خبرگزاری مهر به نقل از ورایتی نوشت: کیت بلانشت پس از جنجال ایجاد شده از حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج همچنان رئیس هیئت داوران این رویداد باقی میماند، هرچند استیو مک کویین در جشنواره حاضر نمیشود.
به گزارش سینماسینما، کیت بلانشت و دیگر اعضای هیئت داوران جشنواره کمرایمیج ۲۰۲۴ لهستان، پس از اظهارنظرهای مدیر جشنواره در توجیح کم بودن حضور سینماگران زن در ترکیب این رویداد، بیانیهای را منتشر کردند که در آن تایید کردند به حضور خود ادامه میدهند و به شکل دادن به بحثهای معنادار متعهد هستند.
اعضای هیئت منصفه در بیانیهای نوشتند: ما از بحث درباره جنسیت استقبال میکنیم. امسال هیئت داوران متشکل از بلانشت، آنتونی دود مانتل، آنا هیگز، سندی پاول، رودریگو پریتو، لوکاس زال و جولانتا دیلوسکا است.
در ادامه بیانیه آمده است: ما مشتاقانه منتظر هستیم تا بتوانیم به بحثهای معناداری در جشنواره درباره گنجاندن و به رسمیت شناختن بیشتر و توجه به همه نیروهای صنعت سینما بپردازیم.
و در پایان تاکید شده است: ما از صمیم قلب تغییر به سمت جامعیت واقعی را ضروری میدانیم و باور داریم جشنوارهها یک تریبون عالی برای مشارکت در چنین گفتگوها و حمایت از تغییرات مثبت هستند.
این در حالی است که به دنبال سخنان مدیر جشنواره استیو مککوئین فیلمساز بریتانیایی اعلام کرد در جشنواره حاضر نمیشود. وی قرار بود هم زمان با نمایش فیلم جدیدش «تبر» جایزه کارگردان برجسته را دریافت کند.
مککوئین در بیانیهای گفت: گرچه مارک ژیدویچ عذرخواهی کرده، اما نمیتوانم از کلماتی که بهنظرم عمیقا توهینآمیز میدانم بگذرم. من برای سینماگران از هر جنسیت از جمله زنان احترام زیادی قائلم و معتقدم که باید کاری انجام دهیم و بخواهیم برای همه حاضران روی میز جا باشد.
مدیر جشنواره کمرایمیج در ستونی که در مجله دنیای سینماتوگرافی منتشر شد، گفت انتخاب تعداد بیشتری از سینماگران و کارگردانان زن در برنامه میتواند منجر به گنجاندن «تولیدات متوسط فیلم» به قیمت کنار گذاشتن آثار و هنرمندانی شود که دستاوردهای هنری برجستهای دارند. یادداشت او واکنشهای گستردهای برانگیخت و انجمن سینماگران بریتانیا با نوشتن نامهای سرگشاده به ژیدویچ، وی را برای «نظرات به شدت زنستیزانه و لحن پرخاشگرانهاش» سرزنش کرد.
ژیدویچ به این اتهامات واکنش نشان داد و آنها را نابهجا و توهینآمیز خواند و تاکید کرد که هدف کمرایمیج همواره ارایه بهترینهای سینمای معاصر، صرف نظر از اینکه چه کسی آن را ساخته است، بوده است.
وی نوشت: در حالی که جشنوارههایی مانند کن، برلین یا ونیز به دلیل تسلیم شدن یا ترویج [روندهای سیاسی یا ایدئولوژیک] به دلیل انتخابهایشان مورد انتقاد قرار میگیرند، کمرایمیج همچنان به ارزشهای هنری بهعنوان اصلیترین معیار برای واجد شرایط بودن و ترویج هنر سینمایی متعهد است.
در واکنش به خروج مک کویین، ژیدویچ در بیانیهای ضمن ابراز اندوه فراوان از تصمیم استیو مک کوئین گفت: من یک بار دیگر عذرخواهی میکنم و میگویم باید در یک انجمن باز بنشینم و درباره این که چگونه با هم به شیوهای بازتر و فراگیرتر به جلو برویم صحبت کنیم. بیایید با هم به عنوان یک جامعه گفتمان معناداری داشته باشیم تا بتوانیم بازسازی را به شیوهای عادلانهتر آغاز کنیم.
سی و دومین دوره جشنواره بین المللی فیلم سینمایی کمرایمیج که از شنبه شروع و تا ۲۳ نوامبر در تورون، لهستان برگزار میشود، میزبان اولین نمایش جهانی «زنگار» فیلم وسترن الک بالدوین است که منجر به مرگ هالینا هاچینز، فیلمبردار سر صحنه فیلم شد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- برای فعالیتهای هنری و اجتماعی؛ کیت بلانشت، یک جایزه تاریخی مهم میگیرد
- رسولاف در لیست فیلمسازان «دور از وطنِ» جشنوارهٔ روتردام
- نگرانی خانواده از تصمیم کیت بلانشت/ آیا برنده دو اسکار از بازیگری خداحافظی میکند؟
- در نقش یک جن سلطنتی؛ دستمزد کیت بلانشت برای «ارباب حلقهها» ساندویچ رایگان بود
- استیو مککویین جایزه کارگردان برجسته را از کمرایمیج میگیرد
- فیلم استیو مککویین پایانبخش جشنواره نیویورک ۲۰۲۴ شد
- کیت بلانشت رئیس هیات داوران کمرا ایمیج ۲۰۲۴ شد
- اعتصاب گریبان لوکارنو را گرفت/ مذاکره با کیت بلانشت ادامه دارد
- پس از ۲۳۰ روز فیلمبرداری؛ آلفونسو کوارون «سلب مسئولیت» را تمام کرد
- آکادمی اسکار درباره نامزدی مشکوک تصمیم گرفت
- واکنش آکادمی اسکار به یک نامزدی مشکوک
- برندگان انجمن ملی منتقدان آمریکا؛ یک پیروزی نادر/ تاد فیلد با «تار» هت تریک کرد
- منتقدان لسآنجلس فیلم برگزیده سال را انتخاب کردند
- کمرایمیج از یرژی اسکولیموفسکی تجلیل میکند/ برنده کن روی صحنه
- نامزدهای جوایز گاتهام معرفی شدند/ رقابت کیت بلانشت و برندن فریزر
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





