تییری فرمو مدیر جشنواره کن در نشست خبری پیش از آغاز این رویداد به برخی انتقادات از عدم تنوع نژادی و حضور کمرنگ کارگردانان زن تا مشکلات فنی بلیت فروشی پاسخ داد.
به گزارش سینماسینما، فرمو مدیر باسابقه جشنواره کن درباره کمبود آثار ساخته شده توسط فیلمسازان کشورهای آفریقایی در این دوره از جشنواره کن توضیح داد که زمان میبرد تا سینما خودش را پیدا کند و به عنوان نمونه به فیلم «پدر و سرباز» حاضر در بخش نوعی نگاه کن اشاره کرد که محصول مشترک فرانسه و سنگال است و در هر دو کشور فیلمبرداری شده است که البته توسط متدی واداپید کارگردان مرد سفیدپوست ساخته شده است.
امسال فیلم «سلام» ساخته آن سیسه که در بخش نمایشهای ویژه جشنواره حضور دارد تنها فیلم ساخته شده توسط یک کارگردان سیاهپوست در میان ۷۰ فیلم بخش رسمی کن به جز بخشهای کلاسیک و سینهفونداسیون است.
مدیر جشنواره کن همچنین گفت: فراموش نکنید که ما از دو سال همهگیری کرونا خارج شدهایم و برخی کشورها سختتر از سایرین ضربه خوردند. شرایط ساخت فیلم در فرانسه توانسته به روند استاندارد بازگردد که در همه کشورهای دیگر این شرایط ممکن نبوده است. بیایید پیش از نتیجهگیری کمی صبر کنیم.
فرمو همچنین به مشکلات فنی وبسایت فروش بلیت که باعث ایجاد دردسر برای روزنامه نگاران و منتقدان و دیگر شرکتکنندگان شده بود نیز پاسخ داد و فاش کرد که جشنواره سال گذشته مورد هک قرار گرفته بود و رباتها در آن واحد تا ۵۰۰ بلیط درخواست میکردند و به همین دلیل سایت از دسترس خارج میشد.
او همچنین با رد کردن این موضوع که او خواسته نوشتههای روزنامهنگاران را تغییر دهد یا برخی از سوالات را حذف کند تاکید کرد: «هیچ خودسانسوری وجود ندارد. اگر مصاحبهای انجام میدهم و روزنامهنگار قبول کند طبق یک سنت فرانسوی، مصاحبه را پیش از انتشار بازخوانی میکنم و اگر بخواهم چیزی را تغییر میدهم اما متن روزنامه نگار را تغییر نمیدهم».
او موضع خود را در مورد عدم حضور کارگردانان زن در جشنواره تکرار کرد و گفت: «هیچ قانون و سهمیه ای برای برابری جنسیتی وجود ندارد و فکر نمیکنم در مجموع پنج فیلم از ۲۱ فیلمی که در رقابت توسط زنان کارگردانی شدهاند، «آنقدر کم» باشد و اینکه جشنواره مفتخر است که چندین جایزه مهم را در رویداد سال گذشته به زنان داده است؛ از جمله نخل طلایی، دوربین طلایی و جایزه نوعی نگاه.»
هفتاد و پنجمین جشنواره فیلم کن از امروز ۲۷ اردیبهشت (۱۷ می) کلید میخورد و تا ۷ خرداد (۲۸ می) در جنوب فرانسه ادامه خواهد داشت و میزبان سینماگران منتخب از سراسر جهان و چهار هزار نفر از اهالی رسانه از ۷۵ کشور خواهد بود.
منبع: ایسنا به نقل از اسکرین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ۴۸ منتقد بهترین فیلم کن ۲۰۲۵ را انتخاب کردند؛ «صراط» بهترین فیلم شد/ فیلم پناهی در میان آثار منتخب
- گزارش محمد حقیقت از اکران «یک تصادف ساده»؛ آیا فیلم جعفر پناهی از کن جایزه میگیرد؟
- به بهانه نمایش فیلم سپیده فارسی در کن؛ نامه سرگشاده کن لوچ و پل لاورتی خطاب به جامعهی بینالملل سینماگران در حمایت از صلح/ دیگر نمیتوان ادعا کرد که ما نمیدانستیم
- جشنواره فیلم کن ۲۰۲۵؛ جایزه ویژه «زنان در حرکت» به نیکول کیدمن اهدا میشود
- داوران کن مشخص شدند
- «داستانهای موازی» به خریداران عرضه میشود/ پروژه جدید فرهادی در بازار کن
- همزمان با ۱۰۰ ساله شدن فیلم؛ نسخه ترمیم شده «جویندگان طلا» در کن نمایش داده میشود
- در پی حضور دو فیلم ایرانی در بخش رقابتی کن؛ کانون کارگردانان سینما بیانیه داد: خوشحالیم
- «زن و بچه» سعید روستایی به کن دعوت شد
- ۱۱ فیلم اعلام شد؛ «منفعت آدام» بخش هفته منتقدان کن را افتتاح میکند
- پوستر بخش ۱۵ روز کارگردانان جشنواره کن منتشر شد
- برای دومین دوره؛ ایریس نوبلوخ رئیس جشنواره کن شد
- با رونمایی احتمالی فیلم در جشنواره کن؛ تام کروز با «ماموریت غیرممکن» خداحافظی میکند
- پیشنهاد مدیر جشنواره کن به عربستانیها
- با حضور منصور بهرامی و بوریس بکر؛ نمایش مستند «ناستی» در جشنواره بینالمللی فیلم کن
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد





