استودیوهای هالیوودی هشدار دادهاند که افزایش قیمت بلیت میتواند گیشه تابستانی را خراب کند.
به گزارش سینماسینما، با توجه به نمایش فیلمهایی چون «مأموریت: غیرممکن» و «دنیای ژوراسیک»، این خوشبینی وجود دارد که فصل تابستان فصل رونق سینماها باشد؛ اما این احتمال وجود دارد که در بحبوحه ناپایداری اقتصادی سینماروها هم بخواهند هزینههای خود را کاهش دهند.
در دورههای نابهسامانی مالی، سینماها به عنوان ارزانترین شکل سرگرمی توفان را تحمل کردهاند و سابقه این امر حتی تا یک قرن قبل هم بازمیگردد. مردم ممکن است رویدادهای ورزشی گران قیمت یا کنسرتها را لغو کنند، اما هزینه راه افتادن از خانه برای تماشای یک فیلم بسیار کمتر از دیگرتفریحات خارج از خانه است.
اریک هندلر، تحلیلگر وال استریت میگوید: اثر ماندگاری سینما در طول سالها خود را ثابت کرده است.
عملکرد خیره کننده «فیلم ماینکرافت» را ببینید: در آخر هفته ۴ تا ۶ آوریل با رقم خیره کننده ۱۶۲ میلیون دلار که ۱۰۰ میلیون دلار بیش از پیشبینیها بود، کارش را شروع کرد و این درست زمانی بود که در بحبوحه بحران ناشی از سیاستهای تعرفهای بُرنده دولت ترامپ، اکران شد. این تنها یک تصادف نبود چون این فیلم در دومین آخر هفته اکرانش، آن هم پس از یک هفته پر از اخبار اقتصادی وخیم و نوسانات مالی، تنها در آمریکای شمالی ۷۸.۵ میلیون دلار فروش کرد. این موفقیت موجب شد تا فروش سینماهای آمریکا تا به اینجای سال برای اولین بار پس از چند ماه، به سطح فروش سال ۲۰۲۴ برسد.
با این حال هنوز این نگرانی وجود دارد که چشماندازهای فروش بهطور چشمگیری از زمان شیوع کووید ۱۹ تغییر کرده و افزایش تماشای فیلمها به صورت ویدیویی و آنلاین معادلات را تغییر داده است. حالا برخی از مدیران هالیوود باور دارند ۱۵ درصد از تماشاگران عادی سینما به عادت قدیمی خود بازنگشتهاند و موفقیت «ماینکرافت» در مورد فیلمهای متوسط شاید صدق نکند.
ماه پیش در برنامه کمیک کان نیز مدیران ارشد استودیو سونی اعلام کردند افزایش قیمت بلیت، سینما را به خطر میاندازد. سخن آنها این بود که: هزینه بیشتر میتواند به نفع ما یا علیه ما باشد. سینماها میتوانند در مورد هر دوی آنها هوشمندانه عمل کنند و سونی در هر دو مورد با شما همکاری خواهد کرد. اگر سینماها و استودیوها برای درازمدت با مدیریت کار درست را انجام دهند، آینده بزرگ خواهد بود.
سونی همچنین یک گزارش تهیه کرده بود که نشان میداد از هر ۳ آمریکایی، یک نفر معتقد است که بهتر است یک فیلم را یک ماه پس از اکران آن در خانه ببیند و حتی اگر بسیاری از استودیوها این زمان را به ۴۰ یا ۴۵ روز برسانند تا یک عنوان پر تقاضا را در دسترس قرار دهند (دیزنی به ۶۰ روز پایبند است) باز این انتظار برای آنها قابل قبول است. هزینه اجاره یک عنوان فیلم ۲۰ تا ۳۰ دلار است.
