آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار در قانون شماره یازده خود مجموعه قوانین و ضوابط مربوط به هشتاد و نهمین دوره جوایز سینمایی اسکار را در سال ۲۰۱۷ به تفصیل درباره شاخه بهترین مستند جوایز سینمایی اسکار اعلام کرده است.
به گزارش سینماسینما، بر این اساس یک اثر مستند به یک فیلم غیرداستانی اکران شده در سینماها اطلاق میشود که به طور خلاقانهای به موضوعات فرهنگی، هنری، تاریخی، اجتماعی، علمی، اقتصادی و یا دیگر موارد میپردازد؛ این فیلم میتواند به صورت معمول فیلمبرداری شود و یا از تکنیکهای مختلف چون استاپ موشن، انیمیشن و غیره بهره ببرد به شرط آن که تمرکز اصلی روی حقیقت باشد و نه داستان و تخیل.
جایزه بهترین مستند جوایز سینمایی اسکار به دو بخش تقسیم میشود: اسکار مستتد بلند با مدت زمان بیش از ۴۰ دقیقه و اسکار مستند کوتاه با مدت زمان ۴۰ دقیقه یا کمتر.
مستند بلند
یک مستند بلند برای واجد شرایط شناخته شدن جهت حضور در جوایز سینمایی اسکار باید در بازه زمانی تعیین شده حداقل ۷ روز در سینماهای منطقه لسآنجلس و همچنین ۷ روز در سینماهای شهر نیویورک اکران شده باشد.
بازه زمانی تعیین شده برای اکران آثار مستند از اول ژانویه ۲۰۱۶ آغاز میشود و در ۳۱ دسامبر ۲۰۱۶ پایان مییابد (کل سال ۲۰۱۶ میلادی). برای فیلمهایی که در فاصله زمانی بین اول ژانویه تا ۲۰ اوت (۱۱ دی تا ۳۰ مرداد) اکران شده باشند آخرین مهلت تکمیل فرم آنلاین معرفی اثر به آکادمی اسکار و ارسال دیگر موارد چون نسخههای دیویدی به آکادمی حداکثر ۳۰ روز پس از پایان اکران است اما برای فیلمهای مستندی که از تاریخ ۲۱ اوت تا ۳۱ دسامبر (۳۱ مرداد تا ۱۱ دی) اکران شده باشند تمامی مراحل ثبت نام و معرفی فیلم از جمله تکمیل فرم آنلاین، ارسال فیلم و نامههای تاییدیه از سوی سینماهای محل نمایش فیلم به آکادمی اسکار، باید حداکثر تا ساعت ۵ بعد از ظهر پنجشنبه ۲۰ سپتامبر ۲۰۱۶ (۳۰ شهریور) انجام شود.
همنچنین آثار مستندی که حداکثر تا ۲۰ شهریور به آکادمی اسکار معرفی شوند اما تا این تاریخ اکران نشده باشند نیز میتوانند تا تاریخ ۱۳ دسامبر درخواست خود مبنی بر تمدید مهلت ارسال نسخههای فیلم را به آکادمی مطرح کنند و در این صورت تا ۲۰ اکتبر برای ارسال فیلم خود زمان خواهند داشت.
*نمایش فیلم در دو شهر (لسآنجلس و نیویورک) باید در دوره زمانی تعیین شده یکسان انجام شود و فیلمهایی که تنها در یکی از این دو شهر اکران شده باشند، واجد شرایط حضور در بخش بهترین فیلم مستند جوایز سینمایی اسکار نخواهند بود.
آثار مستندی که متقاضی بررسی برای حضور در هر بخشی از هشتاد و نهمین دوره جوایز سینمایی اسکار هستند، واجد شرایط حضور در دورههای بعدی جوایز اسکار نیستند و هر اثر مستند باید در همان اولین سالی که واجد شرایط شناخته میشود به آکادمی اسکار معرفی شود.
همچنین این آثار باید در فرمت ۳۵ یا ۷۰ میلیمتری و یا فرمت دیجیتال ۲۴ یا ۴۸ فریم با حداقل رزولوشن ۲۰۴۸ در ۱۰۸۰ در سینماها اکران شده باشند و در مدت زمان نمایش حداقل ۴ بار از ۱۲ ظهر تا ۱۰ شب به روی پرده بروند و حداقل یک نمایش بین آن ساعت ۶ بعداز ظهر تا ۱۰ شب باشد.
