«ریچارد دانر» کارگران اولین قسمت از مجموعه فیلم «سوپرمن»، فیلم ترسناک «طالع نحس» و سری فیلمهای «اسلحه مرگبار» درگذشت.
به گزارش سینماسینما، به نقل از ددلاین، «ریچارد دانر» کارگردان و تهیهکننده پرکار هالیوودی که ساخت آثاری برجسته در دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ میلادی چون «سوپرمن» با بازی «کریستوفر ریو» و سری فیلم «اسلحه مرگبار» با نقش آفرینی «مل گیبسون» را در کارنامه داشت در سن ۹۱ سالگی درگذشت.
«دانر» فعالیت خود را با کارگردان در تلویزیون و ساخت سریال هایی چون «خیابان ۶۶»، «منطقه گرگ و میش»، «تنفنگدار» و «غرب وحشی وحشی» آغاز کرد و پس از ساخت اولین فیلمهای سینمایی اش با نام «نمک و فلفل» و پس از آن «لولا» با بازی «چالز برانسون» و «سوزان جورج»، تمام وقت به سینما پرداخت و در سال ۱۹۷۶ فیلم ترسناک و موفق «طالع نحس» را کارگردانی کرد.
او سپس در سال ۱۹۷۸، اولین فیلم از سری فیلمهای ابرقهرمانی «سوپرمن» را با نقش آفرینی «کریستوفر ریو» در کنار «مارلون براندو» و «جین هکمن» ساخت که با بودجهای ۵۵ میلیون دلاری در نهایت به فروشی بالغ بر ۳۰۰ میلیون دلار در گیشه جهانی دست یافت. این فیلم نامزد سه جایزه اسکار شد و یک جایزه اسکار افتخاری برای جلوههای ویژه دریافت کرد.
«دانر» در ساخت قسمت دوم «سوپرمن» با تهیه کننده به مشکل برخورد و در حالی که اغلب صحنه های فیلم را مقابل دوربین برده بود نام خود را از پروژه خارج کرد و «ریچارد لستر» جایگزین او شد اما نسخه ای از این فیلم با تدوین «ریچارد دانر» در سال ۲۰۰۶ اکران شد.
این کارگردان آمریکایی در ادامه فیلمهای موفقی در ژانرهای متفاوت از «اسباب بازی» (۱۹۸۲) تا «لیدی هاک» (۱۹۸۵) و «گونیز» (۱۹۸۵) را به سینما آورد و از سال ۱۹۸۷ ساخت سری فیلمهای «اسلحه مرگبار» را آغاز کرد که «مل گیبسون» را به عنوان بازیگر اصلی به یک سوپراستار تبدیل کرد. او طی ۱۱ سال ، چهار فیلم از این مجموعه فیلم را کارگردانی کرد که در مجموع به فروشی بیش از ۹۰۰ میلیون دلار در سطح جهان دست یافت.
همکاری «ریچارد دانر» و «مل گیبسون» به عنوان کارگردان و بازیگر در دو فیلم «ماوریک» (۱۹۹۴) و «تئوری توطئه» (۱۹۹۷) ادامه یافت و آخرین فیلمش را نیز با عنوان «۱۶ بلوک» با بازی «بروس ویلس» در سال ۲۰۰۶ ساخت.
منبع: ایسنا

لینک کوتاه
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟
- با رونمایی احتمالی فیلم در جشنواره کن؛ تام کروز با «ماموریت غیرممکن» خداحافظی میکند
- باید جلوی تصمیمات پشت پرده درباره سینمای ایران گرفته شود/ چه کسی باید مشکل شرعی «قاتل و وحشی» را حل کند؟
- نشان سیف الله داد چه نسبتی با بهرام افشاری و ملیکا شریفی نیا دارد؟
- فانتزیهای سورئال و کمدیهای پیچیده از جنس سروش صحت/نگاهی به فیلم «صبحانه با زرافهها»؛
- فیلم «قاتل»؛ تولدی دوباره
- «زیبا صدایم کن»؛ ملودرامی احساسی