نگرانی بیشتر برای مواردی مانند آیمکس است که موجب افزایش بیشتر فروش یک فیلم میشود. در شهرهایی مانند لسآنجلس و نیویورک، دیدن پیش نمایش یک فیلم ممکن است بیش از ۲۵ دلار هزینه داشته باشد، در حالی که میانگین قیمت بلیت فیلم برای یک صندلی عمومی از ۱۱ تا ۱۳ دلار در سال ۲۰۲۴ متغیر بود.
امسال میانگین قیمت یک صندلی عمومی برای ۳ ماهه اول سال ۱۳.۸۲ دلار در مقایسه با ۱۳.۰۲ دلار در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ بود. میانگین صندلی بزرگسالان آیمکس از ۱۸.۳۱ دلار در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ به ۱۹.۵۱ دلار در سه ماهه اول امسال افزایش یافته است.
در مورد «ماینکرافت» قیمت یک صندلی عمومی به ۱۵.۱۵ دلار رسید. برای کسانی که معتقدند سینما رفتن در طول رکود اقتصادی فعلی دوام خواهد آورد، این دلیل دیگری است که گیشه سینماها واقعاً میتواند شاهد رونق باشد.
به گفته هندلر آمار فروش سینماهای آمریکا در ۷ دوره از ۸ دوره رکود گذشته، شاهد افزایش فروش بوده و حتی رشد دو رقمی را در سه دوره رکورد، تجربه کرد و در نهایت به طور متوسط ۷.۳ درصد افزایش یافت و حتی سال ۲۰۰۹، فروش سینماها برای اولین بار به ۱۰ میلیارد دلار رسید.
در هر حال سینماهای آمریکا چشم به گیشه تابستانی دوختهاند که از ۲ می با فیلم ابرقهرمانی «تاندربولتز» مارول شروع میشود. آمار فروش در «روز یادبود» خیلی اهمیت دارد و در همین مقطع «لیلو» دیزنی و «ماموریت غیرممکن: روزشمار نهایی» پارامونت راهی سینماها میشوند.
منبع: خبرگزاری مهر به نقل از هالیوود ریپورتر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- یک انیمیشن در صدر فروش فیلمها/ اکران دو فیلم جدید آغاز شد
- رقابت کمدیها با یک انیمیشن در سینماها/ هزار و ۱۹۲ میلیارد سهم گیشه فروش فیلم از ابتدای سال ۱۴۰۴
- «آروارهها»ی اسپیلبرگ در میان صدرنشینهای گیشه
- فروش گیشه سینماها در مرداد ماه به ۹۳۰ میلیارد رسید
- پایان اکران فیلمهای نوروزی/ فیلمهای کمدی دوباره به صدر فروش گیشه رسیدند
- سه فیلم جدید در گیشه/ فروش ۲۵ میلیاردی سینماها در هفته گذشته
- فروش ۳۸ میلیاردی سینماها در هفته گذشته/ گیشه سینما همچنان در اختیار کمدیها است
- تازهترین آمار فروش فیلمهای روی پرده؛ ۴۰۹ میلیارد، سهم گیشه سینماها از ابتدای ۱۴۰۴
- «تاندربولتز» صدرنشین گیشه جهانی شد
- پس از گذشت حدود ۲ ماه؛ فروش اکران نوروزی سینماها به ۲۷۰ میلیارد رسید
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- گزارشی از فروش فیلمهای روی پرده؛ یک فیلم کمدی پیشتاز گیشه سینماها/ برنده سیمرغ مردمی ۱۴۰۳ در رده هفتم
- ثبت یک رکورد جدید؛ Ne Zha۲ اولین انیمیشن دو میلیارد دلاری تاریخ شد
- در غیاب فیلمهای پرفروش و رویدادهای ورزشی؛ کاهش فروش سینماهای آلمان در برابر تثبیت فروش در اروپای سال ۲۰۲۴
- انتقاد از سانسهای محدود فیلمهای غیرکمدی؛ کدام فیلمهای کمدی و جدی در هفته گذشته پرفروش بودند؟
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





