یوشیدا کیجو کارگردان موج نوی سینمای ژاپن در ۸۹ سالگی از دنیا رفت.
به گزارش سینماسینما، یوشیدا کیجو که پیشتر با نام یوشیدا یوشیشیگه شناخته میشود و از کارگردانهای مطرح ژاپن بود بر اثر ذاتالریه در ۸۹ سالگی از دنیا رفت.
یوشیدا همراه با اوشیما ناگیسا و شینودا ماساهیو از چهرههای مطرح موج نوی ژاپن بودند که در اواخر دهه ۱۹۵۰ و اوایل دهه ۱۹۶۰ تاثیر زیادی بر سینمای ژاپن در آن دهه و دهههای بعدی داشتند.
یوشیدا در دانشگاه توکیو در رشته ادبیات فرانسه فارغ التحصیل شده بود و از سال ۱۹۵۵ به استودیو شوچیکو پیوست و به عنوان دستیار اوزو یاسوجیرو کارگردان نامدار و کینوشیتا کیسوکه کار کرد.
وی اولین کارگردانی خود را با درامی با عنوان «به هیچ وجه خوب نیست» در سال ۱۹۶۰ انجام داد و با این فیلم و فیلمهای بعدیاش «خون خشک است» در سال ۱۹۶۰ و «پایان تلخ یک شب شیرین»، با تصاویر کردن بیماریهای اجتماعی معاصر، در کنار دیگر چهرههایی چون شوچیکو اوشیما و شینودا به عنوان موج نوی شوچیکو شناخته شدند که اشارهای به موج نو فرانسه و تاثیرپذیری از آن بود.
در سال ۱۹۶۲ یوشیدا با کارگردانی بازیگر جوان اوکادا ماریکو در درام عاشقانه «آکیتسو اسپرینگز» به کارش ادامه داد و سال ۱۹۶۶ استودیو شوچیکو را ترک کرد و شرکت تولیدی خود به نام گندای ایگاشا را با اوکادا به عنوان همسر و بازیگر شاخصش ایجاد کرد.
«اروس+قتل عام» او در سال ۱۹۶۹، پرتره رسمی جاهطلبانه و از لحاظ بصری مجللی از یک آنارشیست دهه ۱۹۲۰، نامزد جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی زبان ژاپن شد. این فیلم اولین فیلم از سهگانهای با تمرکز بر شخصیتهای انقلابی بود که با فیلمهای «برزخ قهرمان» در سال ۱۹۷۰ و «کودتا» در سال ۱۹۷۳ ادامه یافت.
پس از آن، یوشیدا سینما را ترک کرد تا به ساخت مجموعههای مستند برای تلویزیون بپردازد. وی سال ۱۹۸۶ با فیلم «یک قول» به سینما بازگشت که در بخش نوعی نگاه جشنواره کن حضور یافت و سال ۱۹۸۸ «بلندیهای بادگیر» را ساخت که اولین بار در بخش رقابتی کن به نمایش درآمد. آخرین فیلم او در کن، درام «زنان در آینه» درباره بمباران اتمی هیروشیما بود که سال ۲۰۰۲ در کن دیده شد.
یوشیدا همچنین به عنوان نویسنده فعال بود و رمانی درباره رودولف هس رهبر نازی، تحلیلی بر آثار اوزو با همکاری فوناهاشی آتسوشی نوشته بود که کتابی در زمینه تئوری فیلم است.
منبع: مهر به نقل از ورایتی
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نشست «شاهد عینی» / گزارش تصویری
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»
- با اعلام آکادمی داوری؛ نامزدهای اولیه اسکار معرفی شدند/ یک انیمیشن ایرانی در میان آثار
- انیمیشنی درباره لیونل مسی؛ پخش «مسی و غولها» از تلویزیون دیزنی
- کدام شبکههای تلویزیونی ادغام یا منحل میشوند؟