آثار مستند باید از طریق بلیت فروشی به نمایش گذاشته شوند و در طول دوزه زمانی نمایشی (اول ژانویه تا ۲۰ اوت یا ۲۱ اوت تا ۳۱ دسامبر) حداقل یک بار در یکی از روزنامههای زیر تبلیغ شده باشد: «نیویورک تایمز»، «تایم اوت نیویورک» و یا «ویلج وُیس» (نیویورک)، «لسآنجلس تایمز» یا «اِل اِی ویکلی» (لسآنجلس)
داشتن نقد فیلم در یکی از روزنامههای نیویورک تایمز یا لسآنجلس تایمز نیز یکی دیگر از شرایط لازم احزار صلاحیت برای حضور در بخش مستند جوایز اسکار است و نقدهای تلویزونی قابل قبول نیست. فیلمسازانی که قادر به دریافت نقد و بررسی در این روزنامه نیستند میتوانند درخواست خود مبنی بر معافیت از این شرایط را ارسال کنند.
فیلمهایی که اصولا تبلیغاتی و یا آموزشی هستند و یا این که ضبط بدون فیلتر اجراها محسوب میشوند، قابل قبول نیستند. همچنین فیلمهایی که در واقع بخشی از یک سریال بزرگتر هستند و یا برگرفته از بخشی از فیلم دیگر هستند در بخش مستند قابل قبول نیستند و نتها آثار فردی و تک مورد بررسی قرار میگیرند.
بخش عمدهای از روایت فیلم مستند باید به زبان انگلیسی باشد یا دارای زیرنویس انگلیسی باشد.
فیلمهایی که پیش از اکران رسمی خود در دوره زمانی تعیین شده به هر شکل رسمی و غیررسمی نمایش و یا توزیع عمومی داشته باشند، واجد شرایط لازم برای بررسی و حضور در بخش مستند جوایز اسکار نخواهند بود و تنها ۱۰ دقیقه یا ۱۰ درصد از مدت زمان فیلم میتواند پیش از اکران رسمی برای عموم به نمایش گذاشته شود.
آثار مستند ارسالی توسط اعضای شاخه مستند آکادمی اسکار مشاهده میشوند و با استفاده از یک سیستم رایگیری حرفهای ۱۵ فیلم به عنوان نامزدهای اولیه جوایز اسکار در بخش مستند معرفی میشوند. رای گیری نهایی برای انتخاب ۵ نامزد نهایی نیز تنها میان اعضای فعال و دائم آکادمی صورت میگیرد که تمامی فیلمهای مستند نامزد شده را دیده باشند.
بر اساس قوانین اسکار، تنها پنج فیلم مستندی که به جمع نامزدهای نهایی اسکار راه یافتهاند میتوان از عنوان “مستند نامزد اسکار” در تبلیغات فیلم خود استفاده کنند و حضور در میان ۱۵ فیلم به منزله نامزد شدن در اسکار تلقی نمیشود.
آثار مستندی که در “شاخه مستند جوایز اسکار” حضور دارند به شرط آن که واجد شرایط لازم باشند میتوانند در سایر شاخههای نیز مورد بررسی قرار گیرند.
مستند کوتاه
سه راه برای احراز صلاحیت حضور یک اثر مستند کوتاه در جوایر اسکار وجود دارد:
۱- اثر مورد نظر در بازه زمانی تعیین شده از سوی آکادمی اسکار حداقل ۷ روز اکران عمومی-تجاری در دو شهر لسآنجلس و نیویورک داشته باشد. ۲- اثر مورد برنده جایزه در یکی از جشنوارههای سینمایی رقابتی شده باشد که در فهرست آکادمی اسکار قرار دارند. فهرست جشنوارههای سینمایی مورد پذیرش در وبسایت آکادمی اسکار موجود است. ۳- اثر مورد نظر برنده جایزه طلا، نقره یا برنز شاخه مستند جوایز اسکار دانشجویی در سال ۲۰۱۶ میلادی باشد.
زمان تعیین شده برای اکران عمومی فیلمهای شاخه مستند کوتاه اسکار در دو شهر لس آنجلس و نیویورک از تاریخ اول سپتامبر ۲۰۱۵ (۱۱ شهریور) آغاز شده و تا ۳۱ اوت (۱۰ آبان) ادامه خواهد داشت. تکمیل فرم ثبت نام و ارسال فیلم به آکادمی اسکار حداکثر تا ۳۰ روز پس از پایان مهت اکران عمومی و یا کسب جایزه از جشنواره های مورد تائید فرصت دارد. آخرین مهلت معرفی و ارسال آثار به اکادمی اسکار ساعت ۵ بعد از ظهر روز پنجشنبه اول سپتامبر (۱۱ شهریور) است.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- موقعیت سیاسی امروز جهان روی جوایز اسکار فیلم خارجی تاثیر میگذارد؟
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- به نمایندگی از هنگکنگ؛ «گرگ و میش جنگجویان» به اسکار ۲۰۲۵ میرود
- توضیح تهیهکننده «در آغوش درخت» درباره چگونگی حضور در رقابت اسکار
- «امیلیا پرز» از فرانسه به اسکار میرود
- شانس بالای «امیلیا پرز» / چهار فیلم در فهرست نهایی گزینش نماینده فرانسه در اسکار
- فیلم محمد رسولاف در راه اسکار؛ «دانه انجیر معابد» نماینده آلمان در اسکار شد
- احتمال معرفی «دانه انجیر معابد» به عنوان نماینده آلمان به اسکار
- برای بهترین بازیگر مرد؛ رقابت خواکین فینیکس و دنزل واشینگتن/ پیشبینیهای اولیه اسکار ۲۰۲۵
- معرفی برگزیدگان اسکار ۲۰۲۴/ «اوپنهایمر» بهترین فیلم شد
- تظاهرات «برای فلسطین آزاد» مقابل مقر برگزاری مراسم اسکار
- چه کسانی باید اسکار ۲۰۲۴ را ببرند؟!
- اهدا کنندگان جوایز اسکار معرفی شدند
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»
- با اعلام آکادمی داوری؛ نامزدهای اولیه اسکار معرفی شدند/ یک انیمیشن ایرانی در میان آثار
- انیمیشنی درباره لیونل مسی؛ پخش «مسی و غولها» از تلویزیون دیزنی
- کدام شبکههای تلویزیونی ادغام یا منحل میشوند؟
- جشنوارۀ ملی تئاتر اقتباس افتتاح شد/ امید به حضور در خانوادۀ جهانی تئاتر با شناسنامه خاص خود
- فوت بازیگر سرشناس اسپانیایی؛ ماریسا پاردس درگذشت
- معرفی هیأت انتخاب بخش سینمای ایران در جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
- معرفی داوران بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران در فجر۴۳
- «کیک محبوب من»، رابطهای رویایی اما تراژیک
- لغو نمایش فیلم “آخرین تانگو در پاریس”
- اسطوره موسیقی هند و یکی از برجستهترین نوازندگان طبلا در جهان درگذشت
- بررسی «ازازیل» و «انجمن اشباح» در شورای صدور مجوز ساترا
- «عزیز» از چهارشنبه اکران میشود/ رونمایی از پوستر فیلم
- مرور آثار سینمایی، تئاتری و مستند «اینگمار برگمان» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- از ۵ دی ماه؛ «علت مرگ: نامعلوم» روی پرده سینما میرود
- بازگشت ژان کلود ون دام با کمدی اکشن/ «باغبان»، ژانویه، انحصاری در فرانسه اکران میشود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ نیکول کیدمن: در سال ۲۰۰۸ بازیگری را رها کردم/ فکر میکردم کارم تقریباً تمام شده است
- انتقاد روزنامه جام جم از تمسخر نام مریم و مسیحیت در فیلم صبحانه با زرافه ها
- بر اساس اعلام سامانه نمایش آنلاین نتفلیکس؛ کمک ۵۲ میلیون دلاری «صد سال تنهایی» به کلمبیا
- معرفی برگزیدگان جشنواره سینماحقیقت هجدهم/ وزیر ارشاد: ما مسئولان خودنظامپنداری را کنار بگذاریم
- نگاهی به جذابیت های ماندگار «ریوبراوو» وسترن با طعم شکلات
- به هر داستانی نباید اطمینان کرد
- وزیر ارشاد : بعضی مسئولان خودنظام پنداری را کنار بگذارند