نویسنده فیلمنامه فیلم تحسین شده «محله چینیها» در ۸۹ سالگی درگذشت.
به گزارش سینماسینما، رابرت تاون، نویسنده و کارگردان که جایزه اسکار فیلمنامه را برای «محله چینیها» در کارنامه داشت و به عنوان استاد هنر فیلمنامه نویسی شناخته می شد، در ۸۹ سالگی از دنیا رفت.
تاون کهنه کار کارش را از سال ۱۹۶۰ به عنوان بازیگر و نویسنده فیلم «آخرین زن روی زمین» راجر کورمن شروع کرد و به سرعت به یکی از شناخته شدهترین فیلمنامه نویسان تاریخ سینما بدل شد و بارها و بارها موفق به حل مشکل فیلمنامه ها شد و مشکلات ساختاری متن های دیگران را حل کرد.
تاون در دهه ۱۹۷۰ با سه اثر مهم که هم توجه منتقدها را هم جلب کرد و هم در گیشه موفق بود در یک دوره ۱۴ ماهه به شهرت رسید: «آخرین جزییات» در سال ۱۹۷۳، «محله چینی ها» در سال ۱۹۷۴ و «شامپو» در سال ۱۹۷۵. هر سه فیلمنامه نامزد اسکار شدند و «محله چینی ها» این جایزه را کسب کرد.
تاون به عنوان مشاور ویژه برای «بانی و کلاید» با بازی وارن بیتی در سال ۱۹۶۷ استخدام شد و ساختار کار را تغییر داد تا پایان فیلم را دراماتیک کند و تایید کارگردان فیلم آرتور پن را برای ایجاد یک لحظه احساسی از رابطه شحصیت فیل داناوی و مادرش را به دست آورد.
وی اصلاح کننده فیلمنامههای مهم دیگری چون «نمای اختلاف منظر» (۱۹۷۴)، «ماراتون من» (۱۹۷۶)، «میسوری درهم شکسته» (۱۹۷۶) و «بهشت می تواند صبر کند» (۱۹۷۸) بود که جایزهای برای این کار نصیبش نشد، اما سال ۱۹۷۳ زمانی که فرانسیس فورد کاپولا، کارگردان «پدرخوانده» در سخنرانی خود برای دریافت جایزه اسکار روی صحنه رفت از وی برای خلق صحنه تاثیرگذار و محوری صحنه پاچینو-براندو در باغ که در کتاب ماریو پوزو وجود نداشت، تشکر کرد.
تاون اما با رومن پولانسکی بر سر پایان تاریک فیلم «محله چینی ها» به مشکل خورد و با پایانی که پولانسکی با کشته شدن شخصیت داناوی خلق کرده بود، مخالف بود، اما سالها بعد گفت: احساس میکردم که خیلی ملودراماتیک است، اما او درست میگفت. این فیلم که برای نیکلسون نوشته شده بود، جایگاه این بازیگر را در میان ستارگان بزرگ سینما تثبیت کرد.
این فیلمنامه نویس برای بسیاری از ستارگان بزرگ زمان خود از جمله نیکلسون، وارن بیتی، هریسون فورد، مل گیبسون و تام کروز فیلمنامه نوشت و نویسنده فیلمهای «روزهای تندر» (۱۹۹۰)، «شرکت» (۱۹۹۳)، «ماموریت: غیرممکن» (۱۹۹۶) و «ماموریت: غیرممکن ۲» (۲۰۰۰) برای تام کروز بود.
وی به عنوان کارگردان هم با تحسین روبه رو شد، اما فیلمهایی که ساخت در برابر فیلمهایی که نوشت در گیشهها موفقیت کمتری به دست آوردند. «بهترینهای شخصی» که اولین تجربه کارگردانی وی در سال ۱۹۸۲ درباره قهرمانان المپیک بود، با تایید منتقدها روبهرو شد و «طلوع خورشید تکیلا» محصول ۱۹۸۸ با بازی مل گیبسون، کرت راسل و میشل فایفر نقدهای متفاوتی گرفت و موفقیت متوسطی در گیشه به دست آورد. «بدون حد و مرز» محصول سال ۱۹۹۸ به تهیه کنندگی تام کروز و با بازی بیلی کروداپ در نقش دونده افسانهای استیو پریفونتین هم با تحسین مواجه شد.
سال ۲۰۰۶ وی با اقتباس از رمان «از غبار بپرس» جان فانته فیلم «غبار» را نوشت و کارگردانی کرد که با بازی کالین فارل و سلما هایک در گیشه شکست خورد.
تاون پیش از مرگ با دیوید فینچر در سریال پیش درآمد «محله چینیها» برای نتفلیکس همکاری کرد و یک ماه قبل در مصاحبه ای با ورایتی تایید کرد که همه اپیزودهای این سریال نوشته شده است.
این فیلمنامه نویس و کارگردان در سال ۲۰۱۴ مدرک دکترای افتخاری هنرهای زیبا را از موسسه فیلم آمریکا دریافت کرد.
منبع: مهر به نقل از ورایتی

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
پربازدیدترین ها
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- مرگ ناگهانی و غم انگیز بازیگر خردسال فیلم یه حبه قند
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- صحبتهای رئیس هیئت داوران جشنواره برلین/ همه فیلمها سیاسیاند
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
آخرین ها
- جایزه بزرگ اسکار کسبوکارهای خاورمیانه به همراه اول رسید
- دو تصویر از تاریخ دوبله ایران
- جشن ۱۹ سالگی کانون ادبی زمستان برگزار شد؛ اهدای مدال سال به شهره سلطانی و مهدی یغمایی/ ایرج مهدیان تجلیل شد
- «مسیح پسر مریم» مینی سریال شد
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