فیلم درام «امیره» با انتقادهای بسیاری در رسانههای اجتماعی مبنی بر بیاحترامی به زندانیهای فلسطینی و خانوادههای آنها مواجه شده است.
به گزارش سینماسینما، به نقل از ورایتی، کمیسیون فیلم سلطنتی اردن فیلم درام «امیره» ساخته محمد دیاب که در اردن فیلمبرداری شده اما داستان آن در کرانه باختری فلسطین به وقوع میپیوندد را به عنوان نماینده رسمی خود از رقابت اسکار بینالمللی کنار کشیده چون بحثهای بسیاری در رسانههای اجتماعی در مورد این فیلم شکل گرفته است.
داستان فیلم درباره کودکان فلسطینی است که به صورت مخفی با قاچاق اسپرم از زندانهای اسرائیلی به دنیا میآیند. اما نمایش آن باعث شد تعداد زیادی از فعالان مدنی فلسطینی در توییتر و دیگر رسانههای اجتماعی درباره نحوه نمایش فلسطینیها در این فیلم انتقاد کنند.
این فیلم در تیتراژ پایانی خود ادعا میکند که بیش از ۱۰۰ کودک از سال ۲۰۱۲ تا به حال در زندانها به دنیا آمدهاند. داستان فیلم هم درباره دختر نوجوانی است که باور دارد فرزند یک فعال فلسطینی است که حکم حبس ابد گرفته است.
انتقادها به سطح رسمی هم کشیده شد و وزیر فرهنگ فلسطین با همتای اردنی خود صحبت کرد تا جلوی توزیع فیلم دیاب را بگیرد. علاوه بر این، تهیهکنندگان فیلم تصمیم گرفتند آن را در فستیوال فیلم دریای سرخ عربستان سعودی هم به نمایش نگذارند.
کمیسیون فیلم سلطنتی اردن از فیلم دفاع کرد، اما گفت تصمیم گرفته آن را از اسکار کنار بکشد چون بحثهایی که به وجود آمده ممکن است به اهدف آزادیطلبانه فلسطینیها آسیب وارد کند.
این کمیسیون در بیانیهای گفت: پیغام فیلم به هیچ وجه به اهداف فلسطینیها یا زندانیها آسیب نمیرساند. برعکس، مقاومت آنها و ارادهشان برای داشتن یک زندگی عادی با وجود اشغال را به نمایش میگذارد. با این حال، بحثهای بسیاری که ایجاد شده ممکن است به اهداف فلسطینیها آسیب بزند و ما به احترام احساسات زندانیها و خانوادههایشان «امیره» را از اسکار ۲۰۲۲ کنار میکشیم.
«امیره» نخستین اکران خود را در ماه سپتامبر در فستیوال فیلم ونیز داشت و از آن موقع تا به حال در فستیوال ال غونا در مصر و کارتاژ در تونس پخش شده است.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
آخرین ها
- دومین جایزه بینالمللی یک بازیگر در یک هفته؛ فروغ قجابگلی، بهترین بازیگر جشنواره آمریکایی شد
- درخواست هواداران: هنگام تماشای فیلم «شرور» فعلاً همخوانی نکنید
- داستان کوتاه/ بومرنگ
- دعوت دبیر جشنواره جاده سبز از مستند سازان
- گزارشی از فیلمهای پرمخاطب جهانی؛ ۱۰ فیلم پرفروش سال ۲۰۲۴ همه دنباله هستند!
- فصل سوم «آقای قاضی» ساخته میشود/ تولید سیتکام در دستور کار سیمرغ
- گزارشی از گیشه سینماها؛ ۳ فیلم کودک و نوجوان در میانِ ۵ فیلم صدرنشین گیشه در هفته گذشته
- بیست و سومین جشن حافظ برگزیدگانش را شناخت/ تقدیر از یک عمر فعالیت هنری مرتضی عقیلی
- «انسان سالم»؛ زنِ سالم
- «لیلی و مجنون»؛ داستانی که در هر عصر روایان خویش را میطلبد
- جشنواره فیلم جهانی آسیایی به «در آغوش درخت» جایزه داد
- انتشار اولین تصویر سعید آقاخانی و آناهیتا افشار در «خاتی»
- نمایش مستند «کارون – اهواز» در جشنواره نیجریهای
- مراسم رونمایی از کتاب «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» / گزارش تصویری
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
- در آستانه سالگرد درگذشت بیتا فرهی؛ «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» رونمایی شد
- پایان کار مجید زینالعابدین؛ سرپرست بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- مستند لهستانی از جشنواره هلندی جایزه گرفت/ ایدفا برندگان خود را شناخت
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما