نویسنده فیلمنامه فیلم تحسین شده «محله چینیها» در ۸۹ سالگی درگذشت.
به گزارش سینماسینما، رابرت تاون، نویسنده و کارگردان که جایزه اسکار فیلمنامه را برای «محله چینیها» در کارنامه داشت و به عنوان استاد هنر فیلمنامه نویسی شناخته می شد، در ۸۹ سالگی از دنیا رفت.
تاون کهنه کار کارش را از سال ۱۹۶۰ به عنوان بازیگر و نویسنده فیلم «آخرین زن روی زمین» راجر کورمن شروع کرد و به سرعت به یکی از شناخته شدهترین فیلمنامه نویسان تاریخ سینما بدل شد و بارها و بارها موفق به حل مشکل فیلمنامه ها شد و مشکلات ساختاری متن های دیگران را حل کرد.
تاون در دهه ۱۹۷۰ با سه اثر مهم که هم توجه منتقدها را هم جلب کرد و هم در گیشه موفق بود در یک دوره ۱۴ ماهه به شهرت رسید: «آخرین جزییات» در سال ۱۹۷۳، «محله چینی ها» در سال ۱۹۷۴ و «شامپو» در سال ۱۹۷۵. هر سه فیلمنامه نامزد اسکار شدند و «محله چینی ها» این جایزه را کسب کرد.
تاون به عنوان مشاور ویژه برای «بانی و کلاید» با بازی وارن بیتی در سال ۱۹۶۷ استخدام شد و ساختار کار را تغییر داد تا پایان فیلم را دراماتیک کند و تایید کارگردان فیلم آرتور پن را برای ایجاد یک لحظه احساسی از رابطه شحصیت فیل داناوی و مادرش را به دست آورد.
وی اصلاح کننده فیلمنامههای مهم دیگری چون «نمای اختلاف منظر» (۱۹۷۴)، «ماراتون من» (۱۹۷۶)، «میسوری درهم شکسته» (۱۹۷۶) و «بهشت می تواند صبر کند» (۱۹۷۸) بود که جایزهای برای این کار نصیبش نشد، اما سال ۱۹۷۳ زمانی که فرانسیس فورد کاپولا، کارگردان «پدرخوانده» در سخنرانی خود برای دریافت جایزه اسکار روی صحنه رفت از وی برای خلق صحنه تاثیرگذار و محوری صحنه پاچینو-براندو در باغ که در کتاب ماریو پوزو وجود نداشت، تشکر کرد.
تاون اما با رومن پولانسکی بر سر پایان تاریک فیلم «محله چینی ها» به مشکل خورد و با پایانی که پولانسکی با کشته شدن شخصیت داناوی خلق کرده بود، مخالف بود، اما سالها بعد گفت: احساس میکردم که خیلی ملودراماتیک است، اما او درست میگفت. این فیلم که برای نیکلسون نوشته شده بود، جایگاه این بازیگر را در میان ستارگان بزرگ سینما تثبیت کرد.
این فیلمنامه نویس برای بسیاری از ستارگان بزرگ زمان خود از جمله نیکلسون، وارن بیتی، هریسون فورد، مل گیبسون و تام کروز فیلمنامه نوشت و نویسنده فیلمهای «روزهای تندر» (۱۹۹۰)، «شرکت» (۱۹۹۳)، «ماموریت: غیرممکن» (۱۹۹۶) و «ماموریت: غیرممکن ۲» (۲۰۰۰) برای تام کروز بود.
وی به عنوان کارگردان هم با تحسین روبه رو شد، اما فیلمهایی که ساخت در برابر فیلمهایی که نوشت در گیشهها موفقیت کمتری به دست آوردند. «بهترینهای شخصی» که اولین تجربه کارگردانی وی در سال ۱۹۸۲ درباره قهرمانان المپیک بود، با تایید منتقدها روبهرو شد و «طلوع خورشید تکیلا» محصول ۱۹۸۸ با بازی مل گیبسون، کرت راسل و میشل فایفر نقدهای متفاوتی گرفت و موفقیت متوسطی در گیشه به دست آورد. «بدون حد و مرز» محصول سال ۱۹۹۸ به تهیه کنندگی تام کروز و با بازی بیلی کروداپ در نقش دونده افسانهای استیو پریفونتین هم با تحسین مواجه شد.
سال ۲۰۰۶ وی با اقتباس از رمان «از غبار بپرس» جان فانته فیلم «غبار» را نوشت و کارگردانی کرد که با بازی کالین فارل و سلما هایک در گیشه شکست خورد.
تاون پیش از مرگ با دیوید فینچر در سریال پیش درآمد «محله چینیها» برای نتفلیکس همکاری کرد و یک ماه قبل در مصاحبه ای با ورایتی تایید کرد که همه اپیزودهای این سریال نوشته شده است.
این فیلمنامه نویس و کارگردان در سال ۲۰۱۴ مدرک دکترای افتخاری هنرهای زیبا را از موسسه فیلم آمریکا دریافت کرد.
منبع: مهر به نقل از ورایتی
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد





