سِر تام استپارد، نمایشنامهنویسی که برای شوخطبعی و عمق آثارش شهرت جهانی داشت، در ۸۸ سالگی درگذشت.
به گزارش سینماسینما، سِر تام استپارد، یکی از مشهورترین نمایشنامهنویسان بریتانیا، در ۸۸ سالگی از دنیا رفت. به گفته مدیر برنامههای وی، این نمایشنامهنویس که با فیلمنامه «شکسپیر عاشق» برنده جایزه اسکار و گلدن گلوب شده بود، در خانهاش در دورست، در کنار خانوادهاش، در آرامش درگذشت.
این نمایشنامهنویس که در طول بیش از ۶ دهه با آثاری که مبتنی بر مضامین فلسفی و سیاسی خلق میشد، قلب مخاطبان را تسخیر کرده بود، خالق آثار نمایشی چون «چیز واقعی» و «روزنکرانتز و گیلدنسترن مردهاند» بود.
با انتشار خبر درگذشت وی از او برای آثارش، برای درخشش و انسانیتش، و برای شوخطبعی، احترام، سخاوت روح و عشق عمیقش به زبان انگلیسی ستایش شد.
شرکت انتشاراتی فابر بوکز از سِر تام به عنوان «یکی از درخشانترین و تحسینشدهترین نمایشنامهنویسان ۶۰ سال گذشته و یکی از روشنفکران بزرگ زمان ما» یاد کرد و افزود: وی از زمان اولین نمایشنامهاش، اثر خیرهکننده «روزنکرانتز و گیلدنسترن مردهاند»، در قلب بخش نمایشنامه فابر جای داشت. جای خالی او بیاندازه احساس خواهد شد.
او که برای سینما و تلویزیون و رادیو نیز مینوشت با اقتباس از رمان «آنا کارنینا» اثر لئو تولستوی فیلمنامهای در سال ۲۰۱۲ نوشت که با بازی کایرا نایتلی و جود لا ساخته شد.
سال ۲۰۲۰، او اثر جدید زندگینامهای خود را با عنوان «لئوپولدشتات» منتشر کرد که جایزه اولیویه بهترین نمایشنامه جدید را برای او به ارمغان آورد و ۴ جایزه تونی را از آن خود کرد.
او در چکسلواکی متولد شده بود و با اشغال نازیها، از وطنش فرار کرد و به بریتانیا پناه برد. او بعدها متوجه شد هم پدربزرگ و مادربزرگ مادری و هم پدریاش یهودی بودهاند و در اردوگاههای کار اجباری نازیها جان باختهاند.
استپارد سال ۱۹۵۴ به عنوان روزنامهنگار در بریستول کار کرد و سپس منتقد تئاتر شد و برای رادیو و تلویزیون نمایشنامه نوشت. وی به رویترز گفته بود: میخواستم روزنامهنگار بزرگی شوم. آرزوی بزرگ من این بود که روی زمین یک فرودگاه آفریقایی دراز بکشم در حالی که گلولههای مسلسل از روی ماشین تحریرم رد میشدند. اما به عنوان خبرنگار خیلی خوب نبودم، احساس میکردم حق ندارم از مردم سوال بپرسم، چون همیشه فکر میکردم الان قوری را به سمتم پرتاب میکنند یا با پلیس تماس میگیرند …
نمایشنامه «روزنکرانتز و گیلدنسترن مردهاند» که برای اولین بار در جشنواره فرینج ادینبورگ روی صحنه رفت و بعد در تئاتر ملی و برادوی هم اجرا شد، حرفه او را به عنوان نمایشنامهنویس تثبیت کرد. این نمایشنامه که بر دو شخصیت فرعی «هملت» تمرکز دارد، جوایز متعددی از جمله چهار جایزه تونی در سال ۱۹۶۸، شامل بهترین نمایشنامه را از آن خود کرد.
استپارد در طول زندگی خود با افتخارها و جوایز متعددی تجلیل شد که دریافت مقام شوالیه در سال ۱۹۹۷ توسط ملکه بریتانیا برای خدماتش به ادبیات از جمله آنها بود.
تام استپارد ۳ بار برنده جایزه اولیویه شده بود و سازمان جوایز اولیویه، با انتشار خبر درگذشت وی اعلام کرد تئاترهای وستاند لندن ۲ دسامبر، ساعت ۱۹ به وقت بریتانیا، به مدت دو دقیقه چراغهای خود را خاموش میکنند تا یاد او را گرامی بدارند.
تئاتر رویال کورت لندن نیز با انتشار پستی به سِر تام ادای احترام کرد و نوشت: او نمایشنامهنویسی بود که آثارش عمیقترین اسرار انسانی حقیقت، زمان، مرگ و شکنندگی را بررسی میکرد و در عین حال با شوخطبعی، خنده و نشاط روح انسان را کاوش میکرد.
منبع: خبرگزاری مهر به نقل از بیبیسی
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- حمید طالقانی درگذشت
- فوت بازیگر شناختهشده نقشهای منفی در سینمای آمریکا
- کامران فانی درگذشت
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- بازیگر فیلم «شعله» درگذشت
- هادی مرزبان درگذشت
- عباس اقلامی، نویسنده سایت سینماسینما درگذشت
- رجبعلی عبادی درگذشت
- فواد شمس درگذشت
- همایون ارشادی درگذشت
- محمدعلی دشتی درگذشت
- مسعود رشیدی درگذشت
- زویا امامی درگذشت
- دایان لَد درگذشت
- فوت دو بازیگر جوان تئاتر؛ کیوان کاوند و مژده دایی درگذشتند
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
آخرین ها
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «سگ سیاه»؛ بازمانده در شهر مردگان
- پیوند نوستالژی و نقد اجتماعی در «سینما شهر قصه»
- سیویکمین دوره جوایز سینمایی لومیر فرانسه؛ نامزدی ۲ سینماگر ایرانی/ «بیگانه» نامزد ۶ جایزه شد





