هیات داوران بخش نوعی نگاه به ریاست زاویه دولان یک فیلم از کارگردان چینی گوان هو را به عنوان بهترین فیلم این بخش انتخاب کرد.
به گزارش سینماسینما، ۱۰ سال پس از آن که فیلم مهیج مجارستانی «خدای سفید» با تمرکز بر یک سگ جایزه بخش نوعی نگاه جشنواره کن را برد، امسال کارگردان چینی گوان هو با فیلم «سگ سیاه» که تلفیقی از وسترن، فیلم نوآر و کمدی با حضور یک سگ در داستان است، این جایزه را از آن خود کرد.
این فیلم درباره یک فرد تنهای آسیب دیده است که پس از سپری کردن زندان به زادگاه خود باز میگردد و یک سگ تازی به همان اندازه خسته را پیدا میکند. فیلم گوان هو با شکست دادن ۱۷ فیلم دیگر این بخش موفق به کسب جایزه بهترین فیلم شد. رییس هیات داوران این بخش که زاویه دولان، بازیگر و نویسنده فیلمهایی چون «مامان» و «لارنس» از کانادا بود، فیلم گوان را شعری نفسگیر با تخیل و کارگردانی استادانه خواند و آن را ستود.
این برد در حالی به دست آمد که این فیلم جایزه دوم بخش «پالم داگ» یا نخل سگ را برد و جایزه بهترین سگ در یک فیلم به کمدی لتیشیا دوش با عنوان «سگ در دادگاه» رسید که آن هم از فیلمهای بخش نوعی نگاه بود، اما جایزهای از این بخش را کسب نکرد.
جایزه نایب قهرمان هم به فیلم «داستان سلیمان» کارگردان فرانسوی بوریس لوژکین اهدا شد. این درام اجتماعی داستان مبارزه یک دوچرخه سوار مهاجر اهل گینه در پاریس را که درخواست پناهندگی داده تصویر میکند و ابو سنگاره بازیگر فیلم برنده جایزه بهترین بازیگر هم شد.
دیگر جایزه بهترین بازیگر که بدون تمرکز بر جنسیت بازیگران اهدا شد، به بازیگر هندی آناسویا سنگوپتا برای بازی در فیلم «بی شرم» به کارگردانی کنستانتین بویانوف رسید.
جایزه بهترین کارگردانی به صورت مشترک به رونگانو نیونی، کارگردان زن زامبیایی-بریتانیایی برای فیلم مهیج «درباره تبدیل شدن به مرغ دریایی» و روبرتو مینروینی، مستندساز مشهور ایتالیایی برای «لعنتی» درامی درباره جنگ داخلی آمریکا اهدا شد.
هیات داوران جایزه جوان را به فیلم «گاو مقدس» لویی کورووازیه به عنوان بهترین کارگردان اول اهدا کرد که درباره یک نوجوان روستایی است که وارد رقابت منطقهای پنیرسازی میشود و از یکی دیگر از فیلمهای اول؛ درام «نوره» ساخته توفیق الزیدی، کارگردان سعودی که مطالعهای درباره ۲ روستا که با عشق مشترک به هنر پیوند خوردهاند، است نیز تقدیر ویژه شد.
هیات داوران بخش نوعی نگاه متشکل از بازیگر ویکی کریپس، فیلمسازان مایمونا دوکوره و اسما المدیر و تاد مک کارتی منتقد کهنهکار بود.
جوایز بخش اصلی امشب اهدا خواهد شد.
فهرست کامل برندگان:
بهترین فیلم: «سگ سیاه»، گوان هو
جایزه هیات داوران: «داستان سلیمان»، بوریس لوژکین
بهترین کارگردان: روبرتو مینروینی برای «لعنتی» و «درباره تبدیل شدن به مرغ دریایی» رانگانو نیونی
بازیگری: آناسویا سنگوپتا برای «بی شرم» و ابو سنگاره برای «داستان سلیمان»
جایزه جوان: «گاو مقدس!» لویی کورووازیه
تقدیر ویژه: «نورا»، توفیق الزیدی
منبع: مهر به نقل از ورایتی
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «سگ سیاه»؛ بازمانده در شهر مردگان
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- معرفی برگزیدگان اسکار سینمای فرانسه/ پیشتازی «امیلیا پرز» در جوایز سزار ۲۰۲۵
- نخل طلا، خون تازه به سینمای تازه نفس آمریکا داد/ یادداشت محمد حقیقت از کن
- گزارشِ بدون گزارش «چهارم» از جشنواره کن ۲۰۲۴/ یادداشتی از سیفالله صمدیان
- پیام تبریک کانون کارگردانان سینمای ایران به محمد رسولاف
- برگزیدگان جشنواره فیلم کن معرفی شدند/ نخل طلا به «آنورا» تعلق گرفت
- دو جایزه «دانه انجیر معابد» بخش جنبی کن؛ جایزه فیپرشی کن به فیلم رسولاف رسید
- سینماسینما/ یادداشت محمد حقیقت از کن درباره فیلم رسولاف/ درگیریهای یک قاضی
- سینماسینما/ یادداشت محمد حقیقت از کن درباره فیلمهای شرایدر و لانتیموس
- جدول رتبهدهی منتقدین نشریه بیلبورد به فیلمهای جشنواره کن
- گزارش سیفالله صمدیان از جشنواره فیلم کن/ از کاپولا تا مریل استریپ و علی عباسی
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کاپولا در نشست خبری کن: این وظیفه هنرمند است که دنیای معاصر را نشان دهد
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن/ محمد حقیقت از فیلم «کارآموز» ساخته علی عباسی میگوید
- یادداشت محمد حقیقت از جشنواره کن بر فیلمی از جیا ژانگه/ یک پازل آشفته
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
آخرین ها
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «سگ سیاه»؛ بازمانده در شهر مردگان
- پیوند نوستالژی و نقد اجتماعی در «سینما شهر قصه»
- سیویکمین دوره جوایز سینمایی لومیر فرانسه؛ نامزدی ۲ سینماگر ایرانی/ «بیگانه» نامزد ۶ جایزه شد





