سینماسینما، پاریس
جشنواره ساندنس، رویداد معتبر سینمای مولف آمریکایی که از ۲۳ ژانویه تا دوم فوریه ۲۰۲۵ برپا خواهد شد و شامل ۱۲ بخش است، بخشی از فیلمهای پذیرفته شده را اعلام کرد.
در بخش مسابقه بینالمللی داستانی، فیلم بلند «چیزهایی که میکشی» ساخته علیرضا خاتمی محصول مشترک ترکیه، فرانسه، کانادا و لهستان پذیرفته شده است. این فیلم که داستان اورجینال آن در ایران اتفاق میافتاد، قبلا قرار بود در ایران ساخته شود اما پروانه ساخت دریافت نکرد و سرانجام کارگردان آنرا، در ترکیه و به زبان ترکی با عوامل آن کشور ساخت.
خلاصه قصه فیلم مربوط به مرگ مشکوک مادر بیمار یک استاد دانشگاه است، که باعث می شود وی در پی تحقیق ماجرا برآید و در ادامه، به یک عمل انتقامجویانه منتهی می شود.
همچنین در همین بخش، اولین فیلم بلند یک کارگردان تازه نفس که متفاوت با سایر آثار ایرانی است، پذیرفته شده که نام آن بهزودی اعلام خواهد شد. تعدادی از فیلمهای انتخاب شده مسابقه فیلمهای داستانی، از کشورهای فرانسه، دانمارک، هند، کانادا، اسپانیا، ایران، تونس است و بهزودی نام تعدادی دیگر اعلام خواهد شد. از سوی دیگر در بخش بین المللی فیلمهای مستند، آثاری از اکراین، انگلیس، کانادا، فرانسه، کنیا، سودان، دانمارک، آمریکا و همچنین از ایران «برش سنگ» ساخته سارا خاکی و غیره برگزیده شده اند. فهرست کامل همه فیلمها هنوز اعلام نشده است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- سه فیلمساز ایرانی در آکادمی داوری؛ فیلمهای بینالمللی واجد شرایط اسکار معرفی شدند
- «چیزهایی که میکُشی»؛ پدرسالاری، سکوت و خشونت
- اسکار و فیلمهای معرفیشده برای بخش بینالمللی
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- یک فیلم از کارگردان ایرانی در ساندنس/ آغاز جشنواره آمریکایی بعد از آتشسوزی لسآنجلس
- برای رقابت در دوره نودوهفتم؛ مکزیک برنده ساندنس را به اسکار فرستاد
- دست و پنجه نرم کردن با محدودیتها/ معرفی تنها فیلم بلند ایرانی راهیافته به بخش رسمی کن
- پنج فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- پروانه ساخت برای پیمان معادی و دو تهیهکننده دیگر صادر شد
- داوران جشنواره ساندنس معرفی شدند
- دو اثر از فیلمسازان ایرانی برنده جشنوارهای در مکزیک شدند
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد





