سینماسینما، مترجم: امیر سلیمانی؛
رانبیر کاپور، یکی از بازیگران محبوب و موفق بالیوود، در جشنواره بینالمللی فیلم هند (IFFI) که در شهر گوا برگزار میشود، با حضار درباره میراث سینمایی پدربزرگش، راج کاپور، گفتگو کرد. این جشنواره فرصتی ارزشمند برای مرور کارنامه و تأثیرات این فیلمساز بزرگ بود که سینمای هند را به جهانیان معرفی کرد.
رانبیر کاپور در این نشست صمیمانه، به دستاوردهای برجسته پدربزرگش اشاره کرد و گفت: «راج کاپور فقط یک فیلمساز نبود؛ او یک متفکر، یک پیشگام و یک انساندوست بود که با آثار خود پیامهایی فراتر از مرزهای هند به جهان مخابره کرد.»
وی ادامه داد که میراث کاپور بزرگ نه تنها در سینمای هند، بلکه در فرهنگ عامه نیز تأثیر عمیقی برجای گذاشته است.
راج کاپور، بهعنوان یکی از ستونهای اصلی سینمای هند، با آثاری مانند آواره و «آقای ۴۲۰،» توانست جنبههای اجتماعی، احساسی و انسانی زندگی هندیان را به تصویر بکشد.
رانبیـر اظهار داشت که راج کاپور در آثارش از مضامین جهانی مانند عشق، عدالت و امید بهره میبرد که همچنان برای مخاطبان امروزی جذاب است.
رانبیر همچنین تأکید کرد که خانواده کاپور همواره سعی کردهاند میراث هنری راج کاپور را زنده نگه دارند.
وی افزود: «حفظ این میراث، نهتنها وظیفهای خانوادگی بلکه مسئولیتی در برابر تاریخ سینمای هند است. هر نسل از خانواده ما تلاش کرده است که با تولید آثار معنادار، این میراث را گسترش دهد.»
جشنواره بینالمللی فیلم هند، که به بزرگداشت کارنامه راج کاپور اختصاص داشت، فرصتی بود برای منتقدان و سینماگران تا به بررسی تأثیرات وی بر سینمای معاصر بپردازند. بسیاری از حضار معتقد بودند که نقش راج کاپور در معرفی سینمای هند به صحنه جهانی، بیبدیل است. به گفته یکی از منتقدان حاضر در رویداد: «او پلی میان سینمای سنتی هند و مخاطبان جهانی بود.»
رانبیر در بخش پایانی صحبتهایش از اهمیت نوآوری و اصالت در سینما سخن گفت و اظهار داشت که یکی از درسهای بزرگ پدربزرگش، جسارت در خلق آثار متفاوت بوده است. وی ابراز امیدواری کرد که نسل جدید سینماگران هندی نیز از این میراث الهام بگیرند و به تولید آثاری بپردازند که نهتنها سرگرمکننده بلکه تأثیرگذار باشند.
این نشست با استقبال گرم حضار روبرو شد و یادآور این بود که آثار و تأثیرات راج کاپور همچنان الهامبخش علاقهمندان به سینما در سراسر جهان است.
منبع: Variety
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- نماد بالیوود تجلیل شد؛ جشنواره لوکارنو به شاهرخ خان جایزه داد
- «حیوان» هندی پرفروشترین فیلم گیشههای جهان شد/ سبقت از «ناپلئون»
- دیلیپ کومار بازیگر سرشناس بالیوود درگذشت
- روزی روزگاری بالیوود
- لغو جشنواره فیلم مومبای/ برگزاری جشنواره بمبئی به سال آینده موکول شد
- آمیتاب باچان در بیمارستان بستری شد/ ابتلای بازیگر مطرح بالیوود به کووید-۱۹
- معرفی فیلمهای شاهرخ خان که سال آینده روی پرده میروند
- سایه مرگ بر سر بالیوود/ درگذشت ستارهای دیگر از سینمای هند
- ستاره بودن ویژگی ذاتیاش بود/ به بهانه مرگ زودهنگام عرفان خان
- ستاره بالیوودی در میدان مبارزه با کرونا/ دفتر شخصی شاهرخ خان در اختیار ستاد قرنطینه بمبئی
- اهدای دکترای افتخاری به شاهرخ خان در دانشگاه ملبورن استرالیا
- «تنهایی یک دونده سینما»/ آیا میشود به IMDb اعتماد کرد؟؛ چرا فیلمهای بدِ هالیوود امتیازهای بالا میگیرند؟
- پخش هر نوع فیلم هندی و بالیوودی در پاکستان ممنوع شد!
- فستیوال کن از بازیگر فقید هندی تجلیل میکند
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





