فیلم «از دور» اولین تجربه کارگردانی لورنزو ویگاس نویسنده و کارگردان ونزوئلایی جایزه شیر طلای بهترین فیلم هفتاد و دومین جشنواره فیلم ونیز را دریافت کرد.
به گزارش «سینماسینما»، جشنواره فیلم ونیز ۲۰۱۵ یکشنبه شب پس از ۱۱ روز با معرفی برندگان بخش رسمی به کار خود پایان داد.
فیلم «از دور» (From Afar) به کارگردانی لورنزو ویگاس نویسنده و کارگردان ونزوئلایی توانست جایزه اصلی یا همان جایزه شیر طلای بهترین فیلم بخش مسابقه بینالملل (ونیز ۷۲) را دریافت کند. «از دور» اولین فیلم ونزوئلایی است که در تاریخ برگزاری جشنواره ونیز در بخش مسابقه بینالملل حضور داشته است.
اولین تجربه کارگردانی ویگاس درباره مردی میانسال با بازی آلفردو کاسترو است که دوستی او با یک جوان هجده ساله بزهکار (لوییس سیلوا) زندگی هر دو را عمیقا تحت تاثیر قرار میدهد. «از دور» را گییرمو آریاگا فیلمنامهنویس نامزد اسکار تهیه کرده است. او یکی از فیلمنامهنویسان فیلم هم هست.
پابلو تراپرو کارگردان آرژانتینی برای فیلم جنایی «طایفه» شیر نقرهای بهترین کارگردان را از آن خود کرد.
جایزه بزرگ هیئت داوران به فیلم آمریکایی «Anomalisa» به کارگردانی چارلی کافمن و دوک جانسن رسید. این فیلم درباره مردی است که با نداشتن توانایی برای برقراری ارتباط با دیگران دست و پنجه نرم میکند. «Anomalisa» اولین فیلم بلند داستانی کافمن فیلمنامهنویس و کارگردان نامتعارف آمریکایی بعد از «نیویورک، جزء به کل» با بازی فیلیپ سیمور هافمن در ۲۰۰۸ است که در بخش مسابقه شصت و یکمین جشنواره کن پخش شد. علاقهمندان سینما کافمن را به عنوان نویسنده یا یکی از نویسندگان فیلمهای تحسینشده مانند «جان مالکوویچ بودن»، «اقتباس» و «درخشش ابدی یک ذهن پاک» میشناسند.
در مراسم اختتامیه برندگان بخش مسابقه افقها نیز معرفی شدند. «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت» به کارگردانی وحید جلیلوند که به عنوان تنها نماینده سینمای ایران در این دوره جشنواره ونیز در بخش افقها حضور داشت، مراسم را دست خالی ترک کرد.
البته فیلم جلیلوند روز جمعه و شنبه پیش از برگزاری مراسم اختتامیه دو جایزه جنبی جشنواره ونیز را از آن خود کرد. این فیلم جایزه فیپرشی (انجمن منتقدان بینالمللی) بهترین فیلم افقها و هفته منتقدان بینالمللی را گرفت و جایزه اینترفیلم تبلیغ گفتوگوی بین ادیان را نیز از آن خود کرد.
هفتاد و دومین جشنواره فیلم ونیز ۲ تا ۱۲ سپتامبر (۱۱ تا ۲۱ شهریور) برگزار شد.
فهرست برندگان بخش اصلی به شرح زیر است:
بخش مسابقه بینالملل (ونیز ۷۲)
شیر طلای بهترین فیلم: «از دور»، لورنزو ویگاس (ونزوئلا، مکزیک)
شیر نقرهای بهترین کارگردان: پابلو تراپرو برای «طایفه» (آرژانتین، اسپانیا)
جایزه بزرگ هیئت داوران: «Anomalisa» به کارگردانی چارلی کافمن و دوک جانسن (آمریکا)
جایزه کوپا ولپی بهترین بازیگر مرد: فابریس لوکینی برای «L’hermine» به کارگردانی کریستیان ونسان (فرانسه)
جایزه کوپا ولپی بهترین بازیگر زن: والریو گولینو برای «Per amor vostro» به کارگردانی جوزپه ام. گائودینو (ایتالیا، فرانسه)
جایزه مارچلو ماسترویانی بهترین بازیگر مرد یا زن جوان جشنواره: ابراهیم عطاء برای «جانوران بدون کشور» به کارگردانی کری فوکوناگا (آمریکا)
جایزه بهترین فیلمنامه: «L’hermine» به کارگردانی کریستیان ونسان (فرانسه)
جایزه ویژه هیئت داوران: «جنون» به کارگردانی امین آلپر (ترکیه، فرانسه، قطر)
شیر آینده – جایزه لوییجی دی لورنتیس بهترین فیلم اول: «کودکی یک رئیس» به کارگردانی برادلی کوربت (بریتانیا، مجارستان، بلژیک، فرانسه)
بخش مسابقه افقها:
جایزه افقها بهترین فیلم: «Free in Deed» به کارگردانی جیک ماهافی (آمریکا، نیوزیلند)
جایزه افقها بهترین کارگردان: برادلی کوربت برای «کودکی یک رئیس» (بریتانیا، مجارستان، بلژیک، فرانسه)
جایزه ویژه هیئت داوران افقها: «Neon Bull» به کارگردانی گابریل ماسکارو (برزیل، اوروگوئه، هلند)
جایزه افقها بهترین بازیگر مرد یا بازیگر زن: دومینیک لبورن، «Tempete» به کارگردانی ساموئل کولادره (فرانسه)
جایزه افقها بهترین فیلم کوتاه: «Belladonna» به کارگردانی دوبراوکا توریک
کلاسیکهای ونیز:
جایزه بهترین فیلم ترمیمشده: «سالو، یا ۱۲۰ روز سودوم» به کارگردانی پییر پائولو پازولینی
جایزه بهترین مستند درباره سینما: «۱۰۰۰ چشم دکتر مدن» به کارگردانی ایو مونتمایور
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اختصاصی سینماسینما؛ نسخه مرمت شدهی «باشو غریبه کوچک» در جشنواره ونیز
- گفتوگو با مدیر جشنواره ونیز؛ سینما همچنان مؤثرترین راه برای اندیشیدن به دنیای معاصر است
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- فیلمهای بخش هفته منتقدان ونیز معرفی شدند/ فیلم یک سینماگر ایرانی در لیست
- یک فیلم ایرانی به بخش روزهای مولفین جشنواره ونیز راه یافت
- نویسنده مراکشی رئیس افتخاری بخش روزهای مؤلفین جشنواره ونیز شد
- فیلم کوتاه «نیمهباز، نیمهبسته» به بخش افقهای جشنواره ونیز راه یافت
- فیلمهای بخش کلاسیکهای ونیز معرفی شدند/ به یاد دسیکا و ماسترویانی
- با بازی مایکل کیتون؛ فیلم ترسناک تیم برتون ونیز ۲۰۲۴ را افتتاح میکند
- ایزابل هوپر رئیس هیات داوران جشنواره ونیز شد
- مارکو مولر مدیر هنری یک جشنواره ایتالیایی شد
- معرفی برندگان جشنواره ونیز/ شیر طلا به «بیچارگان» رسید
- آخرین فیلم بخش مسابقه جشنواره ونیز؛ متفاوت، معقول و جذاب
- محمد حقیقت از ونیز گزارش میدهد؛ گمانهزنیها درباره برندگان/ مدیر جدید جشنواره کیست؟
- جشنواره ونیز؛ «بیچارگان» در صدر جدول منتقدان
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





