بعد از گذشت بیش از صد سال از عمر سینما، تصاویر متحرک اولیه در تاریخ این هنر در لابراتوآر «تصویر تازه» متعلق به بنیاد سینمایی بلونیا، ترمیم می شوند.
به گزارش سینماسینما، فیلم «عصر جدید» یکی از شاهکارهای چارلی چاپلین نیز هشتاد سال پس از ساخت، در این لابراتوآر در شمال ایتالیا ترمیم شده است.
لابراتوآر ایتالیایی «تصویر تازه» در سال ۱۹۹۲ در بنیاد سینمایی بلونیا تاسیس شد و جای خالی نبود آزماشگاه مرمت تصاویر متحرک را پر کرد. لابراتوآرهای زیادی در آن زمان برای فیلم های سینمایی و تولیدات تبلیغاتی وجود داشت اما نه برای تصاویر متحرک که حوزه ای کاملا متفاوت هستند. بنیاد سینمایی بلونیا که مرکز آرشیو و کتابخانه فیلم و تصاویر متحرک است، پس از برگزاری کلاسهای تخصصی در سالهای ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۲ ، لابراتوآر ترمیم تصاویر را تاسیس کرد.
داوید پوتزی، مدیر این لابراتوآر می گوید: «ترمیم فیلم های چارلی چاپلین برای من و تیمم بسیار عاطفی بود. کار کردن با نگاتیوهای فیلم «عصر جدید» یک احساس فراموش نشدنی برای علاقمندان به فیلم و همه کسانی است که درباره این فیلم مطالعه کرده اند. مثل زمانی که رولهای نگاتیو برادران لومیر، اولین تصاویر متحرک تاریخ سینما را در دست داشتیم.
در زمان مرمت فیلم های چارلی چاپلین، سخت ترین آنها، فیلم هایی بود که توسط استودیو کی استون ساخته شد. ۳۵ فیلم از سال ۱۹۱۴ به بعد. این فیلم ها یا ناقص شده بودند و یا کاملا از دست رفته بودند. بنابراین پیش از آغاز کارهای فنی ترمیم، سالها صرف جستجو در آرشیوهای فیلم در سرتاسر جهان شد.
هنوز بیست سال از عمر لابراتوآر بلونیا نگذشته بود که تصاویر دیجیتالی پا به عرصه وجود گذاشتند. انقلابی بزرگ که نه تنها عکاسی و فیلمبرداری را دستخوش تغییرات فراوان کرد بلکه نحوه آرشیو کردن و نگهداری و ترمیم آنها را نیز عوض کرد.
داوید پوتزی می گوید: «پیش از این تمام انقلابهایی که در صنعت تصاویر متحرک صورت گرفت، از صدا تا فیلم رنگی، همه و همه فیم ۳۵ میلیمتری را حفظ کردند. اما با دیجیتال همه همه چیز تبدیل به فایل شد و این بزرگترین انقلاب در تاریخ تصاویر متحرک بود. امروز لابراتوآر ما دو چیز را با هم حفظ می کند: از یک طرف ما به حوزه آنالوگ (عکاسی یا فیلمبرداری با فیلم) و حفاظت از آن وفادار هستیم و از سوی دیگر استفاده از ابزار دیجیتال بسیار برای ما مفید است.
از سال ۱۹۸۰ به این طرف خطر از دست رفتن آرشیو و میراث فیلم ها احساس شد. از دست رفتن فیلم ها امری محتمل و ممکن است اما دیجیتال شدن آرشیوها می تواند راه حلی بر این موضوع باشد. شاید حاصل کار دانشمندان قرن ۲۱ بتواند میراث خلاق ترین ذهن های قرن بیستم را برای آیندگان نگهداری کند.
منبع: میزان
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش نسخهٔ ترمیم شدهٔ «جویندگان طلا، ۱۹۲۵، چارلی چاپلین» پیش از افتتاحیهٔ جشنوارهٔ کن
- همزمان با ۱۰۰ ساله شدن فیلم؛ نسخه ترمیم شده «جویندگان طلا» در کن نمایش داده میشود
- پرترهای از زندگی بازیگر مطرح سینمای صامت جهان روی صحنه میرود
- یک توصیه حرفهای/ درباره حاشیههای برنامه «عصر جدید»
- واکنشهایی به حرفهای حاشیهساز داور عصر جدید
- داوران فصل سوم «عصر جدید» معرفی شدند
- فصل تازه «عصر جدید» از نیمه شعبان پخش میشود
- در نشست خبری فیلم عنوان شد؛ انصراف احسان علیخانی از تهیهکنندگی «برف آخر» به خاطر «عصر جدید»
- سکانس افتتاحیه فیلم «خانه به دوش»
- بابک کریمی از همکاری با سوفیا لورن در «زندگی پیش رو» گفت/ یک روز تاریخی
- «دورهمی» و «عصر جدید» در صدر نظرسنجیهای مرکز تحقیقات صداوسیما
- از سرگیری ضبط برنامه «عصر جدید» با پروتکلهای بهداشتی سختگیرانه
- احسان علیخانی تکذیب کرد/ به کرونا مبتلا نشدهایم
- ظاهر متفاوت مجری و داوران برنامه «عصر جدید»/ حذف یک شرکتکننده به دلیل تست کرونای مثبت
- توضیحات احسان علیخانی درباره نحوه حضور تماشاگران در استودیو با توجه به موج جدید کرونا
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





