رسانههای رسمی چین و موتورهای جستجوی اینترنتی در این کشور، خبر کسب جایزه اسکار توسط «کلوئی ژائو» را به طور کلی نادیده گرفتند.
به گزارش سینماسینما، «کلوئی ژائو» کارگردان فیلم «سرزمین آوارهها» در جوایز اسکار ۲۰۲۱ با کسب جایزه بهترین فیلم و کارگردانی به عنوان اولین زن چینی و دومین زن در جوایز اسکار تاریخ ساز شد اما رسانه های رسمی کشور چین، موتورهای جستجوی اینترنتی و فضای مجازی در کشور زادگاهش با استفاده از ابزار سانسور طوری وانمود کردند که گویی این اتفاق رخ نداده است.
این نخستین بار در تاریخ ۹۳ ساله جوایز سینمایی اسکار بود که جایزه بهترین کارگردانی این رویداد به یک فیلمساز زن آسیایی و غیرسفیدپوست می رسد، اتفاقی که در چین با موجی از پیام های تبریک همراه شد اما تنها چند ساعت بعد تمامی این پیام ها از فضای مجازی حذف شدند.
جستجو نام «کلوئی ژائو» در دو موتور جستجوی اصلی کشور چین یعنی «Baidu» و «Sogou» تنها نتایجی درباره فیلم ها و جوایز قبلی این سینماگر را نشان می دهد و اطلاعاتی درباره موفقیت او در جوایز آکادمی اسکار را نشان نمی دهد.
همچنین شبکه اصلی تلویزیون چین، خبرگزاری رسمی شینهوا و روزنامه رسمی حزب کومونیست چین درمورد موفقیت تاریخی فیلم ساخته «کلوئی ژائو» سکوت اختیار کردند. دو خبرنگار رسانه دولتی چین به وال استریت ژورنال اطلاع دادند به آنها از سوی وزارت تبلیغات چین دستور داده شده گزارشی درباره موفقیت «کلوئی ژائو» مخابره نکنند.
وزارت امور خارجه چین در جریان نشست خبری هفتگی خود نیز از اظهار نظر درباره علت حذف مطالب در فضای مجازی خودداری کرد و اعلام کرد این یک موضوع، دیپلماتیک نیست.
موفقیت های فیلم «سرزمین آوارها» که به زندگی هیپی های مدرن در آمریکا می پردازد «کلوئی ژائو» سینماگر ۳۹ ساله را به یک افتخار ملی در کشور زادگاهش چین تبدیل کرده بود اما انتشار مجدد انتقاداتی که او در سال ۲۰۱۳ نسبت به کشورش مطرح کرده بود، حواشی زیادی برای این کارگردان ایجاده کرده است.
«ژائو» حدود یک دهه پیش در مصاحبهای که به او نسبت داده شده عنوان کرده چین جایی است که در همه جای آن دروغ وجود دارد و او همچنین گفته، اکنون کشورش آمریکاست.
پیش از این برخی از چینی های ملی گرا و افراطی در فضای مجازی با واکنش به این صحبتها، «کلوئی ژائو» را یک خائن توصیف کرده بودند و اکران این فیلم در سینماهای چین نیز در هالهای ابهام قرار داد.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- پیشبینی اسکاری سردبیر هالیوود ریپورتر؛ فیلم پناهی برای اسکار چقدر شانس دارد؟
- یک اثر ایرانی دیگر در اسکار ۲۰۲۶؛ فیلم شهرام مکری نماینده تاجیکستان شد
- فیلمی درباره کشتار نانجینگ؛ چین «محکوم به حق» را به اسکار فرستاد
- بازگشت آقااسفندیار با واکنش به بیانیه هیات انتخاب کمیته اسکار
- برای شرکت در نود و هشتمین دوره؛ هند، فیلم اسکورسیزی را به اسکار معرفی کرد
- جعفر پناهی خطاب به آکادمی اسکار: انحصار دولتی در انتخابِ نماینده بخش بینالمللی را بشکنید
- گلایه حامد بهداد از کمیته انتخاب فیلم برای اسکار؛ سر «پیر پسر» را بریدید
- زنجیره بیانیهها درباره اسکار ادامه دارد؛ حمایت۸۰ سینماگر دیگر از تصمیم خانهسینما
- فیلم جعفر پناهی در راه آکادمی؛ فرانسه «یک تصادف ساده» را به اسکار فرستاد
- یورش نظامیان اسرائیلی به خانه فیلمساز برنده اسکار
- ۵ نامزد برای معرفی به اسکار اعلام شد
- خانه سینما از کمیته اسکار خارج شد؛ نقشی در این کمیته نداریم/ آرزوی موفقیت برای فیلم معرفی شده
- ژاپن «کوکوهو» را به اسکار میفرستد
- برای شرکت در نود و هشتمین دوره؛ بلغارستان «تاریکا» را به اسکار میفرستد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





