سینماسینما، ترجمه: امیر سلیمانی
هانس زیمر، آهنگساز برجستهٔ ۶۷ سالهٔ آلمانی که آثاری بهیادماندنی مانند «Inception» (تلقین)، «The Lion King» (شیر شاه) و «Interstellar» (میانستارهای) را در کارنامهٔ خود دارد، بهتازگی در مصاحبهای با NPR (رادیو عمومی ملی آمریکا که به پخش برنامههای فرهنگی و خبری میپردازد) از چالشها و تجربیات خود در ساخت موسیقی متن فیلم جدیدش به نام «Blitz» (بلیتز) سخن گفته است. زیمر تاکنون برای موسیقی فیلمهای «The Lion King» و «Dune» (تلماسه) موفق به دریافت جایزهٔ اسکار شده است.
فیلم «بلیتز» و داستان آن
«بلیتز» (Blitz) یک فیلم تاریخی است که وقایع بمباران لندن در دوران جنگ جهانی دوم را روایت میکند. این فیلم به کارگردانی استیو مککوئین (Steve McQueen)، فیلمساز برجستهای که آثار موفقی چون «۱۲ Years a Slave» (دوازده سال بردگی) را در کارنامه دارد، ساخته شده است. اکران فیلم از نوامبر ۲۰۲۴ آغاز شده و پیشبینی میشود که توجه زیادی را به خود جلب کند. از بازیگران مطرح این فیلم میتوان به سیرشا رونان (Saoirse Ronan) در نقش ریتا، مادر جورج، و الیوت هفرنان (Elliott Heffernan) در نقش جورج اشاره کرد. همچنین، هریس دیکینسون (Harris Dickinson) و بنجامین کلمنتاین (Benjamin Clementine) در این فیلم به ایفای نقش پرداختهاند.
غوطهوری در تاریخ برای خلق نوایی اصیل
زیمر در این مصاحبه تأکید کرد که یکی از اهداف اصلیاش در ساخت موسیقی برای این فیلم، دستیابی به اصالت تاریخی بوده است. او برای این کار از سازهای مربوط به آن دوران استفاده کرده و حتی با مورخان همکاری داشته تا اطمینان حاصل کند موسیقیای که میسازد، با فضای آن زمان همخوانی دارد.
این آهنگساز آلمانی توضیح داد که برای او، خلق موسیقی تنها نواختن نغمهها نیست، بلکه نوعی سفر به گذشته و زنده کردن خاطرات یک دوران است. زیمر افزود که در ساخت این موسیقی تلاش کرده تا تضادهای احساسی آن دوران را—از لحظات تیره و تلخ تا لحظات امید و مقاومت—بهخوبی به تصویر بکشد.
چالشهای عاطفی در آهنگسازی برای فیلمی تاریخی
یکی از نکات برجستهای که زیمر به آن اشاره کرد، نیاز به عمق احساسی در این پروژه بوده است. او تلاش کرده تا موسیقیای بسازد که هم بتواند بهخوبی فضای جنگ و وحشت آن دوران را بازتاب دهد و هم نشانی از امید و استقامت مردم آن زمان داشته باشد. زیمر بیان کرد که این تعادل میان حس ترس و امید، بخش دشواری از فرآیند آهنگسازی او بوده است.
ترکیب تاریخ و هنر برای خلق یک شاهکار
زیمر در این مصاحبه به چگونگی تلاش خود برای ایجاد توازن میان دقت تاریخی و بیان هنری پرداخت. او توضیح داد که برای او، موسیقی چیزی بیش از یک مکمل ساده برای فیلم است؛ بلکه ابزاری است برای روایت داستانی که بیننده را عمیقتر در دل فیلم غرق میکند.
زیمر همچنین افزود که موسیقی میتواند بهعنوان پلی میان تاریخ و احساسات انسانی عمل کند، بهگونهای که تماشاگران بتوانند نهتنها با تصاویر، بلکه با نواها نیز ارتباط برقرار کنند. او با استفاده از سازهایی مانند پیانو و ویولن در کنار سازهای تاریخی، موفق شده تا نوایی خلق کند که هم تاریخی و هم مدرن به نظر برسد.
هانس زیمر بار دیگر ثابت کرده که چرا یکی از بزرگترین آهنگسازان فیلم در جهان است. موسیقی او برای «بلیتز» نهتنها به بازسازی فضای تاریخی جنگ جهانی دوم کمک کرده، بلکه توانسته است احساسی عمیق و انسانی را به تماشاگر منتقل کند. این موسیقی بهگونهای طراحی شده که بینندگان را به قلب داستان میبرد و تجربهای فراموشنشدنی از فیلم برایشان رقم میزند.
منبع: https://www.npr.org/2024/11/10/nx-s1-5028225/hans-zimmer-discusses-his-music-blitz-a-film-set-in-world-war-ii
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فیلم استیو مککویین پایانبخش جشنواره نیویورک ۲۰۲۴ شد
- فیلم استیو مککویین برای افتتاحیه جشنواره لندن ۲۰۲۴ انتخاب شد
- برشهای کوتاه/ تصاویری از پشت صحنه فیلمهای کریستوفر نولان
- هانس زیمر؛ یک موسیقیدان مکاشفه گر/ درباره تنظیمکننده موسیقی انیمیشن «شیر شاه»
- قهرمان و عاشقیتهای نچسبش/ نگاهی به «انگاشته»
- مسیری که کریستوفر نولان برای ساخت «تلقین» طی کرد
- اکران Tenet باز هم به تعویق افتاد
- اکران «تنت» کریستوفر نولان به تعویق افتاد
- جزئیات تازه از جدیدترین پروژه کریستوفر نولان
- مسترکلاس کریستوفر نولان در جشنواره کن
- هدیه آهنگساز برنده اسکار به قربانیان آتشسوزی برج گرنفل
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
آخرین ها
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید