کارگردان «در مسیر شیری» می گوید فیلمش از زبانی استفاده می کند که در حال حاضر به ندرت مورد استفاده قرار می گیرد.
به گزارش سینماسینما، به نقل از هالیوود ریپورتر، امیر کوستوریتسا کارگردان اهل صربستان که تا به حال دو بار هم برنده جایزه نخل طلای کن شده است، ادعا کرد فیلم جدیدش یعنی «در مسیر شیری» آن «زبان جهانی سینما را بازکشف می کند که در حال حاضر به ندرت مورد استفاده قرار میگیرد.»
کوستوریتسا که بعد از نمایش این فیلم در فستیوال فیلم سالانه کوستندورف صحبت می کرد، به خاطر اشک های مخاطبان از آنها معذرت خواهی کرد. او مسئولیت میزبانی این فستیوال را خودش در اقامتگاهی در شهر بلگراد بر عهده داشت.
او گفت: اگر زیاد گریه کردید معذرت خواهی میکنم. این اثری هنری است که هیچ چیز دیگری نمیتواند با آن مقایسه شود، چون این فیلم با استناد به دستورالعملهای گذشته ساخته شده است.
این فیلم داستانی عاشقانه است که وقایعش طی دوران جنگ داخلی یوگسلاوی به وقوع می پیوندد و در آن خود کوستوریستا کنار مونیکا بلوچی نقشآفرینی میکند.
این فیلم که نخستین فیلم داستانی این کارگردان در ۹ سال گذشته است، بازخوردی بسیار احساسی مخصوصا از سوی مخاطبان صربستانی داشته است. این کارگردان که به خاطر دیدگاههایش در مورد صربستان و نگاه پاناسلاو شناخته میشود، همچنین به خاطر این معروف است که فیلم های بسیار خلاقانه با بیانیههای قدرتمند می سازد.
سال گذشته، کوستوریتسا ادعا کرد فستیوال فیلم کن پروژه «در مسیر شیری» را به خاطر حمایت او از روسیه و رییس جمهورش ولادیمیر پوتین رد کرده است. از سوی دیگر، کن گفت این فیلم به این دلیل رد شده که یک روز پس از به اتمام رسیدن ضرب الاجل فرستاده شده است. اواخر سال، این کارگردان از طریق دستوری که توسط خود پوتین به امضا رسید، جایزه «دوستی» روسیه را دریافت کرد.
«در مسیر شیری» که در آن کوستوریتسا نقش یک شیررسان را بازی می کند که عاشق زنی ایتالیایی-صرب با بازی بلوچی میشود، در ماه سپتامبر در فستیوال فیلم ونیز پیش نمایش شد و بازخوردهای خیلی مثبتی هم از منتقدان دریافت نکرد.
در نقدی که هالیوود ریپورتر از این فیلم منتشر کرد، نوشته شد: «این روزها دیگر کسی در حالتی وارد دنیای کوستوریتسا نمی شود که انتظار تواضع، احتیاط و یا حتی ظرافت داشته باشد. البته انتقادهایی که میگویند «در مسیر شیری» بیش از حد پر سر و صداست هم باید در دسته انتقادهایی قرار بگیرند که میگویند آب خیس است.»
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ۴۸ منتقد بهترین فیلم کن ۲۰۲۵ را انتخاب کردند؛ «صراط» بهترین فیلم شد/ فیلم پناهی در میان آثار منتخب
- گزارش محمد حقیقت از اکران «یک تصادف ساده»؛ آیا فیلم جعفر پناهی از کن جایزه میگیرد؟
- به بهانه نمایش فیلم سپیده فارسی در کن؛ نامه سرگشاده کن لوچ و پل لاورتی خطاب به جامعهی بینالملل سینماگران در حمایت از صلح/ دیگر نمیتوان ادعا کرد که ما نمیدانستیم
- جشنواره فیلم کن ۲۰۲۵؛ جایزه ویژه «زنان در حرکت» به نیکول کیدمن اهدا میشود
- داوران کن مشخص شدند
- «داستانهای موازی» به خریداران عرضه میشود/ پروژه جدید فرهادی در بازار کن
- همزمان با ۱۰۰ ساله شدن فیلم؛ نسخه ترمیم شده «جویندگان طلا» در کن نمایش داده میشود
- در پی حضور دو فیلم ایرانی در بخش رقابتی کن؛ کانون کارگردانان سینما بیانیه داد: خوشحالیم
- «زن و بچه» سعید روستایی به کن دعوت شد
- ۱۱ فیلم اعلام شد؛ «منفعت آدام» بخش هفته منتقدان کن را افتتاح میکند
- پوستر بخش ۱۵ روز کارگردانان جشنواره کن منتشر شد
- برای دومین دوره؛ ایریس نوبلوخ رئیس جشنواره کن شد
- با رونمایی احتمالی فیلم در جشنواره کن؛ تام کروز با «ماموریت غیرممکن» خداحافظی میکند
- با حضور منصور بهرامی و بوریس بکر؛ نمایش مستند «ناستی» در جشنواره بینالمللی فیلم کن
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶





