«مایک هاجز» کارگردان بریتانیایی که به خاطر فیلمهای جنایی چون «کارتر را بگیرید» و «کارت پخش کن» شناخته میشد، در ۹۰ سالگی درگذشت.
به گزارش سینماسینما، این کارگردان روز شنبه (۱۷ دسامبر) در خانه خود در جنوب انگلیس درگذشت و علت دقیق مرگ وی هنوز اعلام نشده است.
«هاجز» در سال ۱۹۳۲ در بریستول به دنیا آمد و قبل از پیوستن به نیروی دریایی به عنوان حسابدار کار میکرد. چند سال بعد در پشت صحنه در تلویزیون مشغول به کار شد. استعداد «هاجز» او را مورد توجه قرار داد و فرصتی برای کارگردانی اولین فیلم داستانی به او داده شد.
فیلم مهیج، انتقامجویانه و تحسینشده «کارتر را بگیرید» در سال ۱۹۷۱ با بازی «مایکل کین»، مسلماً بهترین دستاورد او در عرصه کارگردانی است.
او بعداً گفت فقری که در شمال انگلستان هنگام خدمت در نیروی دریایی سلطنتی در اوایل زندگی خود شاهد بود، بر ساخت فیلم سینمایی «کارتر را بگیرید» تأثیر گذار بوده است.
او یک سال بعد، یک فیلم هیجانانگیز دیگر با بازی «مایکل کین» با عنوان «پالپ» ساخت و اندکی پس از آن فیلم اقتباسی بر اساس رمان نوشته «مایکل کرایتون» با نام :«مرد پایانهای» را ساخت که تحسین «استنلی کوبریک» و «ترنس مالیک» را برانگیخت.
هاجز در سال ۱۹۸۰ هم فیلم علمی-تخیلی «فلش گوردون» را ساخت.
«هاجز» چند هفته پس از فیلمبرداری فیلم «دیمین: طالع نحس ۲» در سال ۱۹۷۸، از این پروژه کنار رفت اما در سال ۱۹۸۷ هم فیلم «نیایش برای مرگ» را به سینما آورد و در ادامه در سال ۱۹۸۹ فیلم «رنگینکمان سیاه» را ساخت، فیلمی که توزیع آن با مشکلاتی همراه بود.
یک دوره کوتاه کار با «کلایو اوون» اواخر دوران حرفه ای این کارگردان را نیز مورد توجه قرار داد. فیلم «کارت پخش کن» (۱۹۹۸) با بازی «کلایو اوون» در ابتدا در بریتانیا موفقیت چندانی نداشت و پس از آن که در آمریکا به موفقیت دست یافت و دوباره اکران شد. در سال ۲۰۰۳ هم «هاجز» و «اوون» در فیلم «من میخوابم وقتی مردهام» همکاری کردند.
«مایک هاجز» پس از آن از کارگردانی کناره گیری کرد و به نوشتن رمان های جنایی پرداخت. در زمان مرگ، او در حال نوشتن رمان «همه چیز در دریا» بود، یک رمان-مستند زندگینامهای که زندگی او را ترسیم میکند.
منبع: ایسنا به نقل از اسکرین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جشنواره بینالمللی دریای سرخ؛ اهدای جایزه دستاورد به مایکل کین/ نگرانی آدرین برودی از هوش مصنوعی
- تولید کپیهای مجازی از صدای ۲ هنرمند؛ متیو مککانهی و مایکل کین باهوش مصنوعی کنار آمدند
- میراث پادشاه فوتبال در سینما و تلویزیون
- بازیابی هویت انسانی/ درباره فیلم «سرود کریسمس ماپت»
- مایکل کین به «فراریهای بزرگ» پیوست
- مایکل کین: دیگر با وودی آلن همکاری نمیکنم
- مرگ عجیب بازیگر سرشناس
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





