هیات داوران بخش نوعی نگاه به ریاست زاویه دولان یک فیلم از کارگردان چینی گوان هو را به عنوان بهترین فیلم این بخش انتخاب کرد.
به گزارش سینماسینما، ۱۰ سال پس از آن که فیلم مهیج مجارستانی «خدای سفید» با تمرکز بر یک سگ جایزه بخش نوعی نگاه جشنواره کن را برد، امسال کارگردان چینی گوان هو با فیلم «سگ سیاه» که تلفیقی از وسترن، فیلم نوآر و کمدی با حضور یک سگ در داستان است، این جایزه را از آن خود کرد.
این فیلم درباره یک فرد تنهای آسیب دیده است که پس از سپری کردن زندان به زادگاه خود باز میگردد و یک سگ تازی به همان اندازه خسته را پیدا میکند. فیلم گوان هو با شکست دادن ۱۷ فیلم دیگر این بخش موفق به کسب جایزه بهترین فیلم شد. رییس هیات داوران این بخش که زاویه دولان، بازیگر و نویسنده فیلمهایی چون «مامان» و «لارنس» از کانادا بود، فیلم گوان را شعری نفسگیر با تخیل و کارگردانی استادانه خواند و آن را ستود.
این برد در حالی به دست آمد که این فیلم جایزه دوم بخش «پالم داگ» یا نخل سگ را برد و جایزه بهترین سگ در یک فیلم به کمدی لتیشیا دوش با عنوان «سگ در دادگاه» رسید که آن هم از فیلمهای بخش نوعی نگاه بود، اما جایزهای از این بخش را کسب نکرد.
جایزه نایب قهرمان هم به فیلم «داستان سلیمان» کارگردان فرانسوی بوریس لوژکین اهدا شد. این درام اجتماعی داستان مبارزه یک دوچرخه سوار مهاجر اهل گینه در پاریس را که درخواست پناهندگی داده تصویر میکند و ابو سنگاره بازیگر فیلم برنده جایزه بهترین بازیگر هم شد.
دیگر جایزه بهترین بازیگر که بدون تمرکز بر جنسیت بازیگران اهدا شد، به بازیگر هندی آناسویا سنگوپتا برای بازی در فیلم «بی شرم» به کارگردانی کنستانتین بویانوف رسید.
جایزه بهترین کارگردانی به صورت مشترک به رونگانو نیونی، کارگردان زن زامبیایی-بریتانیایی برای فیلم مهیج «درباره تبدیل شدن به مرغ دریایی» و روبرتو مینروینی، مستندساز مشهور ایتالیایی برای «لعنتی» درامی درباره جنگ داخلی آمریکا اهدا شد.
هیات داوران جایزه جوان را به فیلم «گاو مقدس» لویی کورووازیه به عنوان بهترین کارگردان اول اهدا کرد که درباره یک نوجوان روستایی است که وارد رقابت منطقهای پنیرسازی میشود و از یکی دیگر از فیلمهای اول؛ درام «نوره» ساخته توفیق الزیدی، کارگردان سعودی که مطالعهای درباره ۲ روستا که با عشق مشترک به هنر پیوند خوردهاند، است نیز تقدیر ویژه شد.
هیات داوران بخش نوعی نگاه متشکل از بازیگر ویکی کریپس، فیلمسازان مایمونا دوکوره و اسما المدیر و تاد مک کارتی منتقد کهنهکار بود.
جوایز بخش اصلی امشب اهدا خواهد شد.
فهرست کامل برندگان:
بهترین فیلم: «سگ سیاه»، گوان هو
جایزه هیات داوران: «داستان سلیمان»، بوریس لوژکین
بهترین کارگردان: روبرتو مینروینی برای «لعنتی» و «درباره تبدیل شدن به مرغ دریایی» رانگانو نیونی
بازیگری: آناسویا سنگوپتا برای «بی شرم» و ابو سنگاره برای «داستان سلیمان»
جایزه جوان: «گاو مقدس!» لویی کورووازیه
تقدیر ویژه: «نورا»، توفیق الزیدی
منبع: مهر به نقل از ورایتی
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «سگ سیاه»؛ بازمانده در شهر مردگان
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- معرفی برگزیدگان اسکار سینمای فرانسه/ پیشتازی «امیلیا پرز» در جوایز سزار ۲۰۲۵
- نخل طلا، خون تازه به سینمای تازه نفس آمریکا داد/ یادداشت محمد حقیقت از کن
- گزارشِ بدون گزارش «چهارم» از جشنواره کن ۲۰۲۴/ یادداشتی از سیفالله صمدیان
- پیام تبریک کانون کارگردانان سینمای ایران به محمد رسولاف
- برگزیدگان جشنواره فیلم کن معرفی شدند/ نخل طلا به «آنورا» تعلق گرفت
- دو جایزه «دانه انجیر معابد» بخش جنبی کن؛ جایزه فیپرشی کن به فیلم رسولاف رسید
- سینماسینما/ یادداشت محمد حقیقت از کن درباره فیلم رسولاف/ درگیریهای یک قاضی
- سینماسینما/ یادداشت محمد حقیقت از کن درباره فیلمهای شرایدر و لانتیموس
- جدول رتبهدهی منتقدین نشریه بیلبورد به فیلمهای جشنواره کن
- گزارش سیفالله صمدیان از جشنواره فیلم کن/ از کاپولا تا مریل استریپ و علی عباسی
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کاپولا در نشست خبری کن: این وظیفه هنرمند است که دنیای معاصر را نشان دهد
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن/ محمد حقیقت از فیلم «کارآموز» ساخته علی عباسی میگوید
- یادداشت محمد حقیقت از جشنواره کن بر فیلمی از جیا ژانگه/ یک پازل آشفته
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»





