیلم «کرامر علیه کرامر» و فیلمنامه آن فیلم و همچنین فیلمنامه «مکانهایی در قلب» برنده جایزه اسکار بهترین کارگردانی شد.
فیلم مهیج «سکون شب» او در سال ۱۹۸۲ به سبک هیچکاک، با بازی استریپ و روی شایدر با استقبال کمی روبهرو شد. با این حال، ۲ سال بعد، «مکانهایی در قلب» که در شهر زادگاهش در تگزاس ساخته شد، موفقیت تجاری متوسطی کسب کرد و جایزه اسکار برد.
بنتون با فیلم «هیچکس احمق نیست» در سال ۱۹۹۴ با بازی پل نیومن، دوباره به اوج بازگشت و چندین نامزدی اسکار، از جمله نامزدی برای فیلمنامه را کسب کرد. سپس فیلم نوآر «گرگ و میش» را با بازی نیومن، جین هکمن و سوزان ساراندون ساخت.
بنتون همچنین آنتونی هاپکینز و نیکول کیدمن را در فیلم «ننگ انسانی» محصول ۲۰۰۳ که اقتباسی از رمان فیلیپ راث بود، کارگردانی کرد.
این کارگردان در تعدادی از مستندهای مربوط به فیلمسازی، از جمله «عشق به سفر» محصول ۲۰۰۶ و «غولها و ستارههای سینما: تاریخچهای از هالیوود» محصول TCM در سال ۲۰۱۰، حضور داشت.
بنتون در سال ۱۹۹۵ توسط انجمن نویسندگان آمریکا برای یک عمر دستاورد نویسندگی و در سال ۲۰۰۷ با جایزه لورل برای دستاورد فیلمنامهنویسی تجلیل شد.
منبع: خبرگزاری مهر به نقل از ورایتی
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- حمید طالقانی درگذشت
- فوت بازیگر شناختهشده نقشهای منفی در سینمای آمریکا
- کامران فانی درگذشت
- تام استپارد درگذشت
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- بازیگر فیلم «شعله» درگذشت
- هادی مرزبان درگذشت
- عباس اقلامی، نویسنده سایت سینماسینما درگذشت
- رجبعلی عبادی درگذشت
- فواد شمس درگذشت
- همایون ارشادی درگذشت
- محمدعلی دشتی درگذشت
- مسعود رشیدی درگذشت
- زویا امامی درگذشت
- دایان لَد درگذشت
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف





