رومن پولانسکی نتوانست تحسین ونیز را برانگیزد و فیلم جدیدش «کاخ» با تشویقی اندک روبرو شد.
به گزارش سینماسینما، کمدی سیاه «کاخ» ساخته جدید رومن پولانسکی هنگام اولین نمایش جهانیاش در سالاگرانده ونیز با تشویق ملایم سه دقیقهای مواجه شد.
نمایش این فیلم شنبه شب در ونیز، با حضور لوکا باربارسکی تهیهکننده، فانی آردانت بازیگر فرانسوی و دیگر بازیگران کلیدی از جمله الیور ماسوچی بازیگر آلمانی، یواکیم دی آلمیدا پرتغالی و فورتوناتو سرلینو ایتالیایی همراه بود اما به نظر میرسید پاسخ تماشاگران بیشتر از سر ادب بود.
پولانسکی این کمدی سیاه را بر مبنای فیلمنامهای که خودش با همراهی یرژی اسکولیموفسکی و اوا پیاسکوفسکا نوشته بود، کارگردانی کرد. داستان «کاخ» در شب سال نوی سال ۱۹۹۹ و وقتی اتفاق میافتد که یک مهمانی شام در هتل گستاد پالاس سوییس تغییر غیرمنتظرهای پیدا میکند.
اوون گلایبرمن منتقد فیلم ورایتی درباره این فیلم نوشت: وقتی «کاخ»، افتضاح پر زرق و برق رومن پولانسکی را در یک کمدی گروهی دیدم، در سالنی با ۱۴۰۰ صندلی پر نشسته بودم که مورد کمیابی است و جایی از فیلم که باید خنده حضار را برمیانگیخت به معنای واقعی کلمه صدای خنده از شاید ۶ نفر بلند میشد. مطمئن نیستم تا به حال یک سالن عظیم چنین سکوت مرگباری را برای فیلمی که به شدت تلاش داشت تا سرگرم کننده باشد، دیده باشد.
پولانسکی سابقه حضور در ونیز را دارد و فیلم «کشتار» وی با بازی کیت وینسلت و جودی فاستر برای اولین بار در جشنواره سال ۲۰۱۱ و همچنین «یک افسر و یک جاسوس» در سال ۲۰۱۹ به نمایش درآمدند.
بازگشت او به جشنواره امسال باعث بحث و جدل شد، زیرا او با چند اتهام تجاوز جنسی روبرو بوده و سال ۲۰۱۸ از آکادمی اسکار اخراج شده است.
آلبرتو باربرا مدیر هنری جشنواره فیلم ونیز، در مصاحبهای با ورایتی وقتی از او پرسیده شد چرا یکی از فیلمهای پولانسکی در برنامه امسال هست، گفت: ۶۰ سال از خطای او میگذرد. پولانسکی مسئولیت خود را پذیرفته و خواستار بخشش شده و قربانی هم او را بخشیده است. فکر میکنم ادامه سرکوب پولانسکی به معنای نادیده گرفتن قربانی موقعیتهای دیگری است که مستحق توجه بیشتر است.
اوایل روز شنبه و پیش از نمایش فیلم، در کنفرانس خبری فیلم، لوکا باربارسکی تهیهکننده با فریاد «ویوا پولانسکی!» حمایت خود را از کارگردان ابراز کرد.
وی گفت: نمیدانم چرا همه پلتفرمها: پارامونت پلاس، آمازون و نتفلیکس، فیلمهای پولانسکی را دارند و میلیونها دلار برایشان درآمد دارد، اما فیلم جدیدی از پولانسکی تولید نمیکنند؟
«کاخ» از ۲۸ سپتامبر در سینماهای ایتالیا اکران خواهد شد.
منبع: مهر به نقل از ورایتی
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- آسیبشناسی سوءاستفاده از قدرت در میان سلبریتیها و سیاستمداران
- اختصاصی سینماسینما؛ نسخه مرمت شدهی «باشو غریبه کوچک» در جشنواره ونیز
- با رضایت طرفین/ محاکمه جدید پولانسکی در آمریکا حل و فصل شد
- گفتوگو با مدیر جشنواره ونیز؛ سینما همچنان مؤثرترین راه برای اندیشیدن به دنیای معاصر است
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- فیلمهای بخش هفته منتقدان ونیز معرفی شدند/ فیلم یک سینماگر ایرانی در لیست
- یک فیلم ایرانی به بخش روزهای مولفین جشنواره ونیز راه یافت
- نویسنده مراکشی رئیس افتخاری بخش روزهای مؤلفین جشنواره ونیز شد
- فیلم کوتاه «نیمهباز، نیمهبسته» به بخش افقهای جشنواره ونیز راه یافت
- فیلمهای بخش کلاسیکهای ونیز معرفی شدند/ به یاد دسیکا و ماسترویانی
- با بازی مایکل کیتون؛ فیلم ترسناک تیم برتون ونیز ۲۰۲۴ را افتتاح میکند
- ایزابل هوپر رئیس هیات داوران جشنواره ونیز شد
- مارکو مولر مدیر هنری یک جشنواره ایتالیایی شد
- رومن پولانسکی در فرانسه محاکمه میشود
- معرفی برندگان جشنواره ونیز/ شیر طلا به «بیچارگان» رسید
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم





