رومن پولانسکی فیلمساز فرانسوی – لهستانی به اتهام افترا علیه کسی که او را به سوءاستفاده جنسی در دهه ۱۹۸۰ میلادی متهم کرده، در فرانسه محاکمه خواهد شد.
به گزارش سینماسینما، این سینماگر ۹۰ ساله در آمریکا نیز به اتهام تجاوز جنسی به یک نوجوان ۱۳ ساله در سال ۱۹۷۷ تحت تعقیب است و با چندین اتهام دیگر مبنی بر تجاوز جنسی مربوط به دههها قبل و گذشته روبهرو است؛ البته او همه این ادعاها را رد کرده است.
این کارگردان که فعالیت هنری طولانی او شامل فیلمهای برنده اسکار «بچه رزماری»، «محله چینیها» و «پیانیست» است، از بیم محکومیت بلندمدت در آمریکا در سال ۱۹۷۸ به اروپا فرار کرد.
در سال ۲۰۱۰، «شارلوت لوئیس» بازیگر انگلیسی پولانسکی را متهم کرد که در سال ۱۹۸۳ زمانی که در ۱۶ سالگی برای بازیگری در پاریس بود، او را مورد تجاوز جنسی قرار داده است، این در حالی است که پولانسکی در سال ۲۰۱۹ در گفتوگو با مجله پاریس مچ این اتهامات را یک «دروغ شنیع» دانست و با استناد به مطلب یک مجله اعلام کرد که «لوئیس» به صراحت عنوان کرده میخواهد معشوقه او باشد.
«شارلوت لوئیس» با اعلام این که این اظهار نظر در مجله هیچ نسبتی با او ندارد، شکایتی را علیه پولانسکی به جرم افترا تنظیم کرده که باعث شد این کارگردان به طور خودکار طبق قوانین فرانسه متهم شود.
وکیل این بازیگر به خبرگزاری فرانسه گفت: بیاعتبار کردن و بدنام کردن افراد بخشی جداییناپذیر از سیستم پولانسکی است و این همان چیزی است که شارلوت لوئیس بسیار شجاعانه آن را فریاد میزند.
بین سالهای ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹، چهار زن دیگر ادعا کردند که پولانسکی در دهه ۱۹۷۰ از آنها سوء استفاده کرده است که سه نفر از آنها زیر سن قانونی بودهاند. او همه اتهامات را رد کرده است.
در مراسم جوایز سزار فرانسه در سال ۲۰۲۰، «آدل هنل» بازیگر در اعتراض به اعطای جایزه به پولانسکی برای فیلم «افسر و یک جاسوس»، مراسم را ترک کرد.
این کارگردان که در سالهای اخیر کمتر دیده شده است، نخستین نمایش جهانی فیلم خود با عنوان «کاخ» را تابستان گذشته در جشنواره ونیز تجربه کرد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- آسیبشناسی سوءاستفاده از قدرت در میان سلبریتیها و سیاستمداران
- با رضایت طرفین/ محاکمه جدید پولانسکی در آمریکا حل و فصل شد
- «کاخ» پولانسکی در ونیز اقبال پیدا نکرد/ یک کمدی سیاه که خنده نگرفت
- فیلم باید به دل بنشیند/ گفتگوی اختصاصی با فوزی بن سعید عضو هیئت داوری جشنواره ونیز ۲۰۲۳
- شیطان؛ بازیگر نقش اول غرب/ چرا تصویر ابلیس در سینمای جهان این همه تکرار میشود؟
- کدام فیلمها به جشنواره ونیز میروند؟
- حمایت قربانی تجاوز از کارگردان متجاوز
- جوایز سزار: ورود متهمان جنسی ممنوع!
- پولانسکی پشت درهای جشنواره برلین
- بازبینی پرونده تجاوز پولانسکی پس از ۴۵ سال
- مبارز واقعی خیر و شر جهان فانی/ درباره کتاب «بچهای که عاشق تنفر داشتن از او هستید»
- زمان پردهها را کنار خواهد زد/ نگاهی به فیلم «کشتار»
- زنی قدرتمند که صحنه را تصاحب میکند/ نگاهی به فیلم «ونوس در پوست خز»
- کارآگاهان سینمایی (بخش هشتم)/ داستان یک زندانی ترفیع مقام گرفته/ ژرژ پیکار در «افسر و جاسوس»
- درخواست رومن پولانسکی رد شد/ دادگاه حق را به آکادمی اسکار داد
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





