مستند «اتاق ۹۹۹» که شامل مجموعهای از مصاحبههای با مهمترین سینماگران معاصر از جمله اصغر فرهادی است، در جشنواره کن رونمایی میشود.
به گزارش سینماسینما، در سال ۱۹۸۲، «ویم وندرس» کارگردان آلمانی از ۱۶ کارگردان همکار خود خواست تا در مورد آینده سینما صحبت کنند و در نتیجه فیلم «اتاق ۶۶۶» ساخته شد و اکنون، ۴۰ سال بعد، در کن یک کارگردان به نام «لوبنا پلیوست» از نسل جدیدی از فیلمسازان همین سوال را می پرسد: آیا سینما، زبانی در شُرف گم شدن و هنری در شُرف مرگ است؟
۳۰ کارگردان مطرحی که در جشنواره کن در سال ۲۰۲۲ حضور داشتند، در اتاقی از هتل تنها می مانند و نظرات خود را درباره وضعیت کنونی هنر سینما و فیلمسازی که با ابزارهای بیانی و مصرفی جدید نمایش داده می شود، بیان می کنند. نتیجه یک گفتگوی گیرا، هوشمندانه، متناقض، سرگرم کننده و قابل تامل در مورد تغییرات اخیر تکنولوژیک و جامعه شناختی است که سینمای امروز را تحت تاثیر قرار داده است.
این مستند در بخش «مستندهایی درباره سینما» در قالب بخش کلاسیک جشنواره کن به روی پرده میرود.
«ویم وندرس»، «آدری دیوان»، «یواخیم ترییر»، «دیوید کراننبرگ»، «شانون مورفی»، «جیمز گری»، «آرنو دپلشن»، «لین رمزی»، «اصغر فرهادی»، «نداو لاپید»، «کلر دنی»، «دیوی چو»، «باز لورمن»، «آلیس وینکینگ بایا»، «اولیویه آسایاس» «پائولو سورنتینو»، «آگنس ژائوی»، «کریل سربرنیکوف»، «کریستین مونجیو»، «کلبر مندونسا فیلهو»، «آلبرت سرا»، «مونیا چاکری»، «نینجا تایبرگ»، «پیترو مارچلو»، «ربکا زلوتوفسکی»، «علی چری»، «روبن اوستلوند»، «کلمنت کوگیتوره» و «آلیس رورواکر»؛ ۳۰ کارگردانی هستند که در این مستند ۱۱۵ دقیقهای مقابل دوربین رفتهاند.
اصغر فرهادی در سال ۲۰۲۲ یکی از اعضای هیات داوران بخش مسابقه اصلی جشنواره کن بود و سال پیش از آن نیز با فیلم «قهرمان» [به طور مشترک] برنده جایزه بزرگ هیات داوران کن شد.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در جستوجوی شکوه گذشته؛ ویم وندرس رئیس هیات داوران جشنواره برلین شد
- اولین اخبار غیر رسمی درباره فیلم اصغر فرهادی
- «فروشنده» در آینه مکتب نقد عمیقگرا / فیلمی که مخاطبانی فراگیر دارد
- «ارتفاع پست»؛ پرواز اضطراب و امید بر فراز خاکِ ایران
- یادداشت محمد حقیقت/ رکوردشکنی «یک تصادف ساده» در فرانسه/ نگاهی به فروش فیلمهای سه فیلمساز مهم
- آغاز فیلمبرداری «داستانهای موازی» در پاریس
- نمایش «جدایی نادر از سیمین» در ایتالیا
- نمایش آثار مهرجویی، بیضایی و فرهادی در جشنواره مطرح ایتالیایی
- تغییرات در جوایز آکادمی فیلم اروپا
- ۴۸ منتقد بهترین فیلم کن ۲۰۲۵ را انتخاب کردند؛ «صراط» بهترین فیلم شد/ فیلم پناهی در میان آثار منتخب
- کلاس پیشرفتهی اصغر فرهادی در دبی
- گزارش محمد حقیقت از اکران «یک تصادف ساده»؛ آیا فیلم جعفر پناهی از کن جایزه میگیرد؟
- به بهانه نمایش فیلم سپیده فارسی در کن؛ نامه سرگشاده کن لوچ و پل لاورتی خطاب به جامعهی بینالملل سینماگران در حمایت از صلح/ دیگر نمیتوان ادعا کرد که ما نمیدانستیم
- طرح یک دادخواست جدید؛ زخم «قهرمان» دوباره برای فرهادی باز شد
- جشنواره فیلم کن ۲۰۲۵؛ جایزه ویژه «زنان در حرکت» به نیکول کیدمن اهدا میشود
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





