«کوئنتین تارانتینو» که به طرز عجیبی جریان تجاوز «رومن پولانسکی» به دختری ۱۳ ساله را توجیه کرده بود، از اظهارات خود ابراز پشیمانی کرد.
به گزارش سینماسینما، «گاردین» نوشت: هفته گذشته مصاحبهای از «کوئنتین تارانتینو» که در سال ۲۰۰۳ انجام شده بود، دوباره مورد توجه رسانههای قرار گرفت و باعث شد این کارگردان مطرح سینما از قربانی پرونده تجاوز «رومن پولانسکی» عذرخواهی کند.
کارگردان «بیل را بکش» ۱۵ سال پیش در مصاحبهای عنوان کرده بود: جرم «پولانسکی» تجاوز نیست و به نظر من وقتی از واژه تجاوز استفاده میکنید درباره خشنترین جرائم در جهان صحبت میکنید.
وی در ادامه این مصاحبه عنوان کرد: جرم «پولانسکی» تنها رابطه با یک فرد کوچکتر از سن قانونی بوده و نه تجاوز!
اخیرا هم «اوما تورمن» افشا کرد در جریان ساخت فیلم «بیل را بکش»، «تارانتینو» او را محبور به بازی در یک صحنه خطرناک کرده و موجب آسیبدیدگی وی شده؛ این دو مساله «تارانتینو» را با حجم بسیار زیادی از انتقادات رو به رو کرد و حالا او با انتشار بیانیهای از «سامانتا گایمر» ـ قربانی پرونده «پولانسکی» ـ رسما عذرخواهی کرده است.
«تارانتینو» در این متن نوشته است: میخواهم به صورت عمومی از «سامانتا گایمر» بابت اظهارات جسورانهام در برنامه «هوارد استرن» درباره او و جرمی که علیهاش صورت گرفته بود، عذرخواهی کنم. بعد از ۱۵ سال متوجه شدهام که من چقدر اشتباه میکردم. خانم «گایمر» مورد تجاوز «رومن پولانسکی» قرار گرفته بود. وقتی «هوارد» حرف «پولانسکی» را وسط آورد، من برای ایجاد هیجان بیشتر بحث به غلط نقش وکیل مدافع شیطان را به عهده گرفتم. من احساسات خانم «گایمر» را در نظر نگرفتم و از این بابت واقعا متاسفم. خانم «گایمر» من نادان و بیعاطفه بودم و بیش از همه اینها، اشتباه کردم.
اقرار به پشیمانی «تارانتینو» چند روز پس از واکنش «گایمر» به مورد توجه قرار گرفتن مصاحبه قدیمی این فیلمساز، منتشر شد.
«سامانتا گایمر» که حالا ۵۵ سال سن دارد، در اینباره گفته بود: او آن زمان اشتباه کرده و شرط میبندم خودش هم میداند… من ناراحت نشدم، اما احساس بهتری خواهم داشت اگر بدانم او الان، بعد از ۱۵ سال و شنیدن واقعیتها، به اشتباه خود پی برده باشد.
«رومن پولانسکی» سازنده فیلمهایی چون «پیانیست» و «محله چینیها» ۴۰ سال است به سبب اتهام تجاوز به دختری ۱۳ ساله در سال ۱۹۷۷ از ترس محاکمه سنگین از آمریکا فرار کرده و در پاریس زندگی میکند، چرا که فرانسه یکی از معدود کشورهای اروپایی است که مانع استرداد شهروندان خود به آمریکا میشود.
«پولانسکی» پس از اعتراف به جرم تجاوزش در سال ۱۹۷۷ میلادی، ۴۲ روز را در زندانی در ایالت کالیفرنیا سپری کرد و سپس آزاد شد اما در سال ۱۹۷۸ زمانی که یک قاضی در تلاش بود مجددا پرونده او را به جریان بیاندازد و مجازاتی سنگین برای او صادر کند به فرانسه گریخت.
او در سال ۲۰۰۹ در سوئیس دستگیر شد و ۱۰ ماه را در حصر خانگی به سر برد اما دولت سوئیس در نهایت تقاضای دولت آمریکا مبنی بر استرداد «پولانسکی» را نپذیرفت و او را آزاد کرد.
آمریکا در سال ۲۰۱۵ از دولت لهستان نیز خواست تا «پولانسکی» را تحویل دهد اما دادگاه عالی این کشور اعلام کرد او دوران محکومیت خود را با توافق طرفین دعوی گذرانده است و در نهایت «سامانتا گایمر» شاکی این پرونده خواستار پایان دادن به این پرونده شد.
چندی پیش نیز چند اتهام جنسی جدید علیه «پولانسکی» مطرح شد.
منبع: ایسنا

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- با رضایت طرفین/ محاکمه جدید پولانسکی در آمریکا حل و فصل شد
- رومن پولانسکی در فرانسه محاکمه میشود
- «کاخ» پولانسکی در ونیز اقبال پیدا نکرد/ یک کمدی سیاه که خنده نگرفت
- فیلم باید به دل بنشیند/ گفتگوی اختصاصی با فوزی بن سعید عضو هیئت داوری جشنواره ونیز ۲۰۲۳
- شیطان؛ بازیگر نقش اول غرب/ چرا تصویر ابلیس در سینمای جهان این همه تکرار میشود؟
- کدام فیلمها به جشنواره ونیز میروند؟
- حمایت قربانی تجاوز از کارگردان متجاوز
- جوایز سزار: ورود متهمان جنسی ممنوع!
- پولانسکی پشت درهای جشنواره برلین
- بازبینی پرونده تجاوز پولانسکی پس از ۴۵ سال
- مبارز واقعی خیر و شر جهان فانی/ درباره کتاب «بچهای که عاشق تنفر داشتن از او هستید»
- بازیگر «بیل را بکش»، به «شزم» پیوست
- زمان پردهها را کنار خواهد زد/ نگاهی به فیلم «کشتار»
- زنی قدرتمند که صحنه را تصاحب میکند/ نگاهی به فیلم «ونوس در پوست خز»
- کارآگاهان سینمایی (بخش هشتم)/ داستان یک زندانی ترفیع مقام گرفته/ ژرژ پیکار در «افسر و جاسوس»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- مرگ ناگهانی و غم انگیز بازیگر خردسال فیلم یه حبه قند
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- صحبتهای رئیس هیئت داوران جشنواره برلین/ همه فیلمها سیاسیاند
آخرین ها
- جایزه بزرگ اسکار کسبوکارهای خاورمیانه به همراه اول رسید
- دو تصویر از تاریخ دوبله ایران
- جشن ۱۹ سالگی کانون ادبی زمستان برگزار شد؛ اهدای مدال سال به شهره سلطانی و مهدی یغمایی/ ایرج مهدیان تجلیل شد
- «مسیح پسر مریم» مینی سریال شد
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