سال ۲۰۲۳ در آمریکا سینماها بیش از ۹ میلیارد دلار فروش کردند تا کمی فاصله خود را با روزهای اوج کمتر کنند.
به گزارش سینماسینما، در حالی که در آخرین روز سال ۲۰۲۳ فیلم «وانکا» یونیورسال پرفروشترین فیلم آخر سال شد، ۳۰ میلیون دلار بر آنچه تاکنون فروخته بود، افزود.
«آکوامن ۲»، «وانکا» و بیشتر گیشه سینماهای هفته کریسمس در مجموع ۲۸۱ میلیون دلار بر آنچه در طول ۵۱ هفته دیگر سال فروخته شده بود، افزودند تا فروش سینماها ۱۴ درصد از سال ۲۰۲۲ فراتر برود.
این در حالی است که پیشبینی میشود فروش گیشههای سینماهای آمریکا در سال ۲۰۲۴ به دلیل ارایه فیلمهای کمتر و کاهش احساسات تماشاگران سینما، یک میلیارد دلار کمتر از سال ۲۰۲۳ شود.
این آمار موجب شد تا برخی در روزهای جشن سال نو بگویند یک بابانوئل وجود دارد که سالی بیش از ۹ میلیارد دلار در گیشه داخلی آمریکا میریزد و آن را وارد صنعت فیلم میکند. بسیاری باور چنین امری را نداشتند و به ویژه برای روزهای تعطیلات آخر سال که فیلم بزرگی در انتظار اکران نبود، چنین فروشی را غیرقابل تصور میدانستند.
آمار ارایه شده برای فروش سینماها تا یکشنبه، آخرین روز ۲۰۲۳ برابر با ۹.۰۳ میلیارد دلار بوده است.
اکران مجموعه متنوعی از فیلمهای خانوادگی و بزرگسالان در طول تعطیلات این موفقیت را رقم زد از جمله «وانکا» که با فروش ۳۰ میلیون دلاری در گیشه ۴ روزه سال نو پیشتاز است. «آکوامن و پادشاهی گمشده» برادران وارنر ۲۳.۵ میلیون دلار و «رنگ بنفش» ۱۵ میلیون دلار در ۴ روز تعطیلات فروش کردند. فیلمهای بزرگسالان مانند «پسران در قایق» ساخته جورج کلونی در طول این ۴ روز فروشی ۱۱.۲ میلیون دلاری را تجربه کرد و حتی کمدی رمانتیک «هرکس جز تو» ۱۱ میلیون دلار در ۴ روز فروخت.
فیلمهای اکران شده توسط برادران وارنر در ماه دسامبر به تنهایی ۷۰۰ میلیون دلار در سرتاسر جهان فروختند؛ چون «وانکا» ۴۰۰ میلیون دلار و «آکوامن ۲» ۲۶۰ میلیون دلار فروش کردند.
همانطور که پیشتر گفته شد در سال ۲۰۲۴ به دلیل فیلمهای موجود کمتر، حدود یک میلیارد دلار از فروش سینماها کم میشود و مجموع فروش به رقم ۸ میلیارد دلار کاهش خواهد یافت.
پل درگارابدیان تحلیلگر ارشد رسانهای کاماسکور گفت: افزایش تا بالای ۹ میلیارد دلار چیزی بیش از دلار و سنت است و نشان دهنده درسهای آموخته شده در سالی است که مسلما یکی از مهم ترین و چالش برانگیزترین سالها برای سینما بود.
وی افزود: از آنجا که یک سال تاریخی برای گیشه در میان پسزمینه پرفراز و نشیب اعتصابها، پخش آنلاین و تغییر ذایقه تماشاگران به پایان میرسد، میتوان نتیجه گرفت که سینما همچنان بخش مهمی از اکوسیستم سرگرمی است.
بدون هیچ تردیدی برنده سال ۲۰۲۳ یونیورسال بود که با فروش در مجموع ۱.۹۳ میلیارد دلاری فیلمهایش در گیشههای داخلی، ۱۸ درصد نسبت به سال ۲۰۲۲ فراتر رفت و فیلم موفقی مانند «برادران سوپر ماریو» با فروش ۵۷۴.۹ میلیون دلار را به عنوان دومین فیلم پرفروش سال روی پرده داشت. «اوپنهایمر» با فروش ۳۲۶ میلیون دلار، «سریع ایکس» با فروش ۱۵۰.۱ میلیون دلار و«پنج شب در فردیز» با فروش ۱۳۷.۲ میلیون دلار دیگر فیلمهای پرفروش این کمپانی بودند تا جایگاهی را تصاحب کند که معمولا متعلق به دیزنی است. از سال ۲۰۱۵ این اولین باری است که یونیورسال پیشتاز فروش در گیشه سینماهای آمریکا شده است.
دیزنی با فروش ۱.۸۹ میلیارد دلار و کاهش ۲ درصدی در مقایسه با فروش سال پیش، در رتبه دوم قرار گرفت و همانطور که پیشتر هم گفته شد با کاهش فروش بلیت فیلمهای مارول سال سختی برای دیزنی رقم خورد. «مرد مورچهای و زنبورک: کوانتومانیا» با فروش ۲۱۴.۵ میلیون دلار و کم فروشترین عنوان فیلمهای مارولی دیزنی یعنی «مارولها» با فروش ۸۴.۴ میلیون دلار از جمله این موارد شکست بودند. «ایندیانا جونز و گردونه سرنوشت» با فروش ۱۷۴.۴ میلیون دلار که کم فروشترین فیلم از فیلمهای این مجموعه بود، هم از مایههای ناامیدی دیزنی شد.
برادران وارنر با ۱.۴ میلیارد دلار که ۵۰ درصد بالاتر از سال ۲۰۲۲ است، جایگاه سوم را در میان استودیوها کسب کرد. فیلم «باربی» با فروش ۶۳۶.۲ میلیون دلار تقریبا نیمی از باکس آفیس این کمپانی را تامین کرد.
منبع: مهر به نقل از ددلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





