سازمان حقوق آسیاییها میگوید «پیتزای شیرین بیان» نژادپرستانه است و باید از رقابتهای سینمایی کنار گذاشته شود.
به گزارش سینماسینما، به نقل از د رپ، یک گروه کنشگری حقوق آسیاییها در آمریکا میگوید جدیدترین فیلم پل توماس اندرسون یعنی «پیتزای شیرین بیان» یا «لیکوریش پیتزا» که از منتقدان نقدهای خوبی هم گرفته است، باید در فصل جوایز بایکوت شود چون صحنههایی در آن هست که نشان دهنده تحقیر نژادپرستانه است. این گروه گفته در صحنهای که یک مالک رستوران سفیدپوست برای مسخره کردن همسر ژاپنیاش از لهجه آسیایی استفاده کرده در واقع دارد او را تحقیر میکند و این عمل نژادپرستانه است.
سازمان «شبکه عمل رسانهای برای آسیایی آمریکاییها» در بیانیهای گفت میخواهد نشان دهد که تجلیل از چنین فیلمی باعث حمایت از نژادپرستی علیه آسیاییها میشود و این پیغام را منتقل میکند که اگر قربانی آسیایی باشد، نژادپرستی در سینما مشکلی ندارد.
یک سخنگوی این سازمان گفت: متاسفانه، این رفتارها منجر به گسترش نفرت علیه آسیاییها میشود که در حال حاضر هم در دنیای اطرافمان مشاهدهگر آن هستیم.
به گفته این سخنگو، صحنههای مورد نظر در «پیتزای شیرین بیان» که داستان آن در سال ۱۹۷۳ به وقوع میپیوندد هیچ کمکی به پیشبرد داستان نمیکنند و فقط برای خنده گنجانده شدهاند.
تعدادی از فیلمسازان و منتقدان فیلم آسیایی هم به جمع افرادی پیوستهاند که از استفاده از ۲ صحنه مورد نظر در این فیلم انتقاد کردهاند. این مسأله باعث شد نیویورک تایمز در مصاحبه اخیرش با اندرسون از او در مورد این مسئله سوال کند.
این کارگردان در پاسخ گفت: به نظرم تعریف کردن یک فیلم که مربوط به یک دوره زمانی است، از زاویه دید سال ۲۰۲۱ اشتباه است. شما نمیتوانید گوی آیندهنگر داشته باشید، باید نسبت به آن زمانه صداقت داشته باشید؛ البته اینطور هم نیست که چنین اتفاقی همین الان هم رخ ندهد.
وی اضافه کرد: مادر زن من ژاپنی و پدر زنم سفیدپوست است، بنابراین من همیشه میبینم که مردم با او به انگلیسی با لهجه ژاپنی صحبت میکنند. فکر نمیکنم حتی خودشان هم بدانند که دارند این کار را میکنند.
بسیاری از منتقدان معتقد هستند که «پیتزای شیرین بیان» میتواند نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم سال در مراسم اسکار امسال شود. این فیلم تا به حال برنده جوایز مختلفی شده و پس از اکرانهای محدودی که در سینماهای هنری داشته، نظر مخاطبان را هم جلب کرده است.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- دیکاپریو، پن و موسیقی گرینوود؛ مثلث قدرت در «نبردی پس از دیگری»
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- آدام سندلر از جشنواره گاتهام جایزه میگیرد/ ادای احترام به بازیگر
- سرخوشیهای عاشقانه/ نگاهی به فیلم «پیتزای شیرین بیان»
- سرگشتگی و عشق نوجوانی در «پیتزای شیرین بیان»
- نمایش فیلمهای شهرام مکری در آکادمی فیلم و هنر بروکلین
- سینماسینما/ پیشبینی رسانههای فرانسوی از فیلمهای جشنواره کن/ زنان میدرخشند؟
- پل توماس اندرسون رکورددار شد/ اهدای جایزه فیپرشی به «رشته خیال»
- اعتراض آن هاتاوی به کشته شدن دختر جوان سیاهپوست در کالیفرنیا
- برای زادروز بازیگری که خود را فنا کرد/تصاویر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





