سازمان حقوق آسیاییها میگوید «پیتزای شیرین بیان» نژادپرستانه است و باید از رقابتهای سینمایی کنار گذاشته شود.
به گزارش سینماسینما، به نقل از د رپ، یک گروه کنشگری حقوق آسیاییها در آمریکا میگوید جدیدترین فیلم پل توماس اندرسون یعنی «پیتزای شیرین بیان» یا «لیکوریش پیتزا» که از منتقدان نقدهای خوبی هم گرفته است، باید در فصل جوایز بایکوت شود چون صحنههایی در آن هست که نشان دهنده تحقیر نژادپرستانه است. این گروه گفته در صحنهای که یک مالک رستوران سفیدپوست برای مسخره کردن همسر ژاپنیاش از لهجه آسیایی استفاده کرده در واقع دارد او را تحقیر میکند و این عمل نژادپرستانه است.
سازمان «شبکه عمل رسانهای برای آسیایی آمریکاییها» در بیانیهای گفت میخواهد نشان دهد که تجلیل از چنین فیلمی باعث حمایت از نژادپرستی علیه آسیاییها میشود و این پیغام را منتقل میکند که اگر قربانی آسیایی باشد، نژادپرستی در سینما مشکلی ندارد.
یک سخنگوی این سازمان گفت: متاسفانه، این رفتارها منجر به گسترش نفرت علیه آسیاییها میشود که در حال حاضر هم در دنیای اطرافمان مشاهدهگر آن هستیم.
به گفته این سخنگو، صحنههای مورد نظر در «پیتزای شیرین بیان» که داستان آن در سال ۱۹۷۳ به وقوع میپیوندد هیچ کمکی به پیشبرد داستان نمیکنند و فقط برای خنده گنجانده شدهاند.
تعدادی از فیلمسازان و منتقدان فیلم آسیایی هم به جمع افرادی پیوستهاند که از استفاده از ۲ صحنه مورد نظر در این فیلم انتقاد کردهاند. این مسأله باعث شد نیویورک تایمز در مصاحبه اخیرش با اندرسون از او در مورد این مسئله سوال کند.
این کارگردان در پاسخ گفت: به نظرم تعریف کردن یک فیلم که مربوط به یک دوره زمانی است، از زاویه دید سال ۲۰۲۱ اشتباه است. شما نمیتوانید گوی آیندهنگر داشته باشید، باید نسبت به آن زمانه صداقت داشته باشید؛ البته اینطور هم نیست که چنین اتفاقی همین الان هم رخ ندهد.
وی اضافه کرد: مادر زن من ژاپنی و پدر زنم سفیدپوست است، بنابراین من همیشه میبینم که مردم با او به انگلیسی با لهجه ژاپنی صحبت میکنند. فکر نمیکنم حتی خودشان هم بدانند که دارند این کار را میکنند.
بسیاری از منتقدان معتقد هستند که «پیتزای شیرین بیان» میتواند نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم سال در مراسم اسکار امسال شود. این فیلم تا به حال برنده جوایز مختلفی شده و پس از اکرانهای محدودی که در سینماهای هنری داشته، نظر مخاطبان را هم جلب کرده است.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- دیکاپریو، پن و موسیقی گرینوود؛ مثلث قدرت در «نبردی پس از دیگری»
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- آدام سندلر از جشنواره گاتهام جایزه میگیرد/ ادای احترام به بازیگر
- سرخوشیهای عاشقانه/ نگاهی به فیلم «پیتزای شیرین بیان»
- سرگشتگی و عشق نوجوانی در «پیتزای شیرین بیان»
- نمایش فیلمهای شهرام مکری در آکادمی فیلم و هنر بروکلین
- سینماسینما/ پیشبینی رسانههای فرانسوی از فیلمهای جشنواره کن/ زنان میدرخشند؟
- پل توماس اندرسون رکورددار شد/ اهدای جایزه فیپرشی به «رشته خیال»
- اعتراض آن هاتاوی به کشته شدن دختر جوان سیاهپوست در کالیفرنیا
- برای زادروز بازیگری که خود را فنا کرد/تصاویر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم





