یکی از چهار پرتره اندی وارهول از مریلین مونرو، به قیمت ۱۹۵ میلیون دلار فروخته شد و لقب گرانترین اثر هنری قرن بیستم را از اثری از پیکاسو قاپید.
به گزارش سینماسینما، یکی از چهار پرتره مریلین مونرو از مجموعه گلوله (shot) اندی وارهول عصر دیروز (دوشنبه، ۱۹ اردیبهشت) در حراجی کریستیز در نیویورک به قیمت ۱۹۵ میلیون دلار چکش خورد و به گرانترین اثر هنری قرن بیستم تبدیل شد.
رکورد گرانترین اثر هنری قرن بیستم تا پیش از این در اختیار تابلوی زنان الجزایر (Women of Algiers) از پابلو پیکاسو بود که در سال ۲۰۱۵ در یک حراجی به قیمت ۱۷۹ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار چکش خورد.
فروش استثنایی تابلوی مریلین مونرو با پس زمینه آبی ( Shot Sage Blue Marilyn) رکورد گرانترین اثر به فروش رفته از اندی وارهول را نیز دو برابر کرد. این رکورد پیش از مربوط به تابلوی تصادف ماشین نقرهای (Silver Car Crash) بود که در سال ۲۰۱۳ به قیمت ۱۰۴ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار فروخته شد.
چهار خریدار برای تصاحب پرتره وارهول با یکدیگر رقابت کردند اما در نهایت این تابلو نصیب لری گاگوسیان، از برجستهترین دلالان هنری جهان، شد.
اندی وارهول هنرمند، نویسنده، عکاس و فیلمساز معروف آمریکایی ۶ اوت ۱۹۲۸ به عنوان فرزند سوم یک خانواده مهاجر اهل اسلواکی، در پیتسبورگ پنسیلوانیا متولد شد. وی که از بنیانگذاران پاپ آرت و پیرو تکثرگرایی در فلسفه پست مدرن بود، در واکنش به اکسپرسونیست انتزاعی و به چالش کشیدن مصرفگرایی تلاش میکرد مضامین سطحی و عامیانه را وارد هنر کرده و آن را به بستری برای حمله به قداست هنر ناب تبدیل کند. وارهول در همین راستا خط تولید آثار هنری را در کارخانه-استودیوی خود به راه انداخت که در آن تصاویر کنسروهای کمپبیل، روزنامهها و بطریهای کوکاکولا با استفاده از چاپ سیلک در تعداد بالا چاپ و به نمایش گذاشته میشد.
وارهول در سال ۱۹۶۴ پنج پرتره از مریلین مونرو کشید. چهار مورد از این پرترهها، که هرکدام رنگ پس زمینه متفاوتی دارند، بعدها به مجموعه گلوله (Shot) معروف شدند. ماجرای از آن جا شروع شد که وارهول این چهار پرتره را در استودیوی خود موسوم به فکتوری نگهداری میکرد تا این که یکی از دوستانش خواست به آنها شلیک کند! از آنجایی که واژه shoot در انگلیسی علاوه بر شلیک کردن معنی عکس گرفتن هم میدهد، وارهول با این خواسته موافقت کرد و دوستش نیز یک تفنگ از کیفش درآورد و به پرترهها شلیک کرد! البته این نقاشیها بعدها ترمیم شدند.
منبع: ایرنا به نقل از آرت نیوز
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- وقتی نگاه هالیوود به زنان مورد انتقاد قرار میگیرد/ نگاهی به فیلم «بلوند»
- ترجمهی اختصاصی سینماسینما/ خاطرهی یک روز خستهکننده/ یادداشتی از پدرو آلمودوار
- مونرو؛ شمایل فرهنگ عامه/ به مناسبت درگذشت مرلین مونرو
- وقتی دستمال یک بازیگر سینما ارزشی برابر یک سالن تئاتر مییابد!
- «تنهایی یک دونده سینما»/ آیا کمیکاستریپهای سینمایی به ما میگویند در آستانه جنگ سوم جهانی هستیم؟
- از کلاه گیس مریلین مونرو تا موتورسیکلت استیو مککویین
- مهرشاد کارخانی «خداحافظ مریلین مونرو» را میسازد
- مریلین مونرویی که هرگز ندیدهاید/ عکسهای قبل از شهرت
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم





