«آنورا» و «درخشش تلویزیون را دیدم» پیشتاز نامزدهای جوایز اسپریت ۲۰۲۵ شدند.
به گزارش سینماسینما، «آنورا»، داستانی درباره بردگی زنان و مبارزه آنها با کارفرمایان روس و «درخشش تلویزیون را دیدم»، فیلمی ترسناک درباره ۲ نوجوان که وسواس آنها موجب میشود کنترلشان را از دست بدهند، بیشترین نامزدی را در جوایز ایندیپندنت اسپیریت ۲۰۲۵ به دست آوردند و هر یک ۶ نامزدی کسب کردند.
این ۲ فیلم در بخش بهترین فیلم با فیلمهای «مواد» و همچنین «پسران نیکل» و «سینگ سینگ»، درامهایی درباره سیستم عدالت جنایی، رقابت میکنند.
کمیتههای نامزدی این جوایز امسال فیلمهای واجد شرایط را از میان فیلمهایی در نظر گرفتند که برای ساخت آنها از ۱۱۲ هزار تا ۲۸ میلیون دلار هزینه شده است. این سقف بودجه برای برنامههای تلویزیونی اعمال نمیشود، مانند «شوگان» یک حماسه تاریخی مجلل که با ۵ نامزدی در صدر سریالها جای گرفت.
در این میان استودیو A۲۴ که «درخشش تلویزیون را دیدم» و همچنین «سینگ سینگ» و «بروتالیست» را در رقابت داشت با ۱۹ نامزدی بیشترین موفقیت را کسب کرد و پس از آن FX که توزیع کننده برنامه هایی مانند «شوگان» و«معلم انگلیسی» است با ۱۰ نامزدی جای گرفت.
«آنورا» برای کارگردانش، شان بیکر و بازیگرانش مایکی مدیسون در بخش بازیگر نقش اصلی و یورا بوریسوف و کارن کاراگولیان در نقشهای مکمل نامزد دریافت جایزه شد. جین شوئنبرون کارگردان «درخشش تلویزیون را دیدم» و همچنین فیلمنامه این فیلم و جاستیس اسمیت در بخش بازیگر اصلی و بریژت لوندی پین در بخش نقش مکمل نامزد دریافت جایزه شدند. هیرویوکی سانادا، آنا ساوای، تادانوبو اسانو و موئکا هوشی، بازیگران سریال «شوگان» هم همگی برای بازیگری نامزد دریافت جایزه شدند.
برای کسب بهترین کارگردانی علی عباسی برای «کارآموز»، شان بیکر برای «آنورا»، بردی کوربت برای «بروتالیست»، آلونسو رولسپالاسیوس برای «لا کوشینا»، جین شوئنبراون برای «درخشش تلویزیون را دیدم» نامزد شدهاند.
جوایز ایندی اسپرایت برخلاف جوایز اسکار، امی یا گلدن گلوب، بازیگران را از نظر جنسیت از هم جدا نمیکند و مدیسون و اسمیت برای بهترین نقشآفرینی در یک فیلم با امی آدامز برای «سگ شب»، رایان دستینی برای «آتش درون»، کولمن دومینگو برای «سینگ سینگ»، کیت کوپفرر برای «گوست لایت»، دمی مور برای «مواد»، هانتر شفر برای «فاخته»، جون اسکوئیب برای «تلما» و سباستین استن برای «کارآموز» رقابت خواهند کرد و بازیگران شاخصی چون آدرین برودی و فلیسیتی جونز بازیگران «بروتالیست»، جان دیوید واشینگتن بازیگر «درس پیانو» و دانیل کریگ بازیگر «کوئیر» نادیده گرفته شدند و جایی در این رقابت نیافتند.
در بخش بهترین فیلم بینالمللی نیز «همه آنچه ما به عنوان نور تصور میکنیم» ساخته پایال کاپادیا محصول مشترک هند و فرانسه، «سگ سیاه» ساخته گوآن هو از چین، «فلو» ساخته گینتس زیلبالودیس از لیتوانی، «مرز سبز» ساخته آگنیشکا هولاند از لهستان و فرانسه، «حقایق سخت» ساخته مایک لی از بریتانیا با هم رقابت میکنند.
در بخش تلویزیون آنلاین، سانادا و ساوای برای بهترین نقشآفرینی در کنار برایان جردن آلوارز برای «معلم انگلیسی»، ریچارد گاد برای «بچه گوزن شمالی»، لیلی گلادستون برای «زیر پل»، کاترین هان برای «آگاتا در کنار همه»، کریستین میلیوتی برای «پنگوئن»، جولین مور برای «مری و جورج»، اندرو اسکات برای «ریپلی» و خولیو تورس برای «فانتاسماس» رقابت میکنند.
جوایز اسکار و اسپیریت همیشه در انتخابهایشان یکسان عمل نمی کنند و برنده بزرگ سال پیش اسپریت یعنی «زندگیهای گذشته» هرچند نامزد بهترین فیلم اسکار شد، اما جایزه به «اوپنهایمر» که واجد شرایط رقابت در این جوایز نبود، رسید. در مواردی هم این ۲ جایزه با هم همسو میشوند مانند «همه چیز همه جا به یکباره»، «سرزمین آوارگان» و «مهتاب».
چهلمین دوره رقابت اسپریت ۲۲ فوریه ۲۰۲۵ برگزار میشود تا برندگان خود را معرفی کند.
منبع: خبرگزاری مهر به نقل از ورایتی
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- با پیشتازی «آنورا» در جوایز؛ برندگان جوایز اسپریت معرفی شدند
- معرفی برگزیدگان جوایز اسپریت/ «زندگیهای گذشته» بهترین فیلم مستقل شد
- «همه جا همه چیز یکباره» جوایز اسپریت را هم درو کرد
- معرفی نامزدهای سی و ششمین دوره جوایز فیلم مستقل اسپریت
- کرونا پای برنامههای تلویزیونی را به جوایز اسپریت باز کرد
- اعلام زمان برگزاری مراسم جوایز فیلم مستقل اسپریت/ یک روز قبل از مراسم اسکار
- فیلم ترسناک پرفروش، جوایز اسپریت را درو کرد/ خیز بلند یک کارگردان برای اسکار
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





