تاریخ انتشار:۱۳۹۶/۰۲/۱۶ - ۰۶:۴۶ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 54005

جوآنا ترولوپ، جی کی رولینگ«جوآنا ترولوپ»، نویسنده انگلیسی، فعالیت زیاد «جی.کی. رولینگ» در توییتر را به تندی مورد انتقاد قرار داده است.

به گزارش سینماسینما، گاردین نوشت: «جوآنا ترولوپ» «میل سیری‌ناپذیر» خالق هفت‌گانه «هری پاتر» به انتشار عقایدش در فضای توییتر را خطری برای صنعت ادبیات و نشر دانسته و «رولینگ» را با «کیم کارداشیان» مقایسه کرده است.

براساس گزارش سالانه مجله «فوربز»، «رولینگ» یکی از تاثیرگذارترین چهره‌های شاخص جهان است که مرتبا افکار و عقاید خود را در هر زمینه‌ای در توییتر منتشر می‌کند. نویسنده رمان‌های «خلأ تصادفی» و «کرم ابریشم» ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار طرفدار در توییتر دارد که نظراتش را درباره سیاست، حقوق بشر، ادبیات و … با آن‌ها در میان می‌گذارد.

اما به عقیده «ترولوپ» ۳۷ ساله که از نسل «آنتونی ترولوپ» رمان‌نویس مطرح ویکتوریایی است، این‌گونه فعالیت‌های «رولینگ» نشات‌گرفته از اشتهای سیرناشدنی او از شبکه‌های اجتماعی است و این مساله برای ادبیات خطرناک است.

«ترولوپ» در مصاحبه‌ای با «دیلی میل» گفت: ایجاد این حجم عظیم از دنبال‌کنندگان و چندین توییت در روز یعنی آن شخص می‌خواهد مثل «شریل» (ستاره پاپ) و «کیم کارداشیان» (مدل و بازیگر) باشد. بعضی نویسنده‌ها همچون «جی.کی. رولینگ» میل و نیاز سیری‌ناپذیری برای دیده شدن دارند و این کاملا از نفس‌شان سرچشمه می‌گیرد.

«ترولوپ» که تاکنون بیش از ۲۰ رمان به نگارش درآورده، سال ۲۰۱۳ در پروژه بازآفرینی رمان‌های «جین آستین» شرکت کرد و نسخه مدرنی از «عقل و احساس» این نویسنده کلاسیک را روانه بازار کرد. او میانه خوبی با شبکه‌های اجتماعی ندارد و دلیل این انتخاب را این‌گونه بیان کرده است: من همه چیز را در کتاب‌هایم بیان می‌کنم.

«رولینگ» ۵۱ ساله اخیرا از هوادارانش برای کشتن یکی از شخصیت‌های داستانی‌اش در آخرین جلد رمان «هری پاتر» عذرخواهی کرد و جنجال زیادی بین طرفدارانش در توییتر به پا کرد. کاندیدا و سپس رئیس‌جمهور شدن «دونالد ترامپ» هم طی ماه‌های گذشته از مهم‌ترین سوژه‌های توییت‌های این نویسنده ثروتمند و مشهور بوده است. او همچنین یکی از مدافعان اتحادیه اروپا و منتقد رهبر حزب کارگر در انگلیس است و مستقیما با هوادارانش وارد مکالمه و تعامل می‌شود. مشاجره توییتری او با «پیرس مورگان» مجری تلویزیونی هم از دیگر حواشی اخیر «رولینگ» بوده است.

کتاب‌های «هری پاتر» مهم‌ترین عامل مطرح شدن «رولینگ» در دنیای نویسندگی هستند. تاکنون بیش از ۴۵۰ میلیون نسخه از این کتاب‌ها به فروش رسیده و این به معنای کسب درآمد یک میلیارد و ۱۰۰ میلیونی «رولینگ» از این کتاب‌هاست. «جی.کی. رولینگ» پس از اعلام اتمام هفت‌گانه «هری پاتر»، به نگارش رمان‌های بزرگسال و جنایی روی آورد. اولین آن‌ها «خلأ ناگهانی» بود که مورد اقتباس تلویزیونی قرار گرفت. او سپس سه رمان کارآگاهی را به نام مستعار «رابرت گالبریث» روانه بازار کرد که البته هویت اصلی او برای مدت زیادی مخفی نماند و پس از این افشاسازی،‌ فروش این رمان‌ها به طرز چشمگیری افزایش پیدا کرد.

اقتباس سینمایی فیلم‌های «هری پاتر» نقش مهمی در میلیاردر شدن «رولینگ» داشته‌؛ هشت فیلم الهام گرفته‌شده از رمان‌های این نویسنده بیش از هشت میلیارد در گیشه جهانی فروخته است. آخرین فیلم از این مجموعه در سال ۲۰۱۱ با عنوان «هری پاتر و یادگاری‌های مرگ ۲» از سوی کمپانی «برداران وارنر» اکران شد.

«هری پاتر و فرزند نفرین‌شده» هم از دیگر کارهای مرتبط با دنیای «هری پاتر» بود و همان‌طور که انتظار می‌رفت با صف‌های شبانه خوانندگان پشت در کتاب‌فروشی‌ها مواجه شد. این اثر ابتدا به صورت نمایش به روی صحنه رفت اما به دلیل این‌که بسیاری موفق به دیدن آن نشدند،‌ «رولینگ» متن نمایشنامه را به صورت کتاب روانه بازار کرد. خوانندگان این کتاب را هشتمین قسمت «هری پاتر» لقب دادند.

منبع: ایسنا

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها