
یک پخشکننده بینالمللی سینمای ایران گفت: امسال سینما و سینماگران ایرانی حضور خوبی را در جشنواره فیلم ونیز دارند و نام ۷ سینماگر ایرانی با فیلمهایشان در بخشهای مختلف ونیز دیده میشوند.
به گزارش سینماسینما، محمد اطبایی فعال عرصهی پخش بینالمللی سینمای ایران که طی ۵ سال اخیر مشاور جشنوارهی فیلم ونیز در بخش سینمای ایران این رویداد را برعهده داشته است، در آستانهی سفر به ونیز دربارهی حضور سینمای ایران در این رویداد هنری سخن گفت.
او دربارهی حضور و تاثیرش به عنوان مشاور در انتخاب فیلمهای ایرانی جشنوارهی فیلم ونیز گفت: از سال ۱۳۹۱ که همکاری رسمی خودم را با جشنواره فیلم ونیز آغاز کردم، تمامی تولیدات سینمایی ایران را رصد و ثبت کرده که این شامل فیلمهای بلند شامل تولیدات سینمایی و ویدئویی و حتی فیلمهای زیرزمینی هم میشود! لذا فیلمهای بلند ایرانی فهرست شده توسط من همواره بیشتر از فهرست تولیدات اعلام شده از طرف مراکز رسمی است. هر فیلمی که وارد جریان تولید شده به این فهرست ورود کرده و در طول سال این فهرست تکمیل شده و در مقطع جشنواره کن به صورت یک گزارش مکتوب و جامع به مدیریت جشنواره ونیز ارائه میشود. این فهرست شامل عنوان فیلم، نام کارگردان، نام تهیه کننده، نام پخش کننده بین المللی، وضعیت نمایشی آن و نظر شخصی من در مورد فیلمهای دیده شده خواهد بود. همه فیلمهای دارای کیفیت حداقلی و فیلمهایی که به هر حال کارگردانهای شناخته شدهتر دارند به ایشان توصیه شده و نسخه نمایشی فیلمها یا از طریق بنده و یا طی تماس با پخش کنندهها به دفتر جشنواره ارسال و ثبت نام میشوند.
او ادامه داد: مجموعه فیلمها در نهایت در یک فضای امن مجازی جهت بازبینی اعضای هیات انتخاب و مشاور مربوط به سینمای هر کشور بارگذاری شده که امکان دیدن به صورت “استریمینگ” و اظهار نظر و اعلام رای برای هر یک وجود خواهد داشت. طبیعی است که نظر نهایی توسط مدیر جشنواره گرفته شده اما در غالب موارد نظر اکثریت مورد تایید مدیریت جشنواره نیز هست.
اطبایی در پاسخ به اینکه امسال چه تعداد فیلم از سینمای ایران به ونیز ارایه شده بود،گفت: میتوان گفت تمامی داشتههای سینمای ایران ارایه شده و از آن مهمتر دیده میشوند و در این چند سال تا آنجا که من میدانم هیچ فیلمی را به یاد نمیآورم که شرایط حضور را داشته و در پروسه انتخاب ونیز قرار نگرفته باشد. به هر حال طبیعی است که شماری از فیلمها تا پیش از تاریخ. نیز در دیگر جشنوارهها و رویدادهای بین المللی نمایش داشته و از دایره انتخاب ونیز خارج میشوند.
او با اشاره به مباحثی که در روند انتخاب فیلمهای ونیز اتفاق میافتد، خاطرنشان کرد: نظرات جالب و گاه متفاوتی مطرح میشود و در این بحثها متوجه میشویم که چقدر حکم دادن و انگ زدن به جشنوارههای معتبری مانند ونیز دور از واقعیت است. بسیار خوب فیلمها را میبینند و سینما برای آنها معیار اصلی انتخاب است. طبیعی است که بحث سلیقه و تفاوت دیدگاه وجود دارد اما هیچ فیلمی با پیش فرض دیده نمیشود. یک نکته قابل ذکر تعداد فیلمهای ایرانی ارائه شده به جشنواره فیلم ونیز است که با هر معیاری تعداد زیادی است. نزدیک به ۶۰ تا ۷۰ فیلم بلند ایرانی به ونیز ارائه شده و بیتردید هفتاد تا هشتاد درصد این آثار شانسی برای انتخاب نه تنها در ونیز بلکه در دیگر جشنوارههای معتبر سینمایی ندارند. بیشتر این آثار توسط سازندگان آن به جشنواره ارائه میشوند و اتفاقا فیلمهایی که توسط پخشکنندههای بینالمللی ارائه میشوند به طور معمول از کیفیت بالاتری برخوردارند.
اطبایی گفت: امسال سینما و سینماگران ایرانی حضور خوبی را در جشنواره فیلم ونیز دارند و نام ۷ سینماگر ایرانی با فیلمهایشان در بخشهای مختلف ونیز دیده میشوند.
او با اشاره به فیلمها و سینماگران ایرانی حاضر در ونیز یادآور شد: هفتاد و سومین جشنواره فیلم ونیز از ۱۰ تا ۲۰ شهریور ماه در جزیره لیدو ونیز برگزار شده که در روز اول جشنواره، چهارشنبه، بخش بزرگداشت آقای عباس کیارستمی در دو سالن و ساعتهای ۴ و ۱۰ شب و با حضور احمد کیارستمی برپا خواهد بود. فیلم کوتاه چهار دقیقهای “۲۴ فریم” و فیلم ۱۷ دقیقهای “منو ببر خونه” از آخرین ساختههای آقای کیارستمی در کنار فیلم مستند “۷۶ دقیقه و ۱۵ ثانیه با عباس کیارستمی” ساخته سیف الله صمدیان به نمایش درخواهد آمد. فیلم سینمایی “مالاریا” ساخته پرویز شهبازی در بخش رقابتی افقها به روی پرده میرود. خانم آنا لیلی امانپور با فیلم “دار و دسته بد” و به عنوان محصول آمریکا در بخش مسابقه رسمی حضور داشته که نکته جالب بازی کیانو ریوز و جیم کری در این فیلم است. امیر نادری هم با “کوهستان” ، محصول ایتالیا، آمریکا و فرانسه در بخش خارج از مسابقه حضور دارد. فیلم سینمایی «طبل» ساخته کیوان کریمی نیز در بخش هفته منتقدان ونیز که ویژه فیلمهای اول کارگردانهاست، به نمایش درمیآید.
به گفتهاو؛ فیلم «شبهای زایندهرود» به عنوان فیلم افتتاحیه بخش سینمای کلاسیک به نمایش درخواهد آمد.
اطبایی که خود عازم ونیز است دربارهی سینماگران ایرانی که در این رویداد حضور دارند، گفت:پرویز شهبازی، هومن بهمنش و مسعود ردایی از عوامل فیلم «مالاریا» به همراه نسرین میرشب پخشکنندهی بینالمللی این فیلم، سیفالله صمدیان و احمد کیارستمی به ونیز سفر خواهند کرد.
جشنوارهی فیلم ونیز از فردا ۱۰ شهریور آغاز میشود و تا ۲۰ شهریور ماه ادامه دارد.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- تازهترین ساخته پرویز شهبازی روی میز تدوین
- تعویق اکران فیلم پرویز شهبازی در فقدان تهیهکننده
- هفت اثر جدید در راه شبکه نمایش خانگی
- اختصاصی سینماسینما؛ نسخه مرمت شدهی «باشو غریبه کوچک» در جشنواره ونیز
- بدون اصلاحیه؛ «رکسانا» پروانه نمایش گرفت
- «رکسانا»؛ فیلمی که دردها را فریاد میزند
- اولین روز مسترکلاس «شکوه سینما» برگزار شد
- نوری بیلگه جیلان و سه سینماگر دیگر در تهران مسترکلاس برگزار میکنند
- جشنواره فیلمهای ایرانی در تورنتو
- همزمان با روز ملی سینما؛ عرضه نسخه مرمتشده «نفس عمیق» در نمایش خانگی
- فیلمهای رامبد جوان، بهرام افشاری و گزینه احتمالی اسکار در راه اکران
- گفتوگو با مدیر جشنواره ونیز؛ سینما همچنان مؤثرترین راه برای اندیشیدن به دنیای معاصر است
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- فیلمهای بخش هفته منتقدان ونیز معرفی شدند/ فیلم یک سینماگر ایرانی در لیست
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶





