در پی موفقیت اصغر فرهادی و شهاب حسینی در کن، رسانه های جهان گزارش های مختلفی در این مورد منتشر کردند.
![ورایتی: توافق هسته ای، سینمای ایران را احیا کرد / فرهادی، ستایش برانگیز است؛ او راه کیارستمی را می رود ورایتی: توافق هسته ای، سینمای ایران را احیا کرد / فرهادی، ستایش برانگیز است؛ او راه کیارستمی را می رود](https://www.entekhab.ir/files/fa/news/1395/3/3/155141_269.jpg)
در پی موفقیت اصغر فرهادی و شهاب حسینی در کن، رسانه های جهان گزارش های مختلفی در این مورد منتشر کردند.
به گزارش سینماسینما، ورایتی در گزارشی تحت عنوان «چرا فیلم اصغر فرهادی نشان دهنده ی احیا سینمای ایران پس از توافق هسته ای است؟»
نوشت: فیلم «فروشنده» ساخته ی اصغر فرهادی تنها فیلمی بود که امسال در بخش مسابقه ای جشنوراه فیلم کن موفق به کسب دو جایزه شد.
به نظر می آید که اصغر فرهادی، پس از موفقیت جدایی نادر از سیمین در سال ۲۰۱۲ در حال طی کردن مسیری مشابه عباس کیارستمی است.
حضور چشمگیر و موفقیت سینمای ایران در جشنواره کن نشان می دهد که لغو تحریم های اقتصادی توسط جامعه بین المللی تاثیر مثبتی بر سینمای ایران داشته و خواهد داشت.
درحالیکه توافق هسته ای یکی از عوامل شتاب اقتصادی ایران است، تاثیر آن در حال حاضر در حوزه سینما احساس می شود.
سیکا کیانگ در “پِلِی لیست” مینویسد: “چهار فیلم اخیر فرهادی، چهارشنبه سوری، دربارۀ الی، جدایی نادر از سیمین و گذشته، به نوعی مطالعه زوجهایی است که تن به سازش دادهاند و هر چهار فیلم توانایی ستایشبرانگیز اصغر فرهادی را در ترسیم کردن عواقب پیشبینی ناپذیرسادهترین چیزها (جواب ندادن به زنگ در، دروغ مصلحتی، تلفنی فراموش شده) نشان میدهند که ناگهان مثل فنری رها میشود و به اوجهای فوقالعادهای میرسد که هم اجتنابناپذیر است و هم پیشبینیناپذیر.”
“فروشنده دقیقاً در همین قالب جا میگیرد، اگرچه فیلمی است که بیشتر از این که دربارۀ جدا شدن باشد دربارۀ جدا افتادن است، یک شکاف کوچک در ازدواج یک مغاک را آشکار میکند که همزمان افشای یک شکاف عمیق در جامعه ایران است. اما با وجود این که اشارات فیلم متراکم و بافتهای متعدد آن غنی است، فرهادی دست به انتخابهایی زده که در نهایت فروشنده را از تبدیل شدن به فیلمی بزرگ و رسیدن به جامعیت بهترین کارهایش واداشته است. فیلم به گیرایی تمام کارهای دیگر فرهادی است، اما به نوعی کوچکتر است.”
باربارا شارِس، منتقدی فیلمی که برای سالها در شیکاگو برنامه نمایش فیلمهای ایرانی ترتیب داده و بارها به تهران سفر کرده است در سایت راجر ایبرت مینویسد: “مثل جدایی نادر از سیمین، داستان فیلم یک پازل اخلاقی از مجموعه روایتهای میشود که با هم تضاد دارند. اما برخلاف «جدایی»، پیچیدگی داستان باورپذیر نیست و لایههای متعددی که از روایت خلق کرده چیزی به داستان اضافه نمیکنند.”
منتقد ارشد روزنامه اسپانیایی “ال پاییس”، کشوری که تهیه کننده فیلم آینده فرهادی خواهد بود، نقدی ستایشآمیز بر “فروشنده” نوشته است.
منبع: انتخاب
![](/wp-content/themes/cinemacinema/img/tel.gif)
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- کدام زنان رهبری ارکستر داوری کن را بهدست گرفتهاند؟
- برنده اسکار در داوری نخل طلا؛ ژولیت بینوش رئیس هیات داوران جشنواره کن ۲۰۲۵ شد
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- فیلم جدید اصغر فرهادی در نیویورک ساخته میشود
- کدام فیلمها برای جشنواره کن ۲۰۲۵ شانس دارند؟
- پیشنهاد مدیر جشنواره کن به عربستانیها
- بیست و سومین جشن حافظ برگزیدگانش را شناخت/ تقدیر از یک عمر فعالیت هنری مرتضی عقیلی
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- تازههایی از هفتاد و هشتمین جشنواره کن
- جایزه جشنواره اسپانیایی به «آخرین حرکتِ» شهاب حسینی
- توضیح شهاب حسینی درباره صحبتهایش در اختتامیه جشنواره فیلم کوتاه تهران
- شهاب حسینی به فیلم هالیوودی علی عطشانی پیوست
- داوران آثار داستانی جشنواره فیلمکوتاه تهران معرفی شدند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- «موسی کلیم الله» بیگ پروداکشن ناامیدکننده
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- در پی جنجالها در شبکه اجتماعی ایکس؛ بازیگر شخصیت «امیلیا پرز» از اسکار حذف شد
آخرین ها
- «صددام»؛ کُمدی ای که فقط سالن را پُر کرد
- یک کمدی شیرین و یک فیلم که فقط کام را تلخ میکند
- «غریزه»؛ عاشقانهای ناآرام
- درباره «زال و رودابه»؛ به مهر تو شد بسته دست بدی
- هشتمین روز نمایش آثار جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- یاداشتهای جشنواره/ هفت فیلم زیر ذرهبین
- پس از واکنش پوریا شکیبایی به افتتاحیه جشنواره؛ علی ملاقلیپور به استفاده ابزاری از تصویر پدرش و هنرمندان دیگر اعتراض کرد
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر؛ مهمانهای بیربط در سینمای رسانه، امتناع عطاران از پاسخ و تقدیم فیلم به فردوسیپور
- علیرضا قربانی برای سالگرد فراق همسرش خواند
- فروش خوب «کیک محبوب من» در اکران فرانسه
- به وقت فرعون
- حاتم بخشیهایی که ابراهیم را از سینمای ایران گرفت
- کدام زنان رهبری ارکستر داوری کن را بهدست گرفتهاند؟
- آقای عطاران اگر قرار نبود به سوالی جواب دهید پس چرا در نشست خبری شرکت کردید؟
- «موسی کلیم الله» بیگ پروداکشن ناامیدکننده
- تنهایی و انزوا رنجی برای آدمیست
- معرفی فیلمهای جشنواره فجر ۴۳
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ نامزدهای بخش مسابقه فیلم کوتاه اعلام شد
- در آستانه اکران فیلم در جشنواره فجر؛ اظهارات صریح یک مدیر سابق سینمایی درباره «قاتل و وحشی»
- پرسشهای بیپاسخ و فیلمهای جشنواره/ در جستجوی زمان از دست رفته یا چگونه به راه خود ادامه دهیم؟
- یک کمدی کمرمق، یک داستان واقعی و فیلمی که نامش آن را لو میدهد
- «زیبا صدایم کن»؛ احساسی گمشده لابه لای نسلها
- هفتمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه: در سن بالا دست دادن با نامحرم مشکلی ندارد
- آسیبهای اجتماعی و خنثیبودگی انسانی
- من را خسرو پدر زیبا صدایم کنید…
- «زیبا صدایم کن»؛ یک رابطه پدر و دختری لطیف و انسانی
- سه فیلم از یک نگاه/ ملودرام اشکانگیز، آدمهای حاشیهای جامعه و آتشی که فصل مشترک است
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ نامزدهای بخش مستند اعلام شد
- زمان نمایش «رکسانا»، «پیر پسر» و «قاتل و وحشی» مشخص شد