کارگردان بریتانیایی فیلم «یک عملکرد خصوصی» در ۷۴ سالگی از دنیا رفت.
به گزارش سینماسینما، مالکوم موبرای کارگردان بریتانیایی و سازنده فیلم «یک عملکرد خصوصی» ۲۳ ژوئن درگذشت. او ۷۴ ساله بود.
موبرای برای کارگردانی «کمدیهای انتقامجویان»، «ملاقات اسپنسر»، «ناخودآگاه» و همچنین فیلم «یک عملکرد خصوصی» در سال ۱۹۸۴ شناخته شده بود.
مگی اسمیت، مایکل پیلین، ریچارد گریفیث، دنهولم الیوت، جان نورمینگتون و تونی هایگارث در فیلم «یک عملکرد خصوصی» که موبرای از نویسندگان آن هم بود، ایفای نقش کردند. این کمدی سیاه، شهروندان یک شهر کوچک انگلیسی در سال ۱۹۴۷ را دنبال میکند که منتظر عروسی پرنسس الیزابت و پرنس فیلیپ بودند. شهروندان باید غذای خود را جیره بندی میکردند، اما جشن سلطنتی یک استثنا بود. آنها جمع شدند تا یک خوک را برای غذای جشن بزرگ و آماده کنند اما زوجی به نام جویس اسمیت و گیلبرت پیلین تصمیم میگیرند که خوک را در اقدامی شورشی بدزدند.
این فیلم ۶ جایزه بفتا از جمله جایزه فیلمنامه اصلی و بهترین فیلم را به دست آورد و ۳ بازیگر آن از جمله مگی اسمیت جایزه بردند.
موبرای سال ۱۹۸۹ کمدی سیاه «ناخودآگاه» را با بازی جان لیثگو، تری گار و لورا آلکالد کارگردانی کرد و سال ۱۹۹۰ کمدی دیگری به نام «مدرسه دوست پسر» ساخت که در آن کایل مک لاکلان، شلی لانگ، استیو گوتنبرگ و جیمی گرتس بازی کردند.
این کارگردان در طول دهه ۱۹۹۰ در تلویزیون کار میکرد و سازنده فیلمهای «روزی روزگاری در شمال»، «کفش های تمساح»، «معمای!: کادفائل» و «پای در آسمان» بود.
آخرین پروژههای موبرای، «کمدیهای انتقامجویان» در سال ۱۹۹۸ با بازی سم نیل و هلنا بونهام کارتر، ۲ قسمت از مینیسریال «موسیو رنارد» و فیلم بلند «ملاقات اسپنسر» با بازی جفری تامبور و جسی پلمون بود.
پس از ساخت آخرین فیلمش «ملاقات اسپنسر» در سال ۲۰۱۱، وی به تدریس در دانشگاه روی آورد و تا آخرین روزهای زندگیاش به عنوان مدیر کارگردانی در مدرسه فیلم نورثینگ لیدز خدمت کرد.
منبع: مهر به نقل از ورایتی
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد





