درام جنایی «عشاء ربانی سیاه» با بازی جانی دپ در نقش یک گانگستر واکنش مثبت منتقدان و تماشاگران جشنواره ونیز را به همراه داشت.
به گزارش سینماسینما، فیلم گانگستری «عشاء ربانی سیاه» (Black Mass) اولین بار در دنیا جمعه در بخش خارج از مسابقه هفتاد و دومین جشنواره فیلم ونیز روی پرده رفت.
جانی دپ در این فیلم به کارگردانی اسکات کوپر نقش جیمز «وایتی» بالجر گانگستر اهل بوستون را بازی میکند که بعدها جاسوس افبیآی شد و در دهههای ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ و اوایل دهه ۱۹۹۰ از این جایگاه برای از میان بردن رقبای تبهکار خود استفاده کرد.
جانی دپِ رنگپریده، با موی طلایی و سری که وسط آن کچل است، در این فیلم تقریباً غیر قابل شناسایی است. بالجر با نقشآفرینی دپ یک شخصیت کاریزماتیک، به شکلی ترسناک، آرام و کاملاً بیرحم است. تغییر قالب دپ در این نقش چنان قابل توجه است که میتواند یک نامزدی اسکار برای او به همراه داشته باشد، اما بازیگر ۵۲ ساله آمریکایی میگوید او آماده بود که به بخش تاریک خود دسترسی پیدا کند.
دپ در نشست مطبوعاتی فیلم «عشاء ربانی سیاه» به خبرنگاران گفت: «من شرارت را سالها پیش در خودم پیدا کردم و آن را پذیرفتم. ما دوستان قدیمی هستیم.»
بعضیها «عشاء ربانی سیاه» را یک بازگشت برای دپ میدانند، هرچند از نظر صدها طرفدار دپ که جمعه ساعتها پیش از حضور او روی فرش قرمز بیرون کاخ جشنواره تجمع کرده بودند، او جایی نرفته بود که اکنون با این فیلم از آنجا بازگردد.
هالیوود ریپورتر نقشآفرینی دپ را یکی از بهترین نقشآفرینیهای او دانست و او را «کاریزماتیک… کاملاً قانعکننده و ترسناک» توصیف کرد. ورایتی هم گفت حضور «مسحورکننده» دپ در فیلم «عشاء ربانی سیاه» یک «بازگشت فرحبخش به قالب» بعد از چند فیلم کمتر از حد انتظار و سالها مسخرگی در فیلمهای “دزدان دریایی کارائیب” بود.
با این حال، اسکات کوپر کارگردان «عشاء ربانی سیاه» گفت: «تا جایی که من میدانم جانی هیچ جا نرفته بود. او بر خلاف اغلب بازیگران با هر نقشی که به عهده میگیرد تن به خطر میدهد و من فکر میکنم او به لحاظ هنری بسیار جسور است. قطعاً، او یک گنجینه ملی است.»
کوپر گفت او مجذوب نقطه تقاطع سیاست و جنایت در بوستون در دهههای ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ شد. بیلی برادر بالجر (با بازی بندیکت کامبربچ بریتانیایی که در فیلم با لهجه بوستونی حرف میزند) یک سناتور قدرتمند بود. رابط او در افبیآی جان کانالی (با نقشآفرینی پرشور جوئل اجرتن) که خودش اهل جنوب بوستون است، بالجر را راضی میکند با افبیآی همکاری و یک دشمن مشترک را نابود کند: خلافکارهای ایتالیایی.
بالجر در ۱۹۹۵ ناپدید شد و برای ۱۶ سال یکی از تحتتعقیبترین افراد فراری در آمریکا بود. او سال ۲۰۱۱ در کالیفرنیا بازداشت شد و اکنون در ۸۶ سالگی در زندان دوران حبس ابد را میگذراند. دپ درخواست ملاقات با بالجر را داشت، درخواستی که دپ میگوید بالجر مؤدبانه رد کرد، اما بعداً جی. دبلیو کارنی جونیر، وکیل بالجر سر صحنه فیلمبرداری به دیدن دپ رفت و به او گفت کارش او را یاد دوست قدیمیاش میاندازد.
دپ گفت: «به شخصیتی مانند بالجر باید به عنوان یک انسان نگاه کرد. هیچکس صبح از خواب بیدار نمیشود که ریشش را بزند، صورتش را اصلاح کند و بعد به آینه نگاه کند و بگوید، فکر کنم من شرور هستم… او پیچیده بود. ممکن بود به پیرزنها کمک کند چیزهایی را که از مغازه خریدهاند به خانه ببرند و ۱۰ دقیقه بعد جمجمه یک نفر را خرد کند.»
بازی دپ در «عشاء ربانی سیاه» با بازی مارلون براندو در نقش دون کورلیونه در فیلم «پدرخوانده» مقایسه شده است. دپ ظاهراً از این مقایسه بدش نمیآید.
او گفت: «قهرمانان من همیشه بازیگران بوقلمونصفت مانند جان باریمور، لان چینی و قطعاً مارلون براندو بودهاند… همیشه سعی کردهام که بازیگری متکی بر شخصیتپردازی باشم تا پسری که حدود ۱۰۰ سال پیش سعی میکردند فقط روی چهرهاش حساب کنند… این جور تغییر قالبها از یک طرف احساس امنیت در من ایجاد میکند و از طرف دیگر احساس خطر… فکر میکنم به عنوان یک بازیگر مهم است که هر بار خودتان را امتحان کنید و به چالش بکشید.»
داکوتا جانسن، کوین بیکن و پیتر سارسگارد از دیگر بازیگران «عشاء ربانی سیاه» هستند. فیلمنامه را مارک مالوک و جز باترورث از روی کتاب «داستان واقعی یک اتحاد شوم بین افبیآی و اراذل و اوباش ایرلندی» نوشته دیک لیر و جرارد اونیل نوشته است. این کتاب سال ۲۰۰۱ منتشر شد.
شرکت برادران وارنر این فیلم را ۱۸ سپتامبر (۲۷ شهریور) اکران عمومی میکند.
هفتاد و دومین جشنواره فیلم ونیز ۲ تا ۱۲ سپتامبر (۱۱ تا ۲۱ شهریور) برگزار میشود.
منبع: اسوشیتدپرس
![](/wp-content/themes/cinemacinema/img/tel.gif)
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظرات شما
پربازدیدترین ها
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- «موسی کلیم الله» بیگ پروداکشن ناامیدکننده
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- در پی جنجالها در شبکه اجتماعی ایکس؛ بازیگر شخصیت «امیلیا پرز» از اسکار حذف شد
آخرین ها
- «صددام»؛ کُمدی ای که فقط سالن را پُر کرد
- یک کمدی شیرین و یک فیلم که فقط کام را تلخ میکند
- «غریزه»؛ عاشقانهای ناآرام
- درباره «زال و رودابه»؛ به مهر تو شد بسته دست بدی
- هشتمین روز نمایش آثار جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- یاداشتهای جشنواره/ هفت فیلم زیر ذرهبین
- پس از واکنش پوریا شکیبایی به افتتاحیه جشنواره؛ علی ملاقلیپور به استفاده ابزاری از تصویر پدرش و هنرمندان دیگر اعتراض کرد
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر؛ مهمانهای بیربط در سینمای رسانه، امتناع عطاران از پاسخ و تقدیم فیلم به فردوسیپور
- علیرضا قربانی برای سالگرد فراق همسرش خواند
- فروش خوب «کیک محبوب من» در اکران فرانسه
- به وقت فرعون
- حاتم بخشیهایی که ابراهیم را از سینمای ایران گرفت
- کدام زنان رهبری ارکستر داوری کن را بهدست گرفتهاند؟
- آقای عطاران اگر قرار نبود به سوالی جواب دهید پس چرا در نشست خبری شرکت کردید؟
- «موسی کلیم الله» بیگ پروداکشن ناامیدکننده
- تنهایی و انزوا رنجی برای آدمیست
- معرفی فیلمهای جشنواره فجر ۴۳
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ نامزدهای بخش مسابقه فیلم کوتاه اعلام شد
- در آستانه اکران فیلم در جشنواره فجر؛ اظهارات صریح یک مدیر سابق سینمایی درباره «قاتل و وحشی»
- پرسشهای بیپاسخ و فیلمهای جشنواره/ در جستجوی زمان از دست رفته یا چگونه به راه خود ادامه دهیم؟
- یک کمدی کمرمق، یک داستان واقعی و فیلمی که نامش آن را لو میدهد
- «زیبا صدایم کن»؛ احساسی گمشده لابه لای نسلها
- هفتمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه: در سن بالا دست دادن با نامحرم مشکلی ندارد
- آسیبهای اجتماعی و خنثیبودگی انسانی
- من را خسرو پدر زیبا صدایم کنید…
- «زیبا صدایم کن»؛ یک رابطه پدر و دختری لطیف و انسانی
- سه فیلم از یک نگاه/ ملودرام اشکانگیز، آدمهای حاشیهای جامعه و آتشی که فصل مشترک است
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ نامزدهای بخش مستند اعلام شد
- زمان نمایش «رکسانا»، «پیر پسر» و «قاتل و وحشی» مشخص شد
چه مطلبی