دیوید سیدلر، فیلمنامهنویس «سخنرانی پادشاه» در ۸۶ سالگی درگذشت.
به گزارش سینماسینما، دیوید سیدلر، فیلمنامهنویس انگلیسی-آمریکایی برنده اسکار و بفتا برای «سخنرانی پادشاه»، شنبه در ۸۶ سالگی درگذشت.
جف آغاسی، مدیر قدیمی او در بیانیهای گفت: دیوید در جایی بود که بیشتر از همه در جهان دوست داشت یعنی نیوزیلند و در حال کاری بود که بیشترین آرامش را به او میداد، یعنی ماهیگیری.
سیدلر برای فیلم «سخنرانی پادشاه» در سال ۲۰۱۰ به کارگردانی تام هوپر و با بازی کالین فرت، جفری راش و هلنا بونهام کارتر برنده جایزه اسکار بهترین فیلمنامه غیراقتباسی شد. این درام تاریخی همچنین برنده بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر مرد نیز شده بود.
نسخه صحنهای «سخنرانی پادشاه» به بیش از نیمی از زبانهای دنیا ترجمه شده و در ۴ قاره اجرا شده است. این نمایش پس از اجرا در تئاتر ویندهام در وست اند لندن در سال ۲۰۱۲، قرار بود به برادوی برود، اما با پاندمی کرونا در سال ۲۰۲۰ متوقف شد.
سیدلر نویسنده فیلمنامه چندین فیلم تلویزیونی هم بود که «اوناسیس: ثروتمندترین مرد جهان» (۱۹۸۸)، «تاکر: مرد و رویای او» (۱۹۸۸)، «رقص در تاریکی» (۱۹۹۵) «بیا، شاد باش: داستان خانواده پارتریج» (۱۹۹۹) از جمله آنهاست. وی همچنین نویسنده اپیزودهایی برای سریالهایی مانند «ماجراهای اسپری دریایی»، «روزهای زندگی ما»، «دنیایی دیگر»، «بیمارستان عمومی»، «دنیای شگفت انگیز دیزنی» و «پسر اژدها» بود.
منبع: مهر به نقل از ورایتی
لینک کوتاه
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶





