
برتران تاورنیه
برتران تاورنیه کارگردان و منتقد فیلم فرانسوی در هفتاد و دومین جشنواره فیلم ونیز جایزه شیر طلای یک عمر دستاورد را دریافت کرد.
به گزارش سینماسینما، مراسم تقدیر از برتران تاورنیه روز سهشنبه با حضور مدیران جشنواره ونیز از جمله آلبرتو باربرا مدیر هنری جشنواره در پلاتزو دل سینما برگزار شد.
در این مراسم سابین آزما بازیگر فرانسوی روی صحنه به تاورنیه ملحق شد.
تاورنیه به خاطر فیلمهای انسانی چون «یکشنبه در بیرون شهر»، «Round Midnight» و «در مه الکتریکی» شهرت دارد.
سینماگر ۷۴ ساله همچنین رئیس افتخاری بخش کلاسیکهای ونیز این دوره جشنواره ونیز است که به نمایش مجموعهای از فیلمهای نادر، فراموششده یا دستکمگرفتهشده اختصاص دارد. تاورنیه که کار خود را به عنوان یک منتقد فیلم شروع کرد، فیلمهای این بخش را معرفی کرد.
تاورنیه برای «ساعتساز سن پل» (۱۹۷۴) اولین فیلم بلند داستانی خود که از روی رمانی نوشته ژرژ سیمنون نویسنده نوآر فرانسوی ساخته شد، جایزه خرس نقرهای ویژه داوران جشنواره برلین را دریافت کرد و در ۱۹۹۵ برای فیلم کارآگاهی «طعمه تازه» برنده جایزه خرس طلای این جشنواره شد. تاورنیه در ۱۹۸۴ نیز برای درام خانوادگی «یکشنبه در بیرون شهر» جایزه بهترین کارگردان جشنواره کن را برد.
«قاضی و قاتل»، «زندگی و دیگر هیچ» و «پرنسس مونپانسیه» از دیگر ساختههای اوست.
او تاکنون دو فیلم در بخش مسابقه جشنواره ونیز داشته است: «Round Midnight» در ۱۹۸۶ (که برنده جایزه اسکار بهترین موسیقی و نامزد اسکار بهترین بازیگر مرد برای دکستر گوردون شد) و فیلم کارآگاهی «ال. ۶۲۷» در ۱۹۹۲٫
هفتاد و دومین جشنواره فیلم ونیز ۲ تا ۱۲ سپتامبر (۱۱ تا ۲۱ شهریور) برگزار میشود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اختصاصی سینماسینما؛ نسخه مرمت شدهی «باشو غریبه کوچک» در جشنواره ونیز
- گفتوگو با مدیر جشنواره ونیز؛ سینما همچنان مؤثرترین راه برای اندیشیدن به دنیای معاصر است
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- فیلمهای بخش هفته منتقدان ونیز معرفی شدند/ فیلم یک سینماگر ایرانی در لیست
- یک فیلم ایرانی به بخش روزهای مولفین جشنواره ونیز راه یافت
- نویسنده مراکشی رئیس افتخاری بخش روزهای مؤلفین جشنواره ونیز شد
- فیلم کوتاه «نیمهباز، نیمهبسته» به بخش افقهای جشنواره ونیز راه یافت
- فیلمهای بخش کلاسیکهای ونیز معرفی شدند/ به یاد دسیکا و ماسترویانی
- با بازی مایکل کیتون؛ فیلم ترسناک تیم برتون ونیز ۲۰۲۴ را افتتاح میکند
- ایزابل هوپر رئیس هیات داوران جشنواره ونیز شد
- مارکو مولر مدیر هنری یک جشنواره ایتالیایی شد
- معرفی برندگان جشنواره ونیز/ شیر طلا به «بیچارگان» رسید
- آخرین فیلم بخش مسابقه جشنواره ونیز؛ متفاوت، معقول و جذاب
- محمد حقیقت از ونیز گزارش میدهد؛ گمانهزنیها درباره برندگان/ مدیر جدید جشنواره کیست؟
- جشنواره ونیز؛ «بیچارگان» در صدر جدول منتقدان
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





