نویسنده: آرامیده تینوبو، ترجمه: مهگان فرهنگ
رمان شاهکار گابریل گارسیا مارکز، برنده جایزه نوبل، «صد سال تنهایی» که در سال ۱۹۶۷ منتشر شد، مدتهاست که یکی از بزرگترین آثار ادبیات مدرن محسوب میشود. بااینحال، در طول زندگی مارکز، او از فروش حقوق اقتباس این رمان خودداری کرد، زیرا معتقد بود که یک فیلم نمیتواند حتی سطحیترین لایههای این داستان یک قرنی را به تصویر بکشد.
اکنون، با موافقت پسرانش، رودریگو گارسیا و گونزالو گارسیا بارچا، که به عنوان تهیهکنندگان اجرایی این پروژه فعالیت میکنند، نتفلیکس این اثر حماسی را در قالب یک مینیسریال دو بخشی اقتباس کرده است که بیش از ۱۶ ساعت محتوای تلویزیونی را شامل میشود. (نتفلیکس هنوز اعلام نکرده است که بخش دوم چه زمانی منتشر خواهد شد.)
با کارگردانی الکس گارسیا لوپز و لورا مورا در بخش اول، «صد سال تنهایی» بهطرزی استادانه، با جزئیات دقیق و سرشار از نمادگرایی پیچیده به تصویر کشیده شده است. این مجموعه یکی از وفادارترین اقتباسهای کتاب به تصویر درآمده سالهای اخیر محسوب میشود.
داستانی دربارهی خانواده، سرنوشت، قدرت و ضعفهای انسانی
«صد سال تنهایی» در اواسط قرن نوزدهم با یک عشق ممنوعه آغاز میشود. در میان جشنی پرشور، مخاطبان با زوج جوان، خوزه آرکادیو بوئندیا (مارکو آنتونیو گونزالس) و اورسولا ایگواران (سوزانا مورالس) آشنا میشوند.
بااینحال، خانوادهی آنها به جای لذت بردن از این ازدواج، نگران هستند. دلیل آن نزدیکی خونی آنها است؛ خوزه و اورسولا دخترعمو و پسرعمو هستند و خانوادهشان میترسند که ازدواج فامیلی باعث تولد فرزندانی ناقص و عجیبالخلقه شود. مادر اورسولا او را با پیشبینیهای شوم تهدید میکند و میگوید که فرزندانش ممکن است با دُم خوک متولد شوند.
خوزه که از این قضاوتهای مداوم خشمگین شده، مردی محلی را که ازدواج او را به سخره گرفته بود، به قتل میرساند. اما پس از تبرئه از قتل، او و اورسولا تصمیم میگیرند از نگاههای سنگین مردم فرار کنند و به دنبال مکانی جدید برای زندگی باشند.
اما پیش از آغاز سفر، مادر اورسولا به او هشدار میدهد:
«مهم نیست کجا بروی، هرگز نمیتوانی از سرنوشت واقعی خود فرار کنی.»
در قسمت اول با نام «ماکوندو»، این زوج و همراهانشان سالها در سراسر کلمبیا سرگردان هستند تا سرانجام در میان مردابی، دهکدهای کوچک بنا کنند. خوزه نام این مکان را ماکوندو میگذارد، جایی که هیچکس برای دیگران تصمیم نمیگیرد.
خوزه که فردی منصف و متفکر است، اطمینان حاصل میکند که همهی خانههای کوچک دهکده به یک اندازه نور خورشید و آب دریافت کنند.
اورسولا نیز صاحب سه فرزند سالم میشود:
خوزه آرکادیو، آئورلیانو، آمارانتا و برخلاف پیشبینیهای شوم مادرش، هیچکدام از آنها دُم خوک ندارند.
اما همانطور که خانواده بوئندیا بهزودی درمییابند، هیچ آرمانشهری بدون چالشهای انسانی، جاهطلبیهای شخصی و امیال نفسانی وجود ندارد.
- تصاویری وهمآلود از یک خاندان رو به زوال
«صد سال تنهایی» در بخش اول خود شامل ۸ قسمت است که مملو از تصاویری وهمآلود و تأثیرگذار است.
فیلمبرداران پائولو پرز و ماریا ساراسواتی، خانواده بوئندیا و شهر در حال گسترش ماکوندو را به گونهای به تصویر میکشند که گذشته، حال و آیندهی آنها درهم تنیده شده است.
در کنار طراحی صحنه باربارا انریکز و اوخنیو کابایرو، سریال با نمایش مناظر سرسبز اما خطرناک کلمبیا و عناصری از واقعگرایی جادویی، مانند روح مردگان که زندگان را تعقیب میکنند
این اقتباس را به یک اثر کمنظیر تبدیل کرده است.
بازیهای درخشان و شخصیتهایی پیچیده
- مارلیدا سوتو در نقش اورسولای مسن، زنی عملگرا اما تندخو است.
- کلودیو کاتانو در نقش آئورلیانوی بزرگسال، فردی غمگین و اسیر پیشگوییها و امیال نفرینشدهاش است.
- نیکول مونتهنگرو و لورا گروسو در نقشهای ربکا جوان و مسنتر، هر لحظه که در صحنه ظاهر میشوند، اثری ماندگار بر ذهن بیننده میگذارند.
- دیهگو واسکس در نقش خوزه مسن، بیشترین تغییر شخصیت را تجربه میکند، از یک مرد خانوادهدوست به فردی وسواسگونه و درگیر کیمیاگری تبدیل میشود.
بااینحال، برخی قسمتهای سریال ریتم کندی دارند، اما این فرصتی به بیننده میدهد تا هر لحظه را با دقت جذب کند.
این داستان نشان میدهد که چگونه گذشته، حال را شکل میدهد و چرا انسانها محکوم به تکرار اشتباهات خود هستند. اثری بینظیر اما سنگین برای مخاطب مدرن «صد سال تنهایی» یک پروژهی عظیم است که تمام لایههای پیچیدهی رمان مارکز را بررسی میکند.
نمایش جزئیات غنی و شاعرانه، پایبندی به سبک روایی مارکز، تصویری شگفتانگیز از یک خاندان اسیر در سرنوشت خویش را در این سریال می توان دید. بااینحال، در برخی لحظات، داستان بیش از حد طولانی و سنگین به نظر میرسد. اگر روایت کمی فشردهتر میشد، شاید برای مخاطب مدرن هیجانانگیزتر بود. اما در نهایت، این اقتباس، با وفاداری کامل و نثری شاعرانه، دنیای مارکز را زنده میکند.
ورایتی، دسامبر ۲۰۲۴
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- یک چرخش استراتژیک بزرگ؛ نتفلیکس برای خرید برادران وارنر، وارد مذاکرات انحصاری شد
- اظهار نظر تند جیمز کامرون؛ فیلمهای نتفلیکس نباید به جوایز اسکار راه یابند
- تریلر فیلم «مایکل»؛ نمایش دگرگونی اساسی جعفر جکسون
- گفتوگو با ایزابل کوشت، کارگردان فیلم «سه وداع»/ وداعها زیباترین چیزهای جهاناند
- درباره امید؛ تکشاخها و کرگدنها
- درباره «اسب جنگی»/ فیلمی درباره جنگ، اما برای صلح؛ جنگ میکُشد، اما صلح میپیوندد
- برندگان جوایز پلاتینو اعلام شد؛ درخششِ «هنوز اینجا هستم» و «صد سال تنهایی»
- با حضور اما کورین و اولیویا کولمن؛ یوروس لین «غرور و تعصب» را میسازد
- «روزی روزگاری در هالیوود۲» در نتفلیکس با کارگردانی دیوید فینچر
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- سریال «صد سال تنهایی»؛ شاهکار مارکز به اثری خیرهکننده در تلویزیون تبدیل شده است
- آموختههایی از پشت صحنه «صد سال تنهایی»/ آیا مارکز از نتیجه اقتباس راضی میشد؟
- غولی که دنیای سرگرمی را میبلعد/ آیا درآمد نتفلیکس در سال جدید بیشتر از ۴۰ میلیارد دلار میشود؟
- مستند «در میان امواج» و روایتی زنانه از جنوب ایران
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





