«اوپنهایمر» سرانجام با واکنشهای متفاوت و احساس شدید در ژاپن اکران شد.
به گزارش سینماسینما، «اوپنهایمر» سرانجام روز جمعه در کشوری به نمایش درآمد که ۲ شهر آن ۷۹ سال پیش توسط سلاحهای هستهای اختراع شده توسط دانشمند آمریکایی که موضوع فیلم بود، نابود شدند. واکنش تماشاگران ژاپنی به طور قابل درکی متفاوت با دیگر تماشاگران جهانی و بسیار احساسی بود.
توشیوکی میماکی که در ۳ سالگی از بمباران هیروشیما جان سالم به در برد، گفت که مجذوب داستان رابرت اوپنهایمر شده که بیش از هر چیز به دلیل رهبری پروژه منهتن به عنوان پدر بمب اتمی از وی یاد میشود.
او در مصاحبه با آسوشیتدپرس عنوان کرد: ژاپنیها درباره حمله به پرل هاربر و شروع جنگی که هرگز نمیتوانستند به پیروزی آن امیدوار باشند، چه فکر میکردند؟
میاماکی که اکنون رییس گروهی از قربانیان بمب به نام سازمان «کنفدراسیون ژاپنی مبتلایان به بمبهای A و H-Bomb» است و «اوپنهایمر» را تماشا کرده، گفت: در کل فیلم، منتظر صحنه بمباران هیروشیما بودم، اما هرگز میسر نشد.
«اوپنهایمر» به آنچه روی زمین رخ داد، میپردازد و زمانی را که بمبها روی هیروشیما و ناکازاکی انداخته شدند به تصویر نمیکشد. این بمباران ۱۰۰ هزار نفر را فوری به خاکستر بدل کرد و هزاران نفر دیگر را که بیشترشان غیرنظامی بودند، در روزهای بعد کشت.
فیلم کریستوفر نولان بر شخصیت اوپنهایمر به عنوان یک فرد و درگیریهای درونی او تمرکز میکند.
اکران این فیلم در ژاپن، بیش از ۸ ماه پس از اکران آن در آمریکا ممکن شده و دلیل آن حساسیت موضوع برای مردم ژاپن بود.
تاکاشی هیرائوکا شهردار سابق هیروشیما که در مراسم پیش نمایش فیلم در این شهر سخنرانی کرد، به انتقاد جدی پرداخت. رسانههای ژاپنی به نقل از او گفتند: از نظر هیروشیما، وحشت سلاحهای هستهای به اندازه کافی به تصویر کشیده نشد. این فیلم به گونهای ساخته شده تا این نتیجه را تایید کند که از بمب اتمی برای نجات جان آمریکاییها استفاده شده است.
در همین حال برخی از تماشاگران سینما به ستایش فیلم پرداختند. مردی که جمعه فیلم را تماشا کرده بود آن را فوقالعاده خواند و البته تاکید کرد که این موضوع برای ژاپنیها بسیار جالب است، اگرچه از نظر احساسی سخت هم است. تماشاگر دیگری گفت از صحنههایی که آشفتگی درونی اوپنهایمر را به تصویر میکشید، احساس خفگی کرد.
سال پیش واکنشهای شدیدی درباره بازاریابی «باربنهایمر» ایجاد شد که در طراحی پوستر آن «باربی» صورتی و سرگرمکننده را با «اوپنهایمر» درهم آمیخته بود. کمپانی برادران وارنر ژاپن که «باربی» را در این کشور توزیع میکرد، از اینکه تصاویر عروسکی را با انفجار اتمی به تصویر کشیده است، عذرخواهی کرد.
کازوهیرو ماشیما استاد دانشگاه سوفیا، که متخصص سیاست آمریکاست گفت هرچند کسانی که انتظار یک فیلم ضدجنگ را دارند ممکن است ناامید شوند، اما بیان داستان اوپنهایمر در یک فیلم پرفروش هالیوودی چندین دهه پیش که توجیه سلاحهای هستهای بر احساسات آمریکایی حاکم بود، غیرقابل تصور بود.
برخی هم نظرشان این بود که جهان میتواند برای پاسخ ژاپنی به این ماجرا آماده باشد.
تاکاشی یامازاکی کارگردان فیلم «گودزیلا منهای یک» که برنده اسکار جلوههای بصری شد و فیلمی است که در نوع خود بیانیهای قدرتمند در مورد فاجعه هستهای ارایه میدهد، پیشنهاد کرد که شاید فرد مناسب این کار باشد.
وی در گفتوگوی آنلاین با کریستوفر نولان کارگردان «اوپنهایمر» گفت: احساس میکنم باید پاسخی از سوی ژاپن به «اوپنهایمر» داده شود. روزی میخواهم این فیلم را بسازم. نولان صمیمانه گفت موافق با این امر است.
هیرویوکی شینجو وکیل دادگستری هم در تفسیر خود درباره «اوپنهایمر» نوشت: این فیلم میتواند نقطه شروعی برای پرداختن به مشروعیت استفاده از سلاحهای هستهای در هیروشیما و ناکازاکی و همچنین تأملات بشریت و ژاپن درباره سلاحهای هستهای و جنگ باشد.
منبع: مهر به نقل از آسوشیتدپرس
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پس از هفت ماه؛ فیلمبرداری «اودیسه»ی نولان به پایان رسید
- یک سال پیش از اکران؛ بلیتهای آیمکس «اودیسه» از فردا فروخته میشود
- لوگان مارشال-گرین به «اودیسه» پیوست/ کاسمو جارویس از فیلم نولان جدا شد
- آیا «اودیسه»ی نولان موفقیت «اوپنهایمر» را تکرار خواهد کرد؟
- فیلمی با بودجه حدودی ۲۵۰ میلیون دلار؛ «اودیسه» نولان به نیمه راه رسید
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ فیلمِ بعدی نولان، اقتباسی از اودیسه است
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- بر اساس یک نظرسنجی؛ «اوپنهایمر» بهترین فیلم دهه ۲۰۲۰ شد
- به مناسبت دهمین سالگرد ساخت؛ «میان ستارهای» دوباره به سینماها بازمیگردد
- کیلین مورفی، بهترین بازیگر مرد آکادمی فیلم و تلویزیون ایرلند/ پیروزی «اوپنهایمر» کامل شد
- برای خدمات ارزنده به صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و اما توماس شوالیه میشوند
- معرفی برگزیدگان اسکار ۲۰۲۴/ «اوپنهایمر» بهترین فیلم شد
- فیلمبردارها هم به «اوپنهایمر» رای دادند/ تجلیل از اسپایک لی
- اهدا کنندگان جوایز اسکار معرفی شدند
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





