شاهرخ خان، ویکرانت ماسی و رانی موکرجی جوایز بازیگری را از جوایز ملی هند دریافت کردند.
به گزارش سینماسینما، شاهرخ خان و ویکرانت مسی در هفتاد و یکمین دوره جوایز ملی فیلم هند به طور مشترک جایزه بهترین بازیگر مرد را دریافت کردند. رانی موکرجی هم عنوان بهترین بازیگر زن را از آن خود کرد و «دوازدهمین شکست» جایزه اصلی بهترین فیلم بلند را برد.
فیلم «دوازدهمین شکست» ساخته ویدهو وینود چوپرا که یک درام زندگینامهای به زبان هندی است و بر مبنای زندگی یک کارمند دولت ساخته شده است، به عنوان برنده اصلی جایزه معتبر سوارنا کمال (نیلوفر طلایی) را برای بهترین فیلم بلند و همچنین جایزه بهترین بازیگر مرد را برای ماسی به ارمغان آورد.
شاهرخ خان که برای نخستین بار برنده جایزه ملی هند شده این جایزه را برای بازی در فیلم پرفروش «جوان» به کارگردانی اتلی دریافت کرد. رانی موکرجی هم برای نقش اصلی خود در فیلم «خانم چاترجی در برابر نروژ» که در آن نقش مادری را بازی میکند که با یک دولت خارجی برای حضانت فرزند مبارزه میکند، به عنوان برنده انتخاب شد.
سودیپتو سن جایزه بهترین کارگردانی را برای فیلم مهیج سیاسی جنجالی «داستان کرالا» دریافت کرد. این فیلم همچنین جایزه بهترین فیلمبرداری را برای پاسانتانو موهاپاترا به ارمغان آورد. فیلم «سم بهادر» ساخته مگنا گلزار که یک فیلم زندگینامهای نظامی درباره فیلد مارشال سم مانکشاو است هم جایزه بهترین فیلم بلند برای ترویج ارزشهای ملی، اجتماعی و زیستمحیطی را دریافت کرد و برنده جایزه بهترین لباس و گریم هم شد.
فیلم «داستان عشق راکی و رانی» ساخته کاران جوهر درباره یک پسر پنجابی و یک دختر بنگالی که عاشق هم میشوند، جایزه بهترین فیلم عامهپسند و همچنین جایزه بهترین طراحی رقص برای آهنگ «دودورا باجه ری» را از آن خود کرد.
جوایز فنی به «حیوان» برای بهترین طراحی صدا و ضبط مجدد، «واثی» برای بهترین موسیقی توسط جی. وی. پراکاش کومار و «بالاگام» برای بهترین ترانه توسط کاسارلا شیام اهدا شد.
جوایز ملی فیلم توسط هیئت داوران مستقلی که از سوی اداره جشنوارههای فیلم منصوب میشوند، برندگان خود را انتخاب میکنند. در مجموع، هفتاد و یکمین دوره این جوایز، ۳۳۲ فیلم بلند و ۱۱۵ فیلم غیربلند مورد داوری قرار گرفتند.
منبع: خبرگزاری مهر به نقل از ورایتی
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بازیگر فیلم «شعله» درگذشت
- «شبی که ماه کامل شد» به هند رفت
- برای شرکت در نود و هشتمین دوره؛ هند، فیلم اسکورسیزی را به اسکار معرفی کرد
- سینماهای هند در انتظار ثبت رکوردی تاریخی
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- نماد بالیوود تجلیل شد؛ جشنواره لوکارنو به شاهرخ خان جایزه داد
- شاهرخ خان از جشنواره فیلم لوکارنو جایزه میگیرد
- شاهرخ خان گیشه جهانی را گرفت/ دومین فیلم پرفروش هفته
- ثبت یک رکورد جدید/ توفان «پاتان» بریتانیا را هم گرفت
- در سینماتک خانه هنرمندان ایران برگزار میشود؛ پیشدرآمدی بر سینمای متفاوت هند با «خیمهشبباز»
- وقتی از فیلم هندی حرف می زنیم، دقیقا از چه حرف می زنیم؟
- زادروز کارگردانی که حیات تازه به سینمای هند بخشید
- کرونا ستاره سینمای هند را راهی بیمارستان کرد
- معرفی فیلمهای شاهرخ خان که سال آینده روی پرده میروند
- ستاره بالیوودی در میدان مبارزه با کرونا/ دفتر شخصی شاهرخ خان در اختیار ستاد قرنطینه بمبئی
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





