در حالی که «بیچارگان» یورگوس لانتیموس و «مرز سبز» اثر آگنسکا هالند از جمله مدعیان شیر طلای ونیز ۲۰۲۳ بودند، هیات داوران این جشنواره برندگان خود را معرفی کرد.
به گزارش سینماسینما، مراسم اختتامیه هشتادمین دوره جشنواره فیلم ونیز دقایقی پیش به کار خود خاتمه داد.
لیست کامل برندگان چنین است:
بخش رقابتی اصلی
شیر طلایی بهترین فیلم: «بیچارگان» یورگوس لانتیموس
جایزه بزرگ هیات داوران: «شیطان وجود ندار» ریوسوکه هاماگوچی
شیر نقرهای بهترین کارگردانی: متئو گارونی برای «من کاپیتان»
جایزه ویژه هیات داوران: «مرز سبز» ساخته آگنسکا هالند
بهترین فیلمنامه: گییرمو کالدورن و پابلو لارین برای «الکنده»
جام ولپی بهترین بازیگر زن: کیلی اسپانی برای فیلم «پریسیلا»
جام ولپی بهترین بازیگر مرد: پیتر سارسگارد برای «خاطره»
جایزه مارچلو ماسترویانی برای بهترین بازیگر جوان: سیدو سار برای فیلم «من کاپیتان»
بخش افق ها
بهترین فیلم: «توضیح برای همه چیز»، گابور ریس
بهترین کارگردان: «بهشت در حال سوختن»، میکا گوستافسون
جایزه ویژه هیات داوران: «یک یکشنبه بی پایان»، آلن پارونی
بهترین بازیگر زن: مارگاریتا روزا دی فرانسیسکو برای «بهشت»
بهترین بازیگر مرد: ترگل بولد-اردن برای «شهر باد»
بهترین فیلمنامه: انریکو ماریا آرتاله برای «بهشت»
بهترین فیلم کوتاه: «یک سفر کوتاه» ساخته ارنیک بقیری
شیر آینده
جایزه لوئیجی دی لورنتیس برای بهترین فیلم اول: «عشق یک تفنگ است»، لی هونگ چی
افقهای ویژه
جایزه تماشاگران: «فلیسیتا»، میکالا رامازوتی
کلاسیک های ونیز
بهترین مستند سینما: «خیلی ممنون» ساخته الکس براورمن
بهترین فیلم ترمیم شده: «حرکت» ساخته شینجی سومای
جایزه فیپرشی: «شیطان وجود ندارد»، ریوسکه هاماگوچی
جایزه فیپرشی بهترین فیلم بخشهای افقها: «یک یکشنبه بی پایان» ساخته آلن پارونی
منبع: مهر به نقل از ورایتی
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اختصاصی سینماسینما؛ نسخه مرمت شدهی «باشو غریبه کوچک» در جشنواره ونیز
- گفتوگو با مدیر جشنواره ونیز؛ سینما همچنان مؤثرترین راه برای اندیشیدن به دنیای معاصر است
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- فیلمهای بخش هفته منتقدان ونیز معرفی شدند/ فیلم یک سینماگر ایرانی در لیست
- یک فیلم ایرانی به بخش روزهای مولفین جشنواره ونیز راه یافت
- نویسنده مراکشی رئیس افتخاری بخش روزهای مؤلفین جشنواره ونیز شد
- فیلم کوتاه «نیمهباز، نیمهبسته» به بخش افقهای جشنواره ونیز راه یافت
- فیلمهای بخش کلاسیکهای ونیز معرفی شدند/ به یاد دسیکا و ماسترویانی
- با بازی مایکل کیتون؛ فیلم ترسناک تیم برتون ونیز ۲۰۲۴ را افتتاح میکند
- ایزابل هوپر رئیس هیات داوران جشنواره ونیز شد
- نسخهی آزادیِ لانتیموس/ نگاهی به فیلم «بیچارگان»
- مارکو مولر مدیر هنری یک جشنواره ایتالیایی شد
- معرفی برگزیدگان اسکار ۲۰۲۴/ «اوپنهایمر» بهترین فیلم شد
- وحشت همان دریای خروشانی که از درونش زاده شدهایم/ نگاهی به فیلم «بیچارگان»
- آخرین فیلم بخش مسابقه جشنواره ونیز؛ متفاوت، معقول و جذاب
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت





