در حالی که ساعاتی پیش آکادمی اسکار اسامی نامزدهای هشتاد و نهمین دوره را اعلام کرد، نگاهی به این نامزدها و تحلیل این فهرست خالی از لطف نیست.
به گزارش سینماسینما، به نقل از ورایتی، آکادمی علوم و هنرهای سینمایی با اعلام اسامی نامزدهای ۲۰۱۷ یک موفقیت دیگر برای «لالا لند» ثبت کرد و آن را در کنار دو فیلم دیگر که بالاترین نامزدی اسکار را در تاریخ کسب کرده بودند، قرار داد.
«لالا لند» با کسب ۱۴ نامزدی موفق شد تا نام خود را در کنار «همه چیز درباره ایو» و «تایتانیک» ثبت کند.
این فیلم برای کسب جایزه بهترین فیلم و بهترین کارگردانی نامزد شد تا دمین شازل ۳۲ ساله در کنار دو بازیگر اصلی فیلمش یعنی رایان گاسلینگ و اما استون بتواند رویاهای یک شهر بزرگ را برای همیشه زنده نگه دارد.
رقیب اصلی «لالا لند» در این بخشها شامل «ورود» فیلمی درباره بیگانگان فضایی و «مهتاب» درامی درباره نژادپرستی و مشکلات بزرگ شدن و آینده مرد سیاهپوستی است که مسیر زندگیاش انگار از پیش تعیین شده است.
اما سه فیلم دیگر نیز جایگاه قابل توجهی به دست آورده اند و هر یک در ۶ بخش نامزد شده اند که شامل «ستیغ ارهای» یا «هکساو ریج» ساخته مل گیبسون درامی خونین از جنگ جهانی دوم، «شیر» درامی درباره مردی جوان که دور از خانوادهاش بزرگ شده و از هند راهی استرالیا شده و سرانجام به کمک گوگل سعی می کند تا خانواده اصلی اش را پیدا کند و نیز «منچستر کنار دریا» فیلمی تراژیک است که بازگشتی برای کنت لونرگان به فهرست درجه یکها محسوب می شود، است.
در عین حال آکادمی سعی کرد تا برابر فشار معترضان سال پیش درباره نبود تنوع در میان نامزدها به این ضعف خود غلبه کند و در میان نامزدها میتوان فیلمها و بازیگران رنگین پوست متعددی را دید و پس از دو سال بیتوجهی مطلق به نمایندهای رنگین پوست، امسال نامزدهای اسکار نشان دهنده آمریکایی با تنوع نژادی است. در واقع ۱۲ نامزد از میان رنگین پوستان انتخاب شده اند که علاوه بر بخش بازیگران و حضور یک کارگردان رنگین پوست، در میان فیلمهای مستند نیز میتوان اثرات این توجه را مشاهده کرد. «چهرههای پنهان»، «حصارها»، «مهتاب»، «سیزدهمین»، «او.جی: ساخت آمریکا» نمونههایی از این انتخاب هستند.
در عین حال جایگاه برجسته «لالا لند» نشان دهنده توجه آکادمی به فیلم موزیکال و دنیای سینماست و جا گرفتن این فیلم در میان نامزدهای بهترین فیلم شاید تاکید بیشتر بر هالیوود در آمریکایی باشد که در دوران ترامپ میتواند به سمت راست گرایش بیشتری داشته باشد. در عین حال فیلمهای دیگر منتخب این بخش نیز هر یک بر موضوعاتی چون روابط نژادی، هویت جنسیتی، جنگ و بحران اقتصادی تمرکز دارند.
کیسی افلک که گلدن گلوب بهترین بازیگر را دریافت کرد در ابن بخش با دنزل واشنگتن برای «حصارها» و ویگو مورتنسن برای «کاپیتن شگفتانگیز» رو درروست و البته رایان گاسلینگ نیز دیگر رقیب اوست. اندروگارفیلد نیز از مدعیان این جایزه است. در واقع به نوعی رقابت گلدن گلوب در این بخش تکرار شد.
آکادمی در عین حال علاقه خود را به مریل استریپ نشان داد و با اهدای یک نامزدی دیگر به وی جایگاه غیرقابل رقابت او را باز هم در دنیای سینما بالاتر برد و بیستمین نامزدی اسکار مریل استریپ در این جوایز کسب شد. در عین حال ایزابل هوپر مانند گلدن گلوب در این میان نامزد کسب جایزه بهترین بازیگر زن شد.
در همین حال آکادمی با بیتوجهی به بزرگانی چون اسکورسیزی، کلینت ایستوود، اولیور استون و آنگ لی انگار نشان داد که میخواهد با رویکردی متفاوت گام بردارد.
اکنون با معرفی نامزدها، رایگیری نهایی برای انتخاب برندگان اسکار از ۱۳ فوریه ۲۰۱۷ (۲۵ بهمن) شروع میشود و سهشنبه ۲۱ فوریه (۳ اسفند) به پایان میرسد.
هشتاد و نهمین دوره جوایز اسکار ۲۶ فوریه (بامداد دوشنبه ۹ اسفند) در دالبی تیهتر لسآنجلس برگزار میشود.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- در آمریکا تب اسکار بالا میرود
- «تاجی» به اسکار رفت/ «آمیگدال» آماده نمایش شد
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- اظهار نظر تند جیمز کامرون؛ فیلمهای نتفلیکس نباید به جوایز اسکار راه یابند
- سه فیلمساز ایرانی در آکادمی داوری؛ فیلمهای بینالمللی واجد شرایط اسکار معرفی شدند
- موفقیت «یک تصادف ساده» در گیشه سینماهای فرانسه و آمریکا
- درباره انتخاب نماینده ایران برای معرفی به آکادمی اسکار/ تا خورشیدی بالای سرت، چه وقت دوام بیاورد
- یک اثر ایرانی دیگر در اسکار ۲۰۲۶؛ فیلم شهرام مکری نماینده تاجیکستان شد
- فیلمی درباره کشتار نانجینگ؛ چین «محکوم به حق» را به اسکار فرستاد
- بازگشت آقااسفندیار با واکنش به بیانیه هیات انتخاب کمیته اسکار
- برای شرکت در نود و هشتمین دوره؛ هند، فیلم اسکورسیزی را به اسکار معرفی کرد
- جعفر پناهی خطاب به آکادمی اسکار: انحصار دولتی در انتخابِ نماینده بخش بینالمللی را بشکنید
- گلایه حامد بهداد از کمیته انتخاب فیلم برای اسکار؛ سر «پیر پسر» را بریدید
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶





