آهنگساز یونانی و خالق موسیقی فیلمهایی چون «زوربای یونانی»، «زد» و «حکومت نظامی» در ۹۶ سالگی درگذشت.
به گزارش سینماسینما، به نقل از آسوشیتدپرس، میکیس تئودوراکیس، آهنگساز سرشناس یونانی و خالق موسیقی فیلمهای به یادماندنی از جمله «زد»، «زوربای یونانی» و «حکومت نظامی» امروز در ۹۶ سالگی از دنیا رفت.
انتشار خبر درگذشت این آهنگساز موجب شد تا پارلمان یونان به احترام وی یک دقیقه سکوت در سراسر کشور اعلام کند.
تئودوراکیس سال ۱۹۶۴ با ساخت موسیقی فیلم «زوربای یونانی» که آنتونی کوئین و ایرنه پاپاس بازیگران آن بودند به شهرت جهانی دست یافت.
این هنرمند به دلیل گرایشهای متمایل به چپگرایان در جنگ جهانی دوم دستگیر و شکنجه شده بود و بار دیگر در اواخر دهه ۱۹۶۰ و اوایل دهه ۱۹۷۰ توسط حکومت نظامی یونان زندانی شد. اما پس از پشت سر گذاشتن این دورهها، وی به عنون نماینده مردم وارد پارلمان یونان شد.
وی که خالق بیش از ۱۰۰۰ قطعه برای موسیقی یونان معاصر بود، به عنوان مشهورترین موسیقیدان یونان معاصر شناخته میشود.
زمانی که وی در تبعید به سر میبرد موسیقی فیلمهای «زنان ترویا» ساخته کاکویانیس، «حکومت نظامی» ساخته کوستا گاوراس و «سرپیکو» را برای سیدنی لومت ساخت.
وی همچنین از چهرههای منتقد صهیونیسم بود و خود را فردی ضدصهیونیست میخواند و همینطور از منتقدان قدیمی آمریکا بود و در جنگ عراق با حمله به این کشور مخالفت کرد و جنبش مردم مستقل را به راه انداخت.
تئودوراکیس بر مبنای اشعار گارسیا لورکا و نرودا آهنگهای متعددی ساخته و سازنده دهها اپرا و موسیقی برای ارکستر سمفونیک بود.
ساخت موسیقی فیلم «ماه عسل» مایکل پاول، «فدرا» ژول داسن، «پنج مایل مانده به نیمه شب» لیتواک و «نامههایی از مارسیوا» برای میگل بیتین از دیگر آثار وی برای فیلمهای سینمایی است.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





