فیلم مستند «غرق شدن لیسبون مارو» از سوی آکادمی برای شرکت چین در نود و هفتمین دوره جوایز اسکار، واجد شرایط شناخته نشد و ظاهرا برای جایگزینی آن خیلی دیر است.
به گزارش سینماسینما، قوانین شاخه بهترین فیلم بینالمللی ایجاب میکند که یک فیلم برای واجد شرایط بودن باید دیالوگ عمدتاً (بیش از ۵۰ درصد) غیرانگلیسی داشته باشد، این در حالی است که مستند «غرق شدن مارو لیسبون» به کارگردانی فانگ لی که از سوی کمیته اسکار سینمای چین به آکادمی اسکار معرفی شده بود، فاقد چنین شرایطی است.
از آنجایی که چین این فیلم را اندکی قبل از پایان مهلت معرفی در ۲ اکتبر (۱۱ مهرماه) به آکادمی ارسال کرده بود، پس از مشخص شدن عدم واجد شرایط بودن فیلم، زمانی برای چین وجود ندارد تا فیلم جدیدی معرفی کند.
به گزارش ددلاین، اگرچه این فیلم در شاخه بهترین فیلم بلند بینالمللی واجد شرایط نیست، اما همچنان واجد شرایط رقابت برای اسکار بهترین مستند بلند است.
این نخستین باری بود که سینمای چین از سال ۱۹۷۹ میلادی و حضور در عرصه رقابت اسکار، یک فیلم مستند را به عنوان نماینده رسمی خود به آکادمی معرفی میکرد، مستندی که در روند انتخاب فیلمهایی بود که چینیها در تلاشند از طریق آن احساسات ملیگرایانه را در داخل کشورشان برانگیزند.
این مستند که فیلم افتتاحیه جشنواره بینالمللی شانگهای در ماه ژوئن بود، یک بخش نسبتا مبهم از سال ۱۹۴۲ در طول جنگ جهانی دوم را زنده میکند، زمانی که یک کشتی نیروهای ژاپنی به نام لیسبون مارو هدف حمله اژدرهای نیروی دریایی ایالات متحده قرار گرفت. در آن زمان از این کشتی برای انتقال اسیران جنگی استفاده میشد و بیش از ۸۰۰ سرباز بریتانیایی با غرقشدن کشتی یا با تیراندازی ژاپنیها کشته شدند. نزدیک به ۳۸۰ نفر از اسرای بریتانیایی دیگر توسط ماهیگیران چینی نجات یافتند که جان خود را برای نجات و پناه دادن اسرا در برابر نیروهای ژاپنی به خطر انداختند.
فانگ لی، کارگردان و تهیهکننده فیلم، سفرهای زیادی انجام داده تا داستان غرق شدن کشتی و تجربه بازماندگان را جمعآوری کند. این کارگردان که سابقه طولانی در صنعت سینمای چین دارد و اتفاقاً به عنوان یک نقشهبردار اقیانوس نیز تجربه دارد، به رسانههای چینی گفته است که در سراسر چین، بریتانیا، ژاپن، ایالات متحده و کانادا سفر کرده و خانواده اسرای جنگی بازمانده این اتفاق را ردیابی کرده است. او همچنین برای کشف آنچه که گمان میرود کشتی غرق شده واقعی لیسبون مارو باشد تلاش کرد و این روند را روی فیلم مستند خود آورده است.
مستند «غرق شدن مارو لیسبون» پس از انتشار در ۶ سپتامبر در چین به یک موفقیت بزرگ رسید و امتیاز کاربران فوقالعاده بالای ۹.۳ در سایت فیلم چینی «Douban» و ۹.۶ در برنامه فروش بلیت «Maoyan» را کسب کرده است. این فیلم حدود ۵ میلیون دلار در سینماهای چین فروخته است که برای یک اثر مستند فروشی چشمگیر محسوب میشود.
در ۲۵ سالی که چین شروع به شرکت در مسابقه اسکار بینالمللی کرده است، دو بار نامزد بهترین فیلم بینالمللی شده است. ژانگ ییمو در سال ۱۹۹۰ با تراژدی عاشقانه «جو دوو» با نقشآفرینی گونگ لی اولین نامزدی اسکار را برای کشورش به ارمغان آورد و پس از آن یک بار دیگر با فیلم کلاسیک «قهرمان» در سال ۲۰۰۲ به جمع نامزدهای نهایی راه یافت. تاکنون هیچ فیلم چینی موفق به کسب جایزه اسکار بهترین فیلم بینالمللی نشده است.
فهرست نامزدهای اولیه مدعیان اسکار بینالمللی نیز ۱۷ دسامبر (۲۷ آذر) و نامزدهای نهایی هم ۱۷ ژانویه ۲۰۲۵ (۲۷ دی) اعلام میشوند.
نود و ششمین دوره جوایز سینمایی اسکار یکشنبه دوم مارس ۲۰۲۵ (۱۱ اسفندماه) برگزار میشود.
منبع: ایسنا

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- کانون پرورش فکری جزییاتی از تولید انیمیشن برنده اسکار اعلام کرد
- پیامهایی برای موفقیت انیمیشن ایرانی در اسکار
- لحظه اعلام نام انیمیشن ایرانی در اسکار ۲۰۲۵
- برندگان اسکار ۲۰۲۵ اعلام شد/ انیمیشن ایرانی جایزه اسکار گرفت
- تنها ۴ روز مانده به مراسم اسکار؛ مرگ بازیگر برنده اسکار و همسرش در خانه!
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- فیلم رسولاف در میان کاندیداهای نهایی آکادمی/ «دانه انجیر معابد» نامزد اسکار بهترین فیلم بینالمللی شد
- نامزدهای اسکار ۲۰۲۵ اعلام شد/ انیمیشن ایرانی در جمع نامزدهای نهایی اسکار
- نشریه ورایتی پیشبینی کرد؛ انیمیشن ایرانی نامزد جایزه اسکار میشود
- برای دریافت اسکار ۲۰۲۵؛ انجمن نویسندگان نامزدهای بهترین فیلمنامه را معرفی کرد
- فهرست تهیهکنندگان هم عقب افتاد/ تعویق در اعلام نامزدهای اسکار ۲۰۲۵ به دلیل آتشسوزی لسآنجلس
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
آخرین ها
- فوت بازیگر آمریکایی؛ ریچارد چمبرلین درگذشت
- بزرگداشت رخشان بنیاعتماد برگزار شد
- نگاهی به فیلم عزیز؛ فیلمی قابل احترام
- عیدی ویژه همراه اول بهمناسبت عید فطر
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور