«ریچارد درایفس» بازیگر برنده جایزه اسکار، به شدت از قوانین جدید اسکار درباره تنوع نژادی انتقاد کرد و گفت: این استانداردها مرا وادار به استفراغ میکند.
به گزارش سینماسینما، این بازیگر فیلم مهیج «آروارهها» ساخته «استیون اسپیلبرگ» در سال ۱۹۷۵، در مصاحبهای با شبکه «PBS» گفت که با مجموعه قوانین جدید، آکادمی علوم و هنرهای سینمایی برای فیلم هایی که واجد شرایط نامزدی بهترین فیلم وضع کرده، مخالف است.
از سال ۲۰۲۴، فیلمها برای واجد شرایط بودن در شاخه بهترین فیلم جوایز اسکار، باید استانداردهای جدیدی را رعایت کنند و بر این اساس میبایست درصد معینی از بازیگران یا عوامل از اقلیتهای نژادی یا قومیتی داشته باشند.
«درایفس» با صراحت درباره این قوانین گفت: «آنها مرا وادار به استفراغ می کنند. هیچ کس نباید به من به عنوان یک هنرمند بگوید که باید تسلیم جدیدترین ایدهها درباره اخلاقیات باشم. چه چیزی را به خطر میاندازیم؟ آیا واقعاً در خطر صدمهزدن به احساسات مردم هستیم؟ شما نمی توانید درباره آن قانونگذاری کنید. باید بگذارید زندگی، زندگی باشد. فکر نمیکنم اقلیت یا اکثریتی در کشور وجود داشته باشد که به این شکل به آن پراخته شود. این استانداردها مثل این است که با مردم مثل یک کودک رفتار شود.»
طبق مقررات جدید آکادمی که برای اسکار ۲۰۲۴ اجرایی میشود، فیلم هایی که به دنبال نامزدی بهترین فیلم هستند باید از چهار شرط، دو مورد را داشته باشند.
الزامات، شامل داشتن حداقل یک شخصیت اصلی در فیلم است که از یک “گروه نژادی یا قومی کمتر دیدهشده” باشد، حداقل ۳۰ درصد از کل گروه بازیگران از حداقل دو گروه اقلیت (زنان، اقلیتهای قومی، جنسیتی یا افراد دارای معلولیت) باشد یا تمرکز موضوع فیلم بر روی یکی از آن گروه ها باشد.
از نود و ششمین دوره جوایز سینمایی اسکار که در سال ۲۰۲۴ برگزار میشود، فیلم باید حداقل دارای دو استاندارد از چهار استاندارد اعلام شده باشد تا واجد شرایط رقابت در شاخه بهترین فیلم اسکار شوند.
این بازیگر ۷۵ ساله در ادامه به دفاع از «لارنس اولیویه»، هنرپیشه انگلیسی پرداخت که در سال ۱۹۶۵ در فیلم بریتانیایی اقتباسی از نمایشنامه شکسپیر اُتللو، صورت خود را سیاه کرده بود.
سیاهکردن چهره توهینآمیز تلقی میشود، زیرا اجراکنندگان سفیدپوست برای اولین بار در قرن نوزدهم شروع به استفاده از آن برای تمسخر سیاهپوستان بردهدار در نمایشهای خندهدار نژادپرستانه در سراسر ایالات متحده کردند.
«درایفس» در این باره گفت: «لارنس اولیویه آخرین بازیگر سفیدپوستی بود که نقش اتللو را بازی کرد و این کار را در سال ۱۹۶۵ انجام داد. او این کار را با چهره سیاه انجام داد و به طرز درخشانی نقش یک مرد سیاهپوست را بازی کرد».
این بازیگر ۷۵ ساله آمریکایی با اشاره به نمایشنامه دیگری از شکسپیر که آنتاگونیست (آدم بد) اصلی آن یک پولشوی یهودی است، ادامه داد: «آیا به من میگویند که هرگز فرصتی برای بازی در نقش یک مرد سیاه پوست نخواهم داشت؟ آیا به شخص دیگری گفته می شود که اگر یهودی نیست، نباید نقش تاجر ونیزی را بازی کند؟ آیا ما دیوانه ایم؟ آیا ما نمیدانیم که هنر، هنر است؟»
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جوایز Governors ۲۰۲۵ اهدا شد/ اسپیلبرگ خطاب به پناهی: لطفاً همچنان به فیلمسازی ادامه دهید
- پیشبینی اسکاری سردبیر هالیوود ریپورتر؛ فیلم پناهی برای اسکار چقدر شانس دارد؟
- یک اثر ایرانی دیگر در اسکار ۲۰۲۶؛ فیلم شهرام مکری نماینده تاجیکستان شد
- فیلمی درباره کشتار نانجینگ؛ چین «محکوم به حق» را به اسکار فرستاد
- بازگشت آقااسفندیار با واکنش به بیانیه هیات انتخاب کمیته اسکار
- برای شرکت در نود و هشتمین دوره؛ هند، فیلم اسکورسیزی را به اسکار معرفی کرد
- جعفر پناهی خطاب به آکادمی اسکار: انحصار دولتی در انتخابِ نماینده بخش بینالمللی را بشکنید
- گلایه حامد بهداد از کمیته انتخاب فیلم برای اسکار؛ سر «پیر پسر» را بریدید
- زنجیره بیانیهها درباره اسکار ادامه دارد؛ حمایت۸۰ سینماگر دیگر از تصمیم خانهسینما
- فیلم جعفر پناهی در راه آکادمی؛ فرانسه «یک تصادف ساده» را به اسکار فرستاد
- یورش نظامیان اسرائیلی به خانه فیلمساز برنده اسکار
- ۵ نامزد برای معرفی به اسکار اعلام شد
- خانه سینما از کمیته اسکار خارج شد؛ نقشی در این کمیته نداریم/ آرزوی موفقیت برای فیلم معرفی شده
- «آروارهها»ی اسپیلبرگ در میان صدرنشینهای گیشه
- ژاپن «کوکوهو» را به اسکار میفرستد
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





