آکادمی فیلم اروپا فهرست نخست از فیلمهای حاضر در جوایز سالانه فیلم اروپا را با حضور برگزیدگان جشنوارههای معتبر سینمایی اعلام کرد.
به گزارش سینماسینما، فیلم «آناتومی یک سقوط» ساخته «ژوستین تریه» برنده نخل طلای بهترین فیلم جشنواره کن از جمله فیلمهایی است که در جوایز فیلم اروپا حاضر خواهد بود. این تریلر معمایی هیچکاکی، درباره زنی با بازی «ساندرا هولر»است که به قتل همسرش متهم شده.
«بلوط پیر» به کارگردانی «کن لوچ» فیلمساز مطرح بریتانیایی که با همکاران دیرینهاش «پل لاورتی» به عنوان نویسنده و «ربکا اوبرایان» در مقام تهیهکننده ساخته شده است نیز برای کسب جایزه در جوایز فیلم اروپا شرکت خواهد کرد. این فیلم تلاش یک صاحبخانه را برای نگه داشتن مغازهاش به عنوان تنها فضای عمومی باقیمانده برای ملاقات در شهر پس از ورود ناگهانی پناهجویان سوری، به تصویر میکشد.
«پرونده گولدمن»، «چشمانت را ببند»، «فایربند»، «قلمرو حیوانات»، «شیمر» و «بکبرد بکبری» دیگر فیلمهای جشنواره کن امسال هستند که واجد شرایط رقابت در جوایز فیلم اروپا هستند.
فیلمهای واجد شرایط جوایز فیلم اروپا، فیلمهای بلند اروپایی هستند که نخستین نمایش رسمی خود را بین ۱ ژوئن ۲۰۲۲ تا ۳۱ مه ۲۰۲۳ داشته و کارگردان آن نیز اروپایی باشد، در صورتیکه یک کارگردان غیراروپایی مقیم باشد یا پنج سال متوالی یا بیشتر در صنعت فیلم اروپا فعالیت کند، واجد رقابت در این جوایز هستند.
بنا بر این گزارش، بخش دوم فیلمهای واجد شرایط جوایز فیلم اروپا در ماه سپتامبر اعلام میشود.
در هفتههای آینده، ۴۶۰۰ عضو آکادمی فیلم اروپا فیلمهای منتخب را تماشا خواهند کرد و به آنها رای خواهند داد. بر اساس رای اعضای شرکت کننده، نامزدها در بخش فیلمهای بلند سینمایی اروپایی، کارگردان، بازیگر مرد، بازیگر زن، فیلمنامه و همچنین در بخش مستند اروپایی در تاریخ ۷ نوامبر به اطلاع عموم خواهد رسید.
مراسم اعطای جوایز در تاریخ ۹ دسامبر (۱۸ آذر) در برلین برگزار میشود.
علاوه بر این، یک هیات داوری هشت نفره در مورد دریافت کنندگان جایزه برای فیلمبرداری اروپایی، تدوین، طراحی تولید، طراحی لباس، چهرهپردازی، موسیقی اصلی، صدا و جلوه های بصری تصمیم خواهند گرفت. هیچ نامزدی در این بخشها اعلام نخواهد شد.
فهرست اولیه فیلمهای واجد شرایط رقابت در جوایز فیلم اروپا از این قرار است:
۲۰۰۰۰ گونه زنبور عسل (اسپانیا، آرژانتین)
کارگردان: استیبالیز اورسولا سولاگورن
در آتش (آلمان)
کارگردان: کریستین پتزولد
آناتومی یک سقوط (فرانسه)
کارگردان: ژوستین تریه
پشت انبار کاه (یونان-آلمان)
کارگردان: آسیمینا پرودرو
بلک برد یلکبری بلک برد (سوئیس، گرجستان)
کارگردان النه ناواریانی
چشمانت را ببندید (اسپانیا، آرژانتین)
کارگردان: ویکتور اریس
برگهای افتاده (فنلاند، آلمان)
کارگردان: آکی کوریسماکی
چگونه رابطه داشته باشیم (بریتانیا، یونان)
کارگردان: مولی منینگ واکر
ربوده شده (ایتالیا، فرانسه، آلمان)
کارگردان: مارکو بلوکیو
شیمر (ایتالیا، فرانسه، سوئیس)
کارگردان: آلیس رورواکر
مکان امن (کرواسی، اسلوونی)
کارگردان: ژوراج لروتیک
آهسته (لیتوانی، اسپانیا)
کارگردان: ماریا کوتارادزه
قلمرو حیوانات (فرانسه)
کارگردان: توماس کیلی
پرونده گلدمن (فرانسه)
کارگردان: سدریک کان
خوشبختترین مرد جهان (مقدونیه شمالی، بوسنی و هرزگوین، بلغارستان، اسلوونی، کرواسی، دانمارک)
کارگردان: تئونا استروگار میتوسکا
بلوط پیر (بریتانیا، فرانسه، بلژیک)
کارگردان: کن لوچ
سالن معلمان (آلمان)
کارگردان: ایلکر چاتاک
منبع: ایسنا به نقل از اسکرین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- زنان در جشنواره کن ۲۰۲۴/ حضور پررنگ در هیات داوران، کم تعداد در میان فیلمسازان
- آناتومی یک طلاق عاطفی/ نگاهی به فیلم «آناتومی یک سقوط»
- سزار فرانسه تاج را بر سر «آناتومی یک سقوط» گذاشت/ معرفی برگزیدگان
- قانون، دوست تو نیست/ نگاهی به فیلم «آناتومی یک سقوط»
- سایۀ خیال/ نگاهی به فیلم «آناتومی یک سقوط»
- فیلمی درباره حیوانات جهشیافته پیشتاز نامزدهای جوایز سزار شد
- تمجید سردبیر ارشد لوموند از «آناتومی یک سقوط»/ فیلمی که باعث تغییر وزیر فرهنگ فرانسه شد
- بالاخره رئیسجمهوری فرانسه به کارگردان «آناتومی یک سقوط» تبریک گفت!
- معرفی برندگان گلدن گلوب/ کریستوفر نولان بهترین کارگردان شد/ ۵ جایزه برای «اوپنهایمر»
- یک جایزه برای ژان لوک گدار؛ انتخاب متفاوت انجمن ملی منتقدان فیلم/ «زندگیهای گذشته» بهترین شد
- ژوستین تریه از «آناتومی یک سقوط» میگوید؛ من مسالهای را حل نمیکنم، فقط آنها را روی میز میگذارم
- «منطقه مورد علاقه» بهترین فیلم از نگاه منتقدان تورنتو شد/ معرفی برگزیدگان
- درخشش در فصل جوایز سینمایی؛ موفقیت «آناتومی یک سقوط» در گیشه سینماهای جهان
- فیلمی که به اسکار معرفی نشد؛ «آناتومی یک سقوط» جوایز آکادمی فیلم اروپا را درو کرد
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





